newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

למכור בשבתות את הרכבת לפלסטיני

לא החרדים גרמו למשבר הרכבת אלא ראש הממשלה, זה שלא משתמש ברכבות ולא סופר את הנוסעים שהם, הפלא ופלא, לא רק חיילים. המשבר הנוכחי יכול להיות דווקא הזדמנות להגיע להבנות עם הציבור החרדי

מאת:

כותב אורח: מוסי רז

אני נמנה עם ציבור הולך ומתרחב שמבין היטב שישראל היא חברה רב תרבותית והיהודים החיים בה מחזיקים בהשקפות עולם שונות ותרבות שונה. איני תומך בגיוס החרדים לצבא משום שאני בעד ביטול גיוס החובה לצה"ל ומבין שהתרבות החרדית זרה לגמרי לתרבות הצבאית. אני רואה בדאגה איך הציבור החרדי חי ברובו מתחת לקו העוני ואיך ממשלות ישראל מסרבות להושיעו משום השנאה הקיימת בציבור לחרדים (ולערבים). אני רואה את קיפוח מוסדות הלימוד החרדים המתוקצבים פחות ממוסדות הלימוד האחרים, אפילו פחות מהערבים המקופחים. נראה לי מאה אחוז לסגור שכונות חרדיות בשבת, להגביל מסחר באזורים דתיים. דרישתם של שחקני כדורגל דתיים שלא לשחק בשבת נראית לי סבירה לחלוטין.

אני צרכן כבד של תחבורה ציבורית. נכון, יותר אוטובוס מרכבת אבל נהנה מאוד לנסוע ברכבת. תחבורה ציבורית הכרחית לפיתוח עירוני. איני רואה בה תחבורה של מסכנים כמו שמתייחסים אליה רוב הישראלים המנסים להפוך אותה לאמצעי תחבורה של עניים, נוער, נכים, קשישים ונשים. כגבר בריא, פריווילגי, מהחלק הגבוה של מעמד הביניים אני רואה באוטובוס וברכבת את אמצעי התחבורה שלי. ככזה, חשוב שיהיה יעיל, נגיש ומזמין. סיירתי בעולם, ראיתי תחבורה ציבורית נבנית עוד לפני שנבנית העיר, מטופחת ומועדפת. כן, כדי שתחבורה כזו תהיה חזקה היא גם צריכה להיות שבעה ימים בשבוע בדיוק כמו שהיא צריכה העדפה בנתיבים, במיסוי ובהתייחסות.

> גדי שמני, בסרבניות כבר תמכת?

ראש הממשלה נתניהו והשר כ"ץ וחברים, בימים טובים ומחויכים יותר ברכבת (חיים צח/לע"מ)

ראש הממשלה נתניהו והשר כ"ץ וחברים, בימים טובים ומחויכים יותר ברכבת בנסיעת יח"צ (חיים צח/לע"מ)

לא החרדים גרמו למשבר הנוכחי בתחבורה הציבורית. למשבר גרם ראש הממשלה, שלא משתמש ברכבות אף פעם ומתייחס למשתמשי הרכבות כציבור מוחלש שאין לספור אותו. גם העמדת אוטובוסים לרשות החיילים לא פותרת את הבעיה. בדיוק כפי שלא רצוי שתהיה כאן מערכת בריאות לחיילים בלבד או מערכת חינוך לחיילים בלבד אסור שפתרון בעיות התחבורה יהיה לחיילים בלבד. גם החיילים רוצים לנסוע. גם האזרחים רוצים לנסוע. לכולם מגיעה הזכות הבסיסית להשתמש בתחבורה ציבורית יעילה ונגישה.

החלטות נתניהו במשבר הנוכחי הן הפרה בוטה של הסטטוס קוו. הן פוגעות בציבור אזרחים רחב מבלי שיועילו ולו במעט לציבור אזרחים אחר. לא פלא שמאות יצאו באופן ספונטני לרחובות כשבאוויר ריח המזכיר את שנת 2011.

ריח הפחד של נתניהו

מאז קום המדינה התבצעו עבודות תחזוקה מהסוג הזה בלילות ובשבתות ולא היה שום צורך והיגיון לחרוג מהמנהג הזה הפעם. מי שנוסע בארץ יודע שלא רק עבודות תשתית נעשות בשבת. קטרים נוסעים בשבת כדי להגיע בזמן לרכבת הראשונה ועובדים עובדים בשבת גם הם כדי להספיק להגיע לרכבת הראשונה של מוצאי השבת. אולי ריח הפחד והמאבק הפוליטי עם השר כץ הביאו את נתניהו לשגיאה חמורה כל כך.

> המהפך של דוד מזרחי: מלב לה פמיליה למאבק בגזענות

משבר הרכבת הוציא מאות אנשים לרחובות. פעילי מרצ ומפלגות אחרות מפגינים בתחנת רכבת מרכז בעקבות ביטול עבודות הרכבת בשבת (תומר נויברג/פלאש90)

משבר הרכבת הוציא מאות אנשים לרחובות. פעילי מרצ ומפלגות אחרות מפגינים בתחנת רכבת מרכז בעקבות ביטול עבודות הרכבת בשבת (תומר נויברג/פלאש90)

ייתכן שחרדים מסוימים נפגעים מכך רגשית. לבי איתם. אני יכול להבין אותם אבל אני רואה שלאורך כל השנים החרדים נוסעים באגד, גם בשכונות החרדיות של ירושלים, על אף שהחברה נוסעת בשבת. הם נוסעים עם דן, גם בבני ברק, על אף שגם חברה זו נוסעת בשבת. גם אם יפגעו רגשית מהעבודות, אני חושב שאין פגיעה זו שקולה לפגיעה בכל הציבור, חרדים כחילונים, יהודים כערבים, מהפקקים הקשים שנוצרו ביום ראשון.

אני תקווה שהמשבר הנוכחי יהיה פתח לפתרון עתידי. דווקא השיבושים הקשים כתוצאה מעבודה בשבת שבוטלה יכולים להוביל אותנו לחשוב על העתיד. אפשר בהחלט להגיע להבנה עם הציבור החרדי. אפשר לבצע עבודות בשבת תוך כדי הקפדה שלא לידע את הציבור החרדי על כך, שכן מרגע שיודע על כך מנהיגיו מרגישים מחויבים להתנגד לחילול שבת, שאולי היו מעדיפים לא לדעת עליו מלכתחילה. ממשלה שתלך לקראת הציבור החרדי בנושא הגיוס ותפעל לחיזוקן של השכבות המוחלשות שרובן חרדים, תוכל אולי לייצר הסכמה כזו בקלות רבה יותר.

אפשר להבין שבגלל הניסיון לייהד כל דבר במדינה לא ניתן לנהל רכבת. החרדים מסתדרים יפה מאוד עם רכבות שנוסעות בשבת בברוקלין, לונדון ואנטוורפן. הם הסתדרו יפה מאוד עם רכבות שנסעו בשבת בארץ כבר במאה ה-19. הם הסתדרו עם הרכבות בתקופה העותמאנית ובתקופת המנדט הבריטי. הם יצטרכו להסתדר גם עם רכבת ישראל.

אם לא ניתן להסתדר יש לחשוב במלוא הרצינות על הפיתרון היצירתי של פסח. כפי שמוכרים את החמץ של המדינה בכל שנה לגוי הפלסטיני מאבו גוש, אפשר למכור את הרכבת בכל יום שישי. אז היא תוכל לעבוד בשבת ללא חשש לחילול שבת.

אמן.

מוסי רז הוא מזכ"ל מרצ

> איומים על חיי הצלם שתיעד את הירי של אזריה בחברון

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

בבית החולים האירופי בעזה משתדלים ליצור אווירת רמדאן

משפחות ואנשי צוות קישטו את בית החולים, שבו מצאו מקלט אלפי עקורים מרחבי עזה, בניסיון נואש להרגיש קצת חגיגיות גם בתנאים האיומים שבהם הם חיים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf