newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

האקטיביסט יונתן פולק נעצר שוב: "מסרב לשתף פעולה עם משטר אפרטהייד"

פולק אינו מכיר בסמכותו של בית המשפט, ולכן מסרב להתייצב לדיונים בהליך פלילי שמתנהל נגדו לגבי הפגנה ב-2017, ומסרב גם לשלם ערבות כדי להשתחרר. הדיון הבא במשפט נקבע ל-18 במאי, ועורכות דינו מנסות להקדימו

מאת:

האקטיביסט יונתן פולק נעצר ביום שבת, לאחר שלא התייצב למשפט המתנהל נגדו. פולק מסרב להכיר בבית המשפט ולהשתחרר בערבות מסיבות עקרוניות. הוא צפוי להיות מוחזק במעצר עד לדיון הבא במשפטו שיתקיים במאי.

יונתן פולק עם צאתו מבית המעצר, בפברואר 2020 (צילום: אורן זיו)

יונתן פולק עם צאתו מבית המעצר, בפברואר 2020 (צילום: אורן זיו)

פולק סירב להתייצב לדיונים בהליך פלילי שמתנהל נגדו ונגד פעיל ישראלי נוסף, קובי סניץ', לגבי הפגנה ליד החומה בבית לחם ב-2017. השניים מואשמים ב"הפרעה לשוטר במילוי תפקידו". התביעה טוענת שעמדו מול  ג'יפ מג"ב שהגיע לפזר את ההפגנה.

בתחילת 2020, בזמן שפולק סירב להגיע לדיונים בקובלנה הפלילית שהגיש ארגון עד כאן, הוא גם לא התייצב גם לדיונים במשפט הפלילי המדובר. בינואר 2020 הוא הוחזק במשך חודש וחצי במעצר, עד שהיועץ המשפטי ביטל את ההליך.

גם לאחר שחררו ממעצר המשיך פולק לסרב מבחינה עקרונית להתייצב בבית המשפט לדיונים אחרים, והוציאו לו כמה צווי הבאה לדיונים, שלא מומשו. ביום שבת האחרון הוא נעצר בדרכו להפגנה בבקעת הירדן, לאחר ששוטרים בדקו את תעודות הזהות של המפגינים וראו כי יש נגדו צו הבאה. ביום ראשון הוא הובא לבית המשפט השלום בירושלים לדיון בפני השופט איתן כהן, המנהל את ההליך הפלילי נגדו לגבי ההפגנה בבית לחם.

נציג המשטרה אמר בדיון כי הם ידרשו הפקדה כדי להבטיח שפולק יתייצב לדיון הבא בעניינו. לדבריו, "הנאשם אינו מתייצב למשפט. הוצא נגדו צו הבאה עם אופציה לשחרור בהפקדה של 2,000 שקל. הנאשם נחקר ולא הפקיד את הסכום, והוא שמר על זכות השתיקה".

פולק מצדו אמר בבית המשפט: "אין בכוונתי לשתף פעולה עם בתי המשפט מאחר ואיני מכיר בסמכותו של בית המשפט לדון בהתנגדות למשטר". לגבי הדרישה לערבות הוסיף: "אין בכוונתי לשלם כופר".

לאחר שבית המשפט הבהיר לפולק כי יישאר במעצר עד שישלם את הערבות, הוא ענה: "אני מודע שאם לא אשלם את הסכום שנקבע, לא אשתחרר. אין בכוונתי לטעון להגנה". בהמשך הדיון השופט כהן שאל את פולק אם יתייצב לדיון עתידי. "לא, ואין לי כוונה לשתף פעולה פעולה עם בית המשפט, כי בית המשפט הזה הוא חלק ממשטר אפרטהייד".

בהחלטתו כתב השופט: "למרבה הצער, הנאשם אינו מוכן להגיע למשפט".

פולק ביקש כי השופט יורה על מעצרו "עד החלטה אחרת", מכיוון שאין בכוונתו לשלם את הערבות וכדי למנוע את הבאתו בכל פעם לדיון בירושלים – העברה שמתחילה יום לפני הדיון באגף מעבר, ולאחר מכן נסיעה בפוסטה, שאורכת יום שלם בתנאים קשים.

למרות בקשתו של פולק, השופט קבע כי "מעצר עד החלטה אחרת ייבחן רק אם תוגש בקשה למעצר עד תום ההליכים". השופט אף ציין כי אם פולק יישאר במעצר, הוא יבקש מהנהלת בתי המשפט להקדים את הדיון שכרגע נקבע ל-18 במאי. דיון נוסף יתקיים אונליין היום (שני), אך לא צפויה להתקבל בו החלטה שונה.

"ננסה להקדים את המשפט", אמרה עו"ד ריהאם נאסר ממשרדה של עו"ד גבי לסקי, המייצגת את פולק בענייני המעצר. "השופט ניסה לשכנע אותו, ואמר שזו עבירה שלא מצריכה מעצר בכלל". עו"ד נאסר הוסיפה כי בעוד שבהליך של עד כאן בשנה שעברה הן טענו כי מדובר בהליך לא תקין, טענה שהתקבלה בסופו של דבר, במקרה הנוכחי, מכיוון שמדובר בהליך פלילי, המצב שונה. "בפני המדינה אין לנו זכות לטעון דבר כזה".

בדצמבר 2018 פירסמנו לראשונה כי ארגון הימין עד כאן הגיש קובלנה פלילית נגד שלושה פעילים ישראלים על חלקם בהפגנות נגד גדר ההפרדה. בקובלנה, הראשונה מסוגה המוגשת נגד פעילים נגד הכיבוש, טען ארגון הימין כי הנתבעים  – פולק, סניץ' ושליף – "תקפו בצוותא יחד עם מתפרעים אחרים שלא כדין חיילי צה"ל ושוטרי מג"ב". הרשויות לא מצאו לנכון להגיש בעצמן כתב אישום נגד שלושת הפעילים.

ב-6 בינואר נעצר פולק למשך חודש וחצי. פולק סירב להכיר בסמכותו של בית המשפט לדון בעניינו ואף לשלם ערבות לשחרורו. באמצע פברואר 2020 הורה היועץ המשפטי לממשלה לבטל את ההליך של עד כאן, ופולק שוחרר ממעצר.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
ההיסטוריה היהודית תהיה מוכתמת במה שישראל עשתה בעזה. פלסטינים אחרי הפצצה ברפיח, אפריל 2024 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש 90)

ההיסטוריה היהודית תהיה מוכתמת במה שישראל עשתה בעזה. פלסטינים אחרי הפצצה ברפיח, אפריל 2024 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש 90)

כן, זה רצח עם

ברוב המקרים של רצח עם, מבוסניה עד נמיביה, מרוואנדה עד ארמניה, מחוללי הרצח אמרו שהם פועלים מהגנה עצמית. העובדה שמה שקורה בעזה לא דומה לשואה, כותב חוקר השואה עמוס גולדברג, לא אומרת שזה לא ג'נוסייד

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf