newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

ישראלית ופלסטינית סטרו לחייל. נחשו מי עדיין נמצאת בכלא?

למרות התנגדות המשטרה, בית המשפט שחרר ממעצר ביום שישי בבוקר פעילה ישראלית שסטרה לתובע צבאי במהלך דיון במשפטן של נשות משפחת תמימי. על עהד ונרימן תמימי נגזרו שמונה חודשי מאסר בעסקת טיעון. מעצרן המתוקשר החל גם הוא בסטירה

מאת:

מאת: עדו קונרד

זמן קצר לפני ששופט צבאי חתם על עסקת הטיעון של עהד תמימי בשבוע שעבר, קרה משהו בלתי צפוי באולם בית המשפט הצבאי בעופר. פעילה ישראלית-יהודיה קמה מן הספסלים האחוריים ניגשה לתובע הצבאי, סטרה קלות על פניו וצעקה "מי אתה שתשפוט אותה?". אם היה אי פעם דוגמה מתאימה להבדלים הבולטים בין האופן שבו מערכת הצדק הישראלית מטפלת באזרחיה לבין הטיפול בפלסטינים, היא הוצגה לראווה בבית המשפט הצבאי עופר באותו ערב.

עהד תמימי בת ה-17 מנבי סאלח שנעצרה לאחר שסטרה לחייל ישראלי בדצמבר האחרון, בילתה את שלושת החודשים האחרונים במעצר. הבקשות לשחררה בערבות נדחו שוב ושוב לאחר שבית המשפט הצבאי קבע כי היא מסוכנת לשלום הציבור. מאז נעצרה טענו פעילים כי לו היתה עהד יהודיה היא היתה משוחררת תוך ימים, אם היתה קטינה יהודיה היתה משתחררת תוך שעות.

כעת אפשר להגיד בבטחון שהם צדקו.

> כשהשכול הופך למפעל חיים

עהד תמימי בית המשפט, בדיון על הארכת מעצרה (צילום: פלאש90)

עהד תמימי בית המשפט, בדיון על הארכת מעצרה (צילום: פלאש90)

ביום רביעי האחרון התקיים בבית המשפט הצבאי בעופר דיון לאחר שהתביעה הצבאית הגיעה לעסקת טיעון עם עהד ונרימן תמימי, במסגרתה נקבע כי השתיים ישלחו לשמונה חודשי מעצר. בעוד הדיון בעניינה על עהד בת ה-17 התקיים בדלתיים סגורות, הדיון של אמה, נרימן, היה פתוח לציבור.

כזכור, השתיים נעצרו כשפרצו חיילים לביתן באמצע דצמבר האחרון בעקבות פרסומו של סרטון בפייסבוק בו תיעדה נרימן את בתה עהד כשזו מנסה לגרש בידיים חשופות חיילים חמושים מכף רגל ועד ראש מחצר ביתן, כשהיא דוחפת מקללת ואף סוטרת לאחד מהם. סטירה שעלתה להן בחודשי מאסר ארוכים.

בתום הדיון של נרימן, לאחר שהשופט קיבל את עסקת הטיעון אליה הגיעו הצדדים, התרוממה פעילה ישראלית, יפעת דורון, וסטרה קלות בראשו של התובע הצבאי – קצין במדים. חייל. בדיוק כמו שעשתה עהד. היא נעצרה מיד.

דורון נלקחה לתחנת המשטרה בבנימין, שם היא הוחזקה במהלך הלילה עד שהובאה בפני שופט בית משפט השלום בירושלים ביום למחרת. המשטרה דרשה להאריך את מעצרה בחמישה ימים בטענה כי הם צריכים להשלים את החקירה. דורון, שהחליטה לייצג את עצמה, הודיעה לשופט שהיא לא מתנגדת להארכת המעצר שלה ושלמעשה היא מסכימה עם המשטרה שהעלתה גם טענה למסוכנות. "כל מי שלא מתיישר עם משטר האפרטהייד או מעז לחשוב באופן עצמאי אכן מהווה סכנה למשטרה", היא אמרה לבית המשפט.

השופט לא הסכים והורה על שחרורה. המשטרה ביקשה לעכב את השחרור כדי שתוכל לערער נגד ההחלטה. השופט נענה לבקשה ושלח את דורון ללילה בכלא הנשים נווה תרצה.

> מהפך: כך התאחד מאבק מבקשי המקלט עם מאבקי השכונות

נרימאן תמימי בדיון קודם בבית המשפט הצבאי בעופר (אורן זיו / אקטיבסטילס)

נרימאן תמימי בדיון קודם בבית המשפט הצבאי בעופר (אורן זיו / אקטיבסטילס)

ביום למחרת, שישי בבוקר, דורון הובאה לדיון בערעור המשטרה על מעצרה בבית המשפט המחוזי בירושלים. גם הפעם ביקשה המשטרה להאריך את מעצרה בחמישה ימים. דורון חזרה שוב בפני בית המשפט על כך שהיא אינה מתנגדת לבקשה של המשטרה להאריך את מעצרה. "מעבר לכך", היא אמרה, "אני לא מוכנה להשתתף במשחקי הדמוקרטיה ליהודים בלבד שלכם".

גם הפעם, למרות המלצת המשטרה ולמרות הנכונות של דורון לשלם את המחיר על מעשיה, השופט הורה על שחרורה.

עבור דורון, ההחלטה לסטור לתובע הצבאי היתה מעשה של סולידריות. "נרימן היא אחת מחברותי הטובות", היא אמרה בראיון טלפוני למגזין 972+ כמה ימים אחרי שחרורה. "היא אחת הנשים האמיצות שאני מכירה. עבורי היא סמל לסבל ולאי הצדק להם גורם השלטון הזה. עשיתי את זה כדי להראות לה שאני תומכת בה".

אבל דורון רצתה גם להעביר נקודה עקרונית – שישראלים ופלסטינים שמבצעים את אותו פשע יעמדו בפני תוצאות שונות לחלוטין. "זה מטורף שאני יכולה לעשות משהו כזה ומשחררים אותי אחרי יומיים. יש כל כך הרבה אנשים מנבי סאלח שנמצאים בכלא רק בגלל שהם החליטו להרים את הראש".

האירוע במהלכו נעצרה דורון התרחש בתוך שטחי הגדה המערבית. שטח כבוש שבו שולט חוק המשפט הצבאי. אם פלסטיני היה סוטר לתובע באותו הרגע, בדיוק כמו דורון, הוא היה נעצר על ידי הצבא ומועבר לבית משפט צבאי, שבו שחרור בערבות הוא דבר נדיר, ומעצר עד תום ההליכים הוא השגרה. אבל דורון היא אזרחית ישראלית ולמרות שהיא סטרה לחייל בתוך שטח הנתון לשליטת החוק הצבאי – בתוך בית משפט צבאי, לא פחות – היא נעצרה על ידי המשטרה, הובאה בפני בית משפט אזרחי ושוחררה.

עדו קונרד הוא עורך באתר 972+ שם פורסם הפוסט לראשונה באנגלית. תרגום: יעל מרום.

> רשות מקרקעי ישראל חילקה צווי פינוי לסוף אפריל באום אל חיראן

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf