newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

האקטיביסט יונתן פולק שוב עצור כבר שלושה שבועות

פולק, שנעצר לאחר שסירב להתייצב לדיונים במשפטו ולהשתחרר בערבות מסיבות עקרוניות, הובא לדיון בבית משפט השלום בירושלים. בדיון העיד הפעיל קובי סניץ. עורכות דינם: "מדובר בכתב אישום מופרך, שמחזק את התפיסה כי יש להפליל ישראלים שמצטרפים להפגנות בגדה"

מאת:

האקטיביסט יונתן פולק, שנעצר לפני כשלושה שבועות לאחר שסירב להתייצב לדיונים במשפטו, הובא הבוקר (חמישי) לדיון בבית המשפט השלום בירושלים.

פולק מסרב להכיר בבית המשפט ולהשתחרר בערבות מסיבות עקרוניות. הוא צפוי להיות מוחזק במעצר עד לתום משפטו, שהדיונים בו הוקדמו בעקבות מעצרו. מחוץ לבית המשפט השלום הפגינו כ-30 פעילים בסולידריות עם פולק.

יונתן פולק, מגיע לדיון בבית המשפט השלום בירושלים, 25 במרץ 2021 (צילום: אורן זיו)

יונתן פולק מגיע לדיון בבית המשפט השלום בירושלים, ב-25 במרץ 2021 (צילום: אורן זיו)

פולק סירב להתייצב לדיונים בהליך פלילי שמתנהל נגדו ונגד פעיל ישראלי נוסף, קובי סניץ, לגבי הפגנה ליד החומה בבית לחם ב-2017. השניים מואשמים ב"הפרעה לשוטר במילוי תפקידו". התביעה טוענת שעמדו מול  ג'יפ מג"ב שהגיע לפזר את ההפגנה.

הבוקר התקיים אחד מדיוני ההוכחות במשפט, וסניץ העיד ועבר חקירה נגדית על ידי התביעה. בפתח המשפט פנה השופט איתן כהן שלא לפרוטוקול לפולק ואמר: "כואב לי עליך, זה שאתה תסבול לא יקדם כלום. אתה במשמורת שב"ס, אין לך חירות פעולה". פולק השיב: "ככה זה בדיקטטורה צבאית".

בהמשך ציין השופט כי זוהי בחירה של פולק אם להעיד ולנסות להגן על עצמו מפני ההאשמות או לא. הוא הדגיש כי "זכותו להעיד או לא, אבל אם לא, זה עשוי להיות חיזוק לטענות התביעה".

בדצמבר 2018 פירסמנו לראשונה כי ארגון הימין עד כאן הגיש קובלנה פלילית נגד שלושה פעילים ישראלים על חלקם בהפגנות נגד גדר ההפרדה. בקובלנה, הראשונה מסוגה המוגשת נגד פעילים נגד הכיבוש, טען ארגון הימין כי הנתבעים  – פולק, סניץ ואילן שליף – "תקפו בצוותא יחד עם מתפרעים אחרים שלא כדין חיילי צה"ל ושוטרי מג"ב". הרשויות לא מצאו לנכון להגיש בעצמן כתב אישום נגד שלושת הפעילים.

בתחילת 2020, בזמן שפולק סירב להגיע לדיונים בקובלנה הפלילית שהגיש ארגון עד כאן, הוא גם לא התייצב לדיונים במשפט הפלילי המדובר. בינואר 2020 הוא הוחזק במשך חודש וחצי במעצר, וגם אז סירב להכיר בסמכותו של בית המשפט לדון בעניינו או לשלם ערבות לשחרורו. באמצע פברואר 202 הורה היועץ המשפטי לממשלה לבטל את ההליך של עד כאן, ופולק שוחרר ממעצר.

גם לאחר שיחרורו המשיך פולק לסרב מבחינה עקרונית להתייצב בבית המשפט לדיונים אחרים, והוצאו לו כמה צווי הבאה לדיונים, שלא מומשו. בסוף פברואר הוא נעצר בדרכו להפגנה בבקעת הירדן, לאחר ששוטרים בדקו את תעודות הזהות של המפגינים וראו כי יש נגדו צו הבאה. לאחר מצערו הוא הובא לדיון בפני השופט כהן, המנהל את ההליך הפלילי נגדו לגבי ההפגנה בבית לחם.

באותו דיון המשטרה ביקשה הפקדה של 2,000 שקל כדי להבטיח שפולק יתייצב לדיונים, אך הוא כאמור סירב. לבקשתו של פולק ניתן לו צו מעצר עד תום ההליכים, כדי שלא ייאלץ להיות מובא מבית המעצר אבו כביר שבו הוא מוחזק לירושלים כל כמה ימים. פולק מצדו אמר בבית המשפט בסוף פברואר: "אין בכוונתי לשתף פעולה עם בתי המשפט מאחר ואיני מכיר בסמכותו של בית המשפט לדון בהתנגדות למשטר". לגבי הדרישה לערבות הוסיף: "אין בכוונתי לשלם כופר".

הדיון הבוקר, שבו העיד סניץ, סיפק הצצה להתנהלות של המשטרה בהפגנות בשטחים – כאשר מוגש כתב אישום נגד מפגינים ללא ראיות מלבד עדויות השוטרים. עוה"ד גבי לסקי וריהאם נאסרה הציגו תיעוד שצילם עיתונאי פלסטיני, שבו נראה פולק נעצר כשהוא יושב על אי תנועה בכביש במוביל לחומה בבית לחם, ותיעוד נוסף שבו נראה סניץ נעצר בשולי הכביש.

סניץ הדגיש בעדותו כי הכביש כולל ארבעה נתיבים, ובשום שלב הוא לא הפריע לשוטרים או חסם את הג'יפ. לפי עדותו, השוטרים נכנסו מאזור קבר רחל לתוך בית לחם והחלו לפזר את ההפגנה. הוא ועוד כמה עשרות מפגינים הוזזו לצד הדרך והמשיכו להפגין שם ללא הפרעה, עד שבשלב מסוים השוטרים החלו לעצור פעיל פלסטיני מבוגר בשם יוסף שרקאוי.  סניץ ניגש לשוטרים לברר את סיבת המעצר, ואז נעצר בעצמו.

מחאה מחוץ לדיון של יונתן פולק בבית המשפט השלום בירושלים (צילום: שרונה וויס/ אקטיבסטילס)

מחאה מחוץ לדיון של יונתן פולק בבית המשפט השלום בירושלים (צילום: שרונה וויס/ אקטיבסטילס)

"האמת שהופתעתי מהמעצר. השוטרים הזיזו אותנו הצדה ונתנו לנו להפגין שם על המדרכה, לא הפרעתי ולא דחפתי אף שוטר", הוא אמר בעדותו. עורכות הדין של סניץ הציגו מסמך של המשטרה שלפיו התיק נגד שרקאוי, שנעצר באותו אירוע, נסגר מחוסר ראיות כבר בשנה שעברה, וטענו שצריכה להתקבל החלטה דומה לגבי סניץ ופולק.

עו"ד לסקי אמרה לאחר הדיון: "מדובר בכתב אישום מופרך. בחקירה הנגדית של סניץ נראה שהתביעה יוצאת מנקודת הנחה שמכיוון שהיתה משטרה בשטח, זה מספיק כדי להפוך השתתפות בהפגנה לעבירה. בפועל לא בוצעה כל עבירה. אפילו הפלסטיני שנעצר יחד אתם בנסיבות דומות לא הועמד לדין והתיק שלו נסגר. נראה שכתב האישום מחזק את התפיסה כי יש להפליל ישראלים שמתנגדים לכיבוש ומצטרפים להפגנות בגדה המערבית".

שלב הסיכומים במשפט נקבע ל-5 באפריל.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf