newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

כמאה איש הפגינו בעד המתווה לפתרון סוגיית הפליטים ושיקום דרום ת"א

המפגינים דרשו מהממשלה לאמץ את התכנית שניסחו כלכלנים ואנשי עסקים בכירים, המציעה פתרונות דיור ותעסוקה למבקשי המקלט לצד שיקום וטיפוח השכונות בדרום העיר. ירום אריאב, לשעבר מנכ"ל משרד האוצר וממנסחי המתווה הכלכלי: "אפשר למנוע את הגירוש, לשקם את דרום תל אביב וגם להועיל ולתרום לכלכלה ולחברה"

מאת:

כמאה איש הפגינו הערב, שלישי, בגינת לוינסקי בדרישה מהממשלה לקבל את המתווה הכלכלי לפתרון סוגיית הפליטים ושיקום דרום תל-אביב.

התכנית, שגובשה ונוסחה על ידי עשרות אנשי כלכלה ואנשי עסקים בכירים, מתבססת על התכנית שהציג ראש הממשלה עצמו, ומציגה שלושה עקרונות מרכזיים: ביזור מבקשי המקלט מחוץ לשכונות דרום תל-אביב, עידוד העסקת פליטים בענפים הסובלים ממחסור מובנה בכוח אדם, והסרת החסמים בפני פליטים המבקשים לשכור דירות בישובים ברחבי הארץ. כמו כן כוללת התכנית דרישה לפינוי מתחם התחנה המרכזית מהאזור, פיתוח פיזי שלו, ומניעת דחיקה של תושבים החוצה עקב תהליכים של ג'נטריפיקציה. התכנית, שהוצגה בפני שרי הממשלה לפני כשבוע, טרם זכתה לתגובה כלשהי מצד חברי הממשלה.

ירום אריאב, לשעבר מנכ"ל משרד האוצר וממנסחי המתווה הכלכלי: "אפשר למנוע את הגירוש, לשקם את דרום תל אביב וגם להועיל ולתרום לכלכלה ולחברה". (צילום: אורן זיו/אקטיבסטילס)

בהפגנה המשתתפים קראו לממשלה להתמקד בעיקר במקום בספינים וכיפופי ידיים, ודרשו לאמץ את התכנית ולקדם פתרון מידי לדרום תל אביב. לדברי התושבים, מדיניות החצר האחורית שנהוגה בשכונות הללו התחילה הרבה לפני הגעת מבקשי המקלט ושינוי מדיניות זו היא הדבר המרכזי שיביא לשיפור בחיי התושבים בשכונות, יהודים ולא יהודים.

שולה קשת, מנ"לית ארגון 'אחותי', ממובילות המחאה, אמרה בהפגנה: "ראש הממשלה ביקר פה ואמר כמה הוא מזדהה עם דרום תל-אביב. אבל עכשיו הוא ביטל את המתווה המצוין עם האו"ם, שהיה נותן פתרון אמיתי. אנחנו קוראות לממשלה ולכנסת ולשרים: תקיימו את מה שהבטחתם!"

ירום אריאב, לשעבר מנכ"ל משרד האוצר וממנסחי המתווה הכלכלי, השתתף אף הוא בהפגנה ואמר: "אפשר למנוע את הגירוש, לשקם את דרום תל אביב וגם להועיל ולתרום לכלכלה ולחברה! אומרים לנו: אם לא נתאכזר לפליטים, אם לא נכלא אותם, אם לא נגרש אותם, יציפו אותנו מיליוני אפריקאים ויסכנו את האופי היהודי של מדינת ישראל. ואנחנו אומרים – זה שקר! בשנים האחרונות נעצר לחלוטין זרם הפליטים. גם עכשיו, כשכבר ברור שאי אפשר לגרש, אנחנו לא רואים אלפי מבקשי מקלט על הגדרות.

אנחנו קבוצה של מעל 60  אנשי משק וכלכלה , כולם אנשי מעשה, כולם מבינים בכלכלה ובעסקים, וכולם עומדים מאחורי תכנית מעשית לפתרון הבעיה. כל האנשים הטובים הללו קמים ואומרים לראש הממשלה בקול גדול: יש פתרון! הפתרון מונח לפניך המשק משווע לידיים עובדות. במקום לייבא עובדים זרים מכל העולם, אפשר להעסיק את הפליטים. אנחנו לא מתכוונים לוותר. נדרוש להיפגש עם ראש הממשלה. נעבור משר לשר, ממנכ"ל למנכ"ל, נשכנע עד שננצח".

"תקיימו את מה שהבטחתם!" תושבי דרום תל-אביב ליד העצומה הקוראת לממשלה לאמץ את המתווה הכלכלי לפתרון סוגיית מבקשי המקלט ושיקום דרום תל-אביב (צילום: אורן זיו/אקטיבסטילס)

בין הדוברים היה גם תומס יוהנס, מבקש מקלט אריתראי אשר אמר בין היתר: "ברחנו כי הממשלה שלנו כלאה ועינתה אותנו. ברחנו ועברנו דרך קשה והגענו לישראל. אנחנו פה 10 שנים ועד היום מדינת ישראל לא בודקת את בקשת המקלט שלנו. יותר מ-10 אלף ביקשו ואין תשובה. אנחנו ביקשנו – תבדקו ותחליטו. מי שפליט תתנו לו מקלט. מי שאין לו בעיה עם הדיקטטורה באריתריאה שיחזור לשם.

אני רוצה לפנות לתושבי דרום תל-אביב, גם לאלה שמפגינים נגדנו: כולנו סובלים מהמצב הזה. כולנו קורבנות של המדיניות הזו. גם אני לא רוצה לחיות בפחד מאלימות. אנחנו צריכים את העזרה שלכם כדי לעבוד ביחד ולפשר את המצב בשבילכם ובשבילנו".

באירוע נשאה דברים גם רננה נאמן מארגון עומדים ביחד. מול ההפגנה התקיימה גם הפגנה נגדית קטנה שקראה לסילוק מבקשי המקלט מהאזור. בתום ההפגנה המשתתפים חתמו על עצומה לאימוץ תכנית המתווה.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

בבית החולים האירופי בעזה משתדלים ליצור אווירת רמדאן

משפחות ואנשי צוות קישטו את בית החולים, שבו מצאו מקלט אלפי עקורים מרחבי עזה, בניסיון נואש להרגיש קצת חגיגיות גם בתנאים האיומים שבהם הם חיים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf