newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

יונתן פולק סירב לשתף פעולה עם ביה"מ והורשע על חלקו בהפגנה

פולק, ששהה במעצר בחודש וחצי האחרונים עקב סירובו להתייצב לדיונים, הורשע בגין הפגנה בה השתתף ב-2017. פעיל נוסף שנעצר באותה הפגנה זוכה מההאשמות. במכתב ששלח לביה"מ כתב פולק: "כל עונש שיבחר להשית בית משפט זה הוא אות של כבוד"

מאת:

בית משפט השלום בירושלים הרשיע את הפעיל יונתן פולק בהפרעה לשוטר במילוי תפקידו, בגין הפגנה נגד הכיבוש בה השתתף ב-2017. קובי סניץ, פעיל נוסף שנעצר גם הוא בהפגנה, זוכה מאותן ההאשמות.

בדיון שהתקיים בצהריים (שלישי), בו השתתף פולק באמצעות שיחת וידאו מבית המעצר באבו כביר, נגזרו עליו 30 יום מאסר ועוד חודשיים מאסר על תנאי למשך השנתיים הקרובות. הוא שוחרר שעות לאחר הדיון, לאחר שהעונש קוזז עם 45 הימים האחרונים בהם הוחזק במעצר. פולק נעצר בסוף פברואר בגין סירבו העקרוני להתייצב לדיונים בהליך ומאז הוחזק בבית המעצר אבו כביר. התביעה טענה שהשנים עמדו מול ג'יפ מג"ב שהגיע לפזר הפגנה ליד החומה בבית לחם ב-2017.

יונתן פולק, מגיע לדיון בבית המשפט השלום בירושלים, 25 במרץ 2021 (צילום: אורן זיו)

יונתן פולק מגיע לדיון בבית המשפט השלום בירושלים, ב-25 במרץ 2021 (צילום: אורן זיו)

השופט איתן כהן כתב בהכרעת הדין, כי לסירובו של פולק לשתף פעולה עם ההליך היה משקל בהחלטה להרשיעו. השופט קבע כי תגובתו של פולק במהלך הדיונים לגבי ההאשמה בהפרעה לשוטר – "לא הפרעתי להם מספיק" – מהווה ״ראשית הודיה״.

הוא ציין כי פולק בחר שלא להגן על עצמו, לא להציג נרטיב נגדי או לענות להאשמות התביעה. ״הנאשם שתק ולא שיתף פעולה עם ההליך המשפטי כמעט בכל השלבים שבהם היה אמור למסור את גרסתו״, כתב השופט, וציין כי מול התשתית הראייתית של התובעת, פולק לא מסר גרסה משלו, מה שהוביל את השופט לקבוע שהתביעה עמדה בנטל ההוכחה.

השופט גם ציין כי השוטרים לא מסרו לגבי פולק ״תיאורים מובחנים״ לגבי מעשיו, וכי בגרסת אחד השוטרים נפלו ״פגמים״. למרות זאת, קבע השופט כהן כי עדויות השוטרים, בצירוף הסירוב של פולק לענות על שאלות בחקירה, להשיב לאישום ולהעיד, ״מאפשרים להגיע למסקנה שאשמתו הוכחה כדבעי ברף הנדרש בהליך הפלילי״. על פי הכרעת הדין, פולק הורשע בהפרעה לשוטר מכיוון ״שעמד במרכז הכביש, חסם בגופו את ג'יפ הקרקל ומנע ממנו להתקדם לעבר המתפרעים״.

״כל עונש שיבחר להשית בית משפט זה, בית המשפט של שלטון העליונות היהודית, לא יהיה אות קלון, אלא אות של כבוד ומקור לגאווה״, כתב פולק בטקסט שהוגש כתגובה רשמית לבית המשפט במסגרת הטיעונים לעונש, שהתקיימו היום לאחר ההרשעה. ״במדינת אפרטהייד המתחזה לדמוקרטיה ומקיימת משטר הכופה עצמו על חלק מנתניה באמצעות דיקטטורה צבאית, הפרעה לחיילים ושוטרים במטרה להכשילם כשהם מנסים לדכא את ההתנגדות הפלסטינית היא החובה הפוליטית הבסיסית ביותר״, כתב פולק בטקסט שהוגש לשופט.

לגבי העונש שיוטל עליו ציין פולק: ״עמידה מהצד, בשקט, היא המעשה הבזוי, וחובתם של אלו התומכים במאבק הפלסטיני ומתנגדים לקולוניאליזם הישראלי ולמשטר האפרטהייד שלו, לקום נגד החוק״. הוא הוסיף: ״עלינו לפרוץ את גדרות המחאה הפסיבית אל עבר ההתנגדות האקטיבית – בהובלת הפלסטינים, שכם אל שכם עם ילדי האבנים״.

כאמור, בעוד פולק הורשע, הנאשם השני בתיק, קובי סניץ, שיוצג על ידי עורכות הדין גבי לסקי וריהאם נסרה,  זוכה. השופט כהן ציין כי הוא מזכה אתו מכיוון שקיבל את גרסתו שהתקרב לשוטרים כדי לברר מדוע עוצרים מפגין פלסטיני. השופט ציין כי מצא סתירות בעדויות השוטרים, שבחלקן לא הוזכר השימוש בכוח כלפי סניץ, וכי אחרי שהובא לתחנת המשטרה, אסמכתת המעצר עבור סניץ נחתמה עוד לפני שנחקר, דבר שהוא בגדר ״הליך בלתי תקין בעליל״, על פי החלטת השופט.

במהלך המשפט עורכות הדין טענו יש לבטלו בגלל אכיפה בררנית, לאחר שהאישום נגד פלסטיני שנעצר באותן נסיבות בהפגנה בוטל. השופט ציין כי לא היה צריך להכריע בנושא, מכיוון שהוא בחר לזכות את סניץ בעקבות הראיות שהוצגו. אם טיעון כזה היה מתקבל, גם פולק, שלא יוצג על ידי עורכי דין, היה מזוכה אוטומטית. עו״ד לסקי אף הציגה צילום מתוך וידאו, בו נראה פולק יושב על אי תנועה בזמן שנעצר על ידי שוטר מג״ב ולא על הכביש.

בחודש שעבר התקיים אחד מדיוני ההוכחות המשפט. בפתח הדיון פנה השופט איתן כהן שלא לפרוטוקול לפולק וציין כי זוהי בחירה של פולק אם להעיד ולנסות להגן על עצמו מפני ההאשמות או לא. הוא הדגיש כי "זכותו להעיד או לא, אבל אם לא, זה עשוי להיות חיזוק לטענות התביעה". השפוט אף אמר: "כואב לי עליך, זה שאתה תסבול לא יקדם כלום. אתה במשמורת שב"ס, אין לך חירות פעולה". פולק השיב: "ככה זה בדיקטטורה צבאית".

דיון ההוכחה שנערך בחודש שעבר אף סיפק הצצה להתנהלות של המשטרה בהפגנות בשטחים – בין היתר הגשת כתב אישום נגד מפגינים ללא ראיות מלבד עדויות השוטרים. עוה"ד גבי לסקי וריהאם נאסרה הציגו תיעוד שצילם עיתונאי פלסטיני, שבו נראה פולק נעצר כשהוא יושב על אי תנועה בכביש במוביל לחומה בבית לחם, ותיעוד נוסף שבו נראה סניץ נעצר בשולי הכביש.

סניץ הדגיש בעדותו כי הכביש כולל ארבעה נתיבים, ובשום שלב הוא לא הפריע לשוטרים או חסם את הג'יפ. לפי עדותו, השוטרים נכנסו מאזור קבר רחל לתוך בית לחם והחלו לפזר את ההפגנה. הוא ועוד כמה עשרות מפגינים הוזזו לצד הדרך והמשיכו להפגין שם ללא הפרעה, עד שבשלב מסוים השוטרים החלו לעצור פעיל פלסטיני מבוגר בשם יוסף שרקאוי.  סניץ ניגש לשוטרים לברר את סיבת המעצר, ואז נעצר בעצמו.

בדצמבר 2018 פירסמנו לראשונה כי ארגון הימין עד כאן הגיש קובלנה פלילית נגד שלושה פעילים ישראלים על חלקם בהפגנות נגד גדר ההפרדה. בקובלנה, הראשונה מסוגה המוגשת נגד פעילים נגד הכיבוש, טען ארגון הימין כי הנתבעים  – פולק, סניץ ואילן שליף – "תקפו בצוותא יחד עם מתפרעים אחרים שלא כדין חיילי צה"ל ושוטרי מג"ב". הרשויות לא מצאו לנכון להגיש בעצמן כתב אישום נגד שלושת הפעילים.

בתחילת 2020, בזמן שפולק סירב להגיע לדיונים בקובלנה הפלילית שהגיש ארגון עד כאן, הוא גם לא התייצב לדיונים במשפט הפלילי המדובר. בינואר 2020 הוא הוחזק במשך חודש וחצי במעצר, וגם אז סירב להכיר בסמכותו של בית המשפט לדון בעניינו או לשלם ערבות לשחרורו. באמצע פברואר 2020 הורה היועץ המשפטי לממשלה לבטל את ההליך של עד כאן, ופולק שוחרר ממעצר.

גם לאחר שחרורו המשיך פולק לסרב מבחינה עקרונית להתייצב בבית המשפט לדיונים בהליך בו הורשע היום, והוצאו לו כמה צווי הבאה לדיונים, שלא מומשו. בסוף פברואר הוא נעצר בדרכו להפגנה בבקעת הירדן, לאחר ששוטרים בדקו את תעודות הזהות של המפגינים וראו כי יש נגדו צו הבאה.

לאחר מעצרו הובא פולק לדיון בפני השופט כהן, כשהוא מסרב לחתום על ערבות בסך 20-0 ש״ח ולהתחייב להתייצב לדיונים הבאים. "אין בכוונתי לשתף פעולה עם בתי המשפט מאחר ואיני מכיר בסמכותו של בית המשפט לדון בהתנגדות למשטר", טען. לגבי הדרישה לערבות הוסיף: "אין בכוונתי לשלם כופר".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf