newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

המשטרה הרחיקה את יונתן פולק מהשטחים אף שהוא עצור

פולק עצור כבר כשבועיים לאחר שסירב להתייצב לדיונים בקובלנה שהגיש נגדו ארגון הימין עד כאן. התזמון, בסמוך להודעת השר בנט על צווי הרחקה מינהליים לפעילי שמאל, מעלה תהיות קשות, לאחר שבשנתיים האחרונות פולק לא נעצר או זומן לחקירה, וגם אחרי שנעצר לא הובא לחקירה במשטרה

מאת:

פרסום ראשון: יונתן פולק – פעיל נגד הכיבוש שעצור כשבועיים לאחר שסירב להתייצב לדיונים בקובלנה הפלילית שהגיש ארגון הימין עד כאן נגדו ונגד שני פעילים נוספים – נחקר היום (שני) במשטרת אריאל על השתתפות בהפגנות בגדה המערבית.

בשעות הבוקר נלקח פולק מבית המעצר אבו כביר בתל אביב, שם הוא מוחזק בשבועיים האחרונים, לחקירה במשטרת אריאל. שם הוא נחקר על השתתפות בהפגנות בכפר קדום, ממאי 2018 ועד השבועות האחרונים. בשעות שאחרי חקירתו המשטרה הוציאה לו צו הרחקה מהגדה המערבית ל-15 יום, אף שהוא כאמור עצור ולא צפוי להשתחרר בקרוב.

יונתן פולק מובא לדיון בבית המשפט בירושלים, ב-15 בינואר 2019 (צילום: אורן זיו)

על פי דוברות המשטרה, פולק נחקר בחשד ל"התפרעות במקום ציבורי וזריקת אבנים לעבר חיילים". אך עורכת דינו של פולק, גבי לסקי, אמרה כי במשטרה אמרו לה שפולק נחקר על "תקיפת סתם בצוותא חדא" (תקיפה ביחד עם אנשים נוספים; א.ז), אותו ניסוח שבו השתמשו בעד כאן בקובלנה הפלילית שהגישו. בקובלנה לא נטען שפולק או שני האחרים זרקו אבנים בעצמם, אלא רק שנכחו בהפגנות שבהן נזרקו אבנים. התלונות שעליהן נחקר הוגשו על ידי עד כאן, והחומרים בהן ככל הנראה זהים לאלה שמופיעות בקובלנה הפלילית.

לסקי אמרה ל"שיחה מקומית" כי "אין ראיות שיונתן תקף חיילים או שוטרים. חקרו אותו על תקיפה לפי ההגיון שהפלסטינים זרקו אבנים, ומכיוון שהוא היה שם הוא שותף". לדבריה, חקירת המשטרה הגיעה מיד אחרי הצהרתו של שר הביטחון, נפתלי בנט, על צווי הרחקה לפעילי שמאל מהגדה המערבית ופעילותם של ארגוני הימין בנושא. "זה נראה שהחקירה כעת היא יישור קו עם השר בנט וארגוני ימין קיצוני שמחפשים לפגוע במתנגדים לכיבוש, כדי להשיג קולות בבחירות או תקציבים לארגונים המיותרים שלהם", אמרה לסקי.

עיתוי החקירה מעלה תהיות קשות, לאחר שבשנתיים האחרונות פולק לא נעצר או זומן לחקירה על ידי המשטרה, וגם לאחר מעצרו לפני שבועיים בעקבות צו המעצר שהוצא בקובלנה של עד כאן, לא הביאו אותו במשטרה לחקירה.

גם בתקופה שלפני מעצרו, כשהוצא לו צו מעצר ובעד כאן דאגו לעדכן את המשטרה היכן הוא נמצא בימי שישי, אף גורם במשטרה לא ראה לנכון להגיע לעצור אותו. רק כעת, לאחר שבנט הצהיר ביום שבת שעד שיוצאו צווי הרחקה מינהליים לפעילי שמאל יש לנהוג ב"יד קשה" נגד המפגינים, במשטרה מיהרו ליישם את המסר מהשר.

הרשויות לא הגישו כתב אישום בעצמן

בדצמבר 2018 פירסמנו לראשונה כי ארגון הימין עד כאן הגיש קובלנה פלילית נגד שלושה פעילים ישראלים על חלקם בהפגנות נגד גדר ההפרדה. בקובלנה, שהיתה הראשונה מסוגה שהוגשה נגד פעילים נגד הכיבוש, טען ארגון הימין כי הנתבעים – יונתן פולק, קובי סניץ ואילן שליף – "תקפו בצוותא יחד עם מתפרעים אחרים שלא כדין חיילי צה"ל ושוטרי מג"ב". הרשויות לא מצאו לנכון להגיש בעצמן כתב אישום נגד שלושת הפעילים.

קובלנה פלילית היא הליך נדיר, שלא במקרה כמעט לא שומעים עליו, שבמסגרתו אזרח יכול לקחת את תפקיד ההגשה של תביעה פלילית מידי המדינה. ההליך הזה אפשרי רק עבור רשימה סגורה של עבירות קלות, ובהן לשון הרע, הגנת הפרטיות או מריבה בין שכנים.

בקובלנה שהגיש עד כאן נטען כי פולק ושני הנתבעים האחרים "תקפו חיילים", אך אין בה כל הוכחה ואפילו לא טענה מפורשת שהם עשו זאת בעצמם, אלא רק שנכחו בהפגנות בזמן שאחרים – צעירים פלסטינים – יידו אבנים לעבר החיילים.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

"אנחנו צועקים, רעבים ומתים לבד": החיים בחורבות שג'אעייה

הפלישה של ישראל לשכונה שבמזרח העיר עזה, שנמשכה חודשים, הותירה אחריה הרס מוחלט. התושבים, עדיין תחת מצור, מסכנים את חייהם רק כדי לשים ידיהם על שק קמח אחד

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf