newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

למרות האיומים, אבו מאזן בעד מגעים עם "כוחות דמוקרטיים יהודיים"

הנשיא הפלסטיני דחה את התפטרותו של ראש הוועדה לקשר עם החברה הישראלית מוחמד אלמדני, ואמר כי פעילות הוועדה היא "פעילות לאומית בכל קנה מידה". זאת, על רקע הביקורת החריפה ואף האלימה על מפגשים עם ישראלים, בטענה כי הם מקדמים "נורמליזציה של הכיבוש"

מאת:

הנשיא הפלסטיני מחמוד עבאס (אבו מאזן) דחה את התפטרותו של מוחמד אלמדני, ראש הוועדה לקשר עם החברה הישראלית. אלמדני הגיש את התפטרותו בתחילת השבוע בעקבות ביקורת חריפה שנמתחה על פעילות הוועדה שהוא עומד בראשה, כולל איומים לפגוע במי שנפגשים עם ישראלים.

הנשיא הפלסטיני מחמוד עבאס (צילום: פלאש90)

"חשוב להגיע לצד השני ולנסות לשכנעו בביתו". הנשיא הפלסטיני מחמוד עבאס (צילום: פלאש90)

סוכנות הידיעות הפלסטינית ופא דיווחה שעבאס אירח אתמול במשרדו את אלמדני ואמר לו שהפעילות שהוא והוועדה שלו עושים היא "פעילות לאומית בכל קנה מידה".

עבאס אמר כי ההחלטה להיפגש עם "כוחות דמוקרטיים יהודיים" התקבלה במועצה הלאומית הפלסטינית כבר ב-1977, ומאז היא התקבלה שוב ושוב. "המפגשים האלה (עם החברה הישראלית – מ.ר.) מתנהלים על פי הוראות, אתם לא פועלים באופן עצמאי", צוטט עבאס בסוכנות ופא.

הוועדה לקשר עם החברה הישראלית פועלת כבר כשבע שנים וקיימה מאות מפגשים עם ישראלים ברמאללה ובתוך ישראל. לאחרונה, בעקר מאז פירסום "עסקת המאה" של טראמפ, התגברה הביקורת על פעילותה והיא תוארה כ"נורמליזציה עם הכיבוש".

לפני עשרה ימים השתתפו נציגי הוועדה לקשר עם החברה הישראלית, יחד עם אלמדני עצמו, במפגש בתל אביב עם "פרלמנט השלום" הישראלי. על המפגש נמתחה ביקורת ואף התקיימה הפגנה קטנה ברמאללה נגדו. כמה ימים מאוחר יותר אירחה הוועדה מפגש עם עיתונאים ישראלים ברמאללה.

בסרטון וידאו שהופץ אחרי המפגש נראה עיתונאי ישראלי חרדי אומר למחמוד אלהבאש, שר הדתות הפלסטיני, ששיתוף הפעולה הביטחוני עם ישראל מועיל לרשות הפלסטינית. הבאש ענה לו שהוא מועיל גם לרשות וגם לישראל.

פעיל בכיר בפתח אמר כי התשובה הזאת עוררה זעם משום שבאותו זמן ממש הודיע הנשיא עבאס על הכוונה לבטל את התיאום הביטחוני. על התיאום הביטחוני נמתחת ביקורת קשה ברחוב הפלסטיני, והוועד המרכזי של אש"ף כבר החליט לבטלו כמה פעמים, אולם ההחלטה לא בוצעה.

כמה ימים לאחר המפגש נזרק בקבוק תבערה על המסעדה ברמאללה שבה הוא התקיים. בהמשך פורסם כרוז מטעם גדודי חללי אלאקצא, הנחשבים לזרוע הצבאית של הפתח, המאיים לפגוע בכל מי שייפגע עם ישראלים, לא משנה באיזה תירוץ.

אלמדני בעת המפגש במסעדה ברמאללה שחולל את הסערה (צילום: ודיע עוואודה)

אלמדני בעת המפגש במסעדה ברמאללה שחולל את הסערה (צילום: ודיע עוואודה)

פעיל בפתח הסביר ל"שיחה מקומית" כי מדובר בהודעה מקומית שיצאה מג'נין, והיא גם משקפת מתח בין חללי אלקצא לבין כוחות הביטחון של הרשות, אבל "אי אפשר לזלזל בה".

בפגישה ברמאללה התייחס עבאס לאיומים נגד אלמדני ופעולתו. לפי סוכנות ופא, עבאס ציין כי אלמדני עומד בפני "קשיים" משום ש"לא כולם מבינים את משמעות הפעילות שלו. הם רואים את הקליפות, אך לא רואים את המהות. צריך להוריד בפניכם את הכובע כשאתם מקיימים פעילות קשה זו בזמן קשה ונושאים בסבל. אנו אתכם ונגן עליכם בכל האמצעים החוקיים האפשריים, כבר התחלנו מהיום".

עבאס גם הביע תמיכה בעצם הרעיון של פגישה עם ישראלים. הפעילות הזאת, אמר עבאס, "משלימה את הפעילות הלאומית", כי חשוב "להגיע לצד השני ולנסות לשכנעו בביתו שאתה איש שלום ושואף לשלום. לא מדברים עם זה שאתך, כי אם עם זה שלא עומד אתך כדי שיעמוד אתך".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
ישראל האיצה את הטיהור האתני בגדה בעזרת חיילים במדים, וחיילים לא במדים, מתנחלים. חיילים על רקע עשן העולה משריפות בכפר דומא בגדה, אפריל 2024 (צילום: איתי רון / פלאש 90)

ישראל האיצה את הטיהור האתני בגדה בעזרת חיילים במדים, וחיילים לא במדים, מתנחלים. חיילים על רקע עשן העולה משריפות בכפר דומא בגדה, אפריל 2024 (צילום: איתי רון / פלאש 90)

בעזה וג'נין, נצרת וירושלים – ישראל מנהלת את אותה המלחמה

מיקוד המבט בחורבן ובמוות שישראל המיטה על עזה הוא מובן, אבל מה שישראל עושה שם הוא חלק מההיגיון המסדר של האפרטהייד הישראלי בכל המרחב שבין הירדן לים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf