newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

"למה אני צריכה לראות איך הורגים את הילד שלי בפתח הבית"

מאות השתתפו בהלוויית התינוק מוחמד תמימי בן השנתיים וחצי שנורה על ידי חיילים בכפר נבי סלאח. בכפר מכחישים שלירי החיילים קדם ירי כלשהו. "כשראיתי אותו, אמרתי: חמודי הלך", סיפרה אמו

מאת:
"למה אני לא יכולה לספק לילד שלי ביטחון?". מרווה תמימי, אמו של מוחמד בן השנתיים וחצי, שנורה מאש חיילים בנבי סלאח (צילום: אורן זיו)

"למה אני לא יכולה לספק לילד שלי ביטחון?". מרווה תמימי מחזיקה את גופתו של בנה מוחמד בן השנתיים וחצי, שנורה מאש חיילים בנבי סלאח (צילום: אורן זיו)

"שמעתי ירי, יצאתי וראיתי שכל החולצה של בעלי מלאה דם. הוא לא שם שהוא נפצע כי הוא היה עסוק בחמודי. חמודי נפגע בראש. כשראיתי אותו, אמרתי, 'חמודי הלך'".

כך אמרה מרווה תמימי, אמו של מוחמד תמימי בן השנתיים וחצי, שנפצע אנוש ביום חמישי מירי של חיילים בעת שהיה במכונית יחד עם אביו בפתח בית המשפחה בכפר נבי סלאח ליד רמאללה. מוחמד הפעוט מת מפצעיו אתמול (שני) והיום השתתפו מאות פלסטינים בהלווייתו. על פי נתוני ארגון "בצלם", תמימי הוא ההרוג הפלסטיני ה-150 מתחילת השנה.

>> שום דבר מיוחד לא קרה בנבי סאלח היום

מיד לאחר הירי, מקורות צבאיים בישראל טענו שהילד ואביו נפגעו מירי פלסטיני שכוון לעבר מגדל שמירה צבאי שניצב סמוך. אולם לאחר זמן קצר הודו בדובר צה"ל, כי האב ובנו נפגעו מירי חיילים, שלכאורה הגיבו בירי על אש שנפתחה לעבר מגדל השמירה. לאחר ההודאה שחיילים הם שירו במוחמד תמימי, נמסר שהצבא "מצר על פגיעה בבלתי מעורבים ופועל למניעת אירועים מסוג זה", וכי היה מדובר ב"זיהוי שגוי".

תושבים בנבי סלאח שללו את גרסת הצבא כי לירי במשפחת תמימי קדם ירי פלסטיני לעבר החיילם וטענו באוזני "שיחה מקומית" כי לירי החיילים לא קדם כל ירי.

אולם אף שדובר צה"ל עצמו הודה שמדובר ב"זיהוי שגוי", בכלי תקשורת בישראל ניסו למזער את אחריות הצבא להריגתו של תינוק בן שנתיים וחצי. באתר וויינט נכתב שתמימי "נורה בטעות על ידי כוח צה"ל שהשיב אש למחבלים", ואילו באתר וואלה נאמר כי ”נקבע מותו של הפעוט שככל הנראה נפגע מירי צה”ל”.

"רציתי להגיע לבן שלי, אבל חייל כיוון אלי נשק ואיים להרוג אותי. הגעתי לביה"ח רק בבוקר"

גופתו של מוחמד הגיעה בשעות הצהריים לבית המשפחה בנבי סלאח מבית החולים ברמאללה, ומשם יצא מסע הלוויה למסגד ולבית הקברות של הכפר. "אני דורשת צדק", אמרה בדמעות מרווה תמימי, אימו של מוחמד, "ארגוני זכויות האדם וזכויות הילד צריכים לטפל במקרה, צריך לעצור את הפשע של הרג של ילדים פלסטינים. נגיע עד בית המשפטי הבינלאומי".

האם החזיקה את גופת בנה דקות ארוכות והתקשתה להיפרד ממנו. אביו היתם הגיע להלוויה כשידו עדיין חבושה, לאחר ששוחרר מבית החולים ברמאללה.

הלוויתו של מוחמד תמימי בן השתניים וחצי בנאבי סאלח (צילום: אורן זיו)

נשים ממשפחת תמימי בעת הלוויתו של מוחמד בן השנתיים וחצי שנהרג מאש חיילים (צילום: אורן זיו)

בית המשפחה עומד בשטח פתוח בכניסה לכפר. מאתיים מטר ממנו נמצאות עמדת שמירה צבאית ושער ברזל, המשמש פעמים רבות את החיילים כשהם מבקשים לחסום את הכניסה או היציאה מנבי סלאח או כאשר הם בודקים כלי רכב שיוצאים מהכפר.

מרווה תמימי סיפרה שביום הירי, היא ובעלה רצו ללכת ליום הולדת של בת אחותה בכפר השכן. "נכנסתי לרגע הביתה", שחזרה, "הוא (היתם) הניע את הרכב כדי להזיז אותו", ואז, לדבריה, נשמע הירי שפגע בבנה ובבעלה. היא סיפרה שחיילים טיפלו בבנה מוחמד ולאחר מכן לקחו אותו לאחת ההתנחלויות הקרובות. "רציתי להגיע לבן שלי, אבל חייל כיוון אלי נשק ואיים להרוג אותי. הגעתי לבית החולים רק לפנות בוקר".

מוחמד, סיפרה האם, "אהב לשחק וכולם אהבנו אותו. למה אני צריכה לראות את בני נהרג כשהוא יוצא מהדלת, למה אני לא יכולה לספק לו ביטחון?". לדבריה, זו לא הפעם הראשונה שביתם נפגע מאש חיילים, משום שהוא יושב בכניסה לכפר.

בילאל תמימי, תושב הכפר וצלם, סיפר כי לא שמע ירי לפני הירי של החיילים. "אף אחד בכפר לא שמע ירי לפני שהצבא ירה בילד", אמר תמימי. "כששמעתי את הירי, נעמדתי וראיתי ג’יפ צבאי רודף אחרי רכב. לפני כן לא שמעתי כלום". תמימי אמר כי עוד לפני הירי, חיילים עמדו בכניסה לכפר ועיכבו כלי רכב.

לאחר הירי, אמר תמימי, חיילים רבים פשטו על הכפר. הוא עצמו עלה לגג כדי לצלם, וחייל ירה בו כדור ספוג ביד. "ירו בי ממרחק של חמישים מטר", הוא תיאר. "פינו אותי לבית חולים. אושפזתי שלושה ימים ועשו לי ניתוח כדי לשים פלטינה".

גם במהלך ההלוויה, נכנסו חיילים לכפר והתמקמו על גג אחד הבתים. עם תום הלוויה, החלו עימותים בין צעירים מהכפר לצבא. חיילים ירו גז מדמיע וכדורי מתכת מצופי גומי מעמדות שתפסו בין הבתים. החיילים אף עשו שימוש בירי חי ממנו נפגע נער בן 15 בבטנו. הוא פונה לבתי החולים ברמאללה, שם נותח. בנוסף, חיילים היכו את אחת התושבות בראשה בעזרת כת רובה, בזמן שמספר נשים מחו על כניסת החיילים לכפר והיא פונתה לבית החולים.

הכפר נבי סלאח, המונה 550 נפשות, נמצא צפונית לרמאללה, מול ההתנחלות חלמיש, שנבנתה על אדמותיו. החל משנת 2009 מתנהל בנבי סלאח מאבק עיקש נגד השתלטות ההתנחלות על האדמות החקלאיות של הכפר ועל המעיין שלו. אף שההפגנות ההמוניות חדלו ב-2017, במהלך השנים, נהרגו בכפר עשרה פלסטינים, שמונה מהם תושבי הכפר ושניים שאינם גרים בו, ומאות נעצרו ונפצעו.

הלוויתו של מוחמד תמימי בן השתניים וחצי בנאבי סאלח (צילום: אורן זיו)

החיילים נכנסו לכפר בזמן הלוויה. ההמון בנבי סלאח בהלווייתו של מוחמד תמימי בן השנתיים וחצי (צילום: אורן זיו)

משפחת תמימי, שכמעט כל תושבי הכפר שייכים לה, עלתה לכותרות בדצמבר 2017, כאשר הנערה עהד תמימי סטרה לחייל שפלש לחצר ביתה. היא ואמה נרימאן, שתיעדה בווידאו את התקרית בשידור חי, נעצרו ונשפטו לשמונה חודשים בכלא הצבאי.

ב-2009 חיילים ירו רימון גז ממטול בכינון ישיר והרגו את מוסטפא תמימי. תיק החקירה נסגר, אף שהאירוע תועד בצילום. בהחלטה לסגור את התיק נאמר כי הירי "בוצע בהתאם לכללים ולהנחיות הרלבנטיים, ולא היה בביצועו משום עבירה כלשהי". בהמשך, בתביעה אזרחית, המשפחה נדרשה לשלם הוצאות משפט למדינה. "הם נותנים אישור לחיילים להרוג, ואף אחד לא יישפט על זה", אמרה מונא, קרובת משפחתו של מוסטפא.

ב-2018, נהרג עז א-דין תמימי, בן 21, לאחר שנורה על ידי חיילים, כשכוח צבא נכנס לכפר כדי לבצע מעצרים. על פי העדויות שאספנו ב"שיחה מקומית", תמימי נורה פעמיים, בחזהו ובצווארו ממרחק של כחמישים מטרים. דובר צה"ל מסר כי אף חייל לא נפצע וכי האירוע תוחקר.

ב-2021, חיילים ירו והרגו את מוחמד תמימי בן ה-17, במקום לא היתה הפגנה או עימותים לפני שהצבא נכנס למרכז הכפר, ועל פי עדויות שפרסמנו על פי עד ראייה, החיילים לא היו בסכנת חיים וירו במוחמד ממרחק של כ-20 מטר. מיד לאחר הירי, הם עזבו את המקום מבלי להעניק לו טיפול רפואי.

בנובמבר 2022, חיילים ירו ממגדל השמירה שבכניסה לכפר בקוסאיי תמימי, לאחר שהצית מספר צמיגים, יחד עם צעירים אחרים, במחאה על הרג בשכם.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "מחבלים ירו לכיוון היישוב נווה צוף בליל ה-1 ביוני. כוח צה"ל שאבטח בעמדה צבאית סמוך ליישוב הגיב בירי של מספר כדורים.
מתחקור ראשוני שבוצע מיד לאחר האירוע, עלה כי שני מחבלים ירו במשך מספר דקות לעבר היישוב, כוח צה״ל השיב בירי. מסתמן שכתוצאה מהירי של הכוח נפגעו שני הפלסטינים. האירוע מתוחקר לעומקו. בסיום התחקיר ובשים לב לממצאיו תתקבל החלטה ביחס לפתיחת חקירה".

 

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מחאה של רבנים מול מחסום ארז (צילום: אורן זיו)

ההתעלמות מהסבל בעזה מנוגד למסורת היהודית. מחאה של רבנים מול מחסום ארז (צילום: אורן זיו)

רבניות הפגינו נגד ההרעבה של עזה. "היהדות דורשת לתת אוכל לרעבים"

אמריקאים וישראלים מארגון "רבנים למען הפסקת אש" ערכו צעדת מחאה ביום שישי ליד מעבר ארז בדרישה להכניס מזון לרצועה. "אם למסורת יש משמעות, אסור לתת לאנשים בעזה למות ברעב", אמרה אחת המפגינות. 7 נעצרו

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf