newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

פעיל השמאל יונתן פולק: "מאמין שאהיה עצור עד יולי"

פולק הובא הבוקר לדיון נוסף בבית המשפט, והוחלט שיישאר במעצר לפחות עד יום חמישי. השופט ניסה למצוא פתרון שיאפשר את שחרורו, אך עו"ד לסקי המייצגת אותו אמרה: "הייתי מצפה מביהמ"ש לעשות את תפקידו, ולא שאתן לו דרך יציאה יצירתית". בחוץ הפגינו כ-50 ישראלים ופלסטינים בתמיכה בפולק, ומולם כ-20 פעילי ימין שקראו "פולק בוגד"

מאת:

פעיל השמאל יונתן פולק, שעצור כבר עשרה ימים לאחר שסירב להתייצב לדיונים בקובלנה פלילית שהגיש ארגון הימין עד כאן נגדו ונגד שני פעילים נוספים, הובא הבוקר (רביעי) לדיון בבית משפט השלום בירושלים – שהחליט שישאר במעצר לפחות עד יום חמישי.

מחוץ לאולם הפגינו כ-50 פעילים ישראלים ופלסטינים בתמיכה בפולק ובאסירים הפוליטיים הפלסטינים, ומולם מחו כ-20 פעילי ימין שקראו "פולק בוגד". בדיון נוסף שהתקיים לפולק היום הוא אמר "אני מאמין שעד יולי אהיה עצור".

ח"כ עופר כסיף ומפגינים התומכים ביונתן פולק מול מפגינים המתנגדים לו, ליד בית המשפט בירושלים, ב-15 בינואר 2019 (צילום: אורן זיו)

במהלך הדיון חזרה עו"ד גבי לסקי, שמייצגת את פולק, על הבקשה לשחררו ללא תנאים. לדבריה, כל ההליך של עד כאן נגד פולק ושני הפעלים הנוספים שהפגינו נגד הכיבוש אינו חוקי. לדברי לסקי, "בית המשפט צריך לקבל החלטה אמיצה. כל פעם שמאריכים את המעצר (של פולק; א"ז) הופכים משהו לא חוקי לחוקי רק כי יש להליך הזה מספר. זו הביורוקרטיה של האי חוקיות. אני מצפה שאדוני (השופט; א"ז) ישים לזה סוף. שיבררו אם ההליך חוקי ורק אז לפגוע בחירותו של אדם, ולא להיפך".

עו"ד לסקי הגישה לפני חמישה חודשים בקשה ליועץ המשפטי לממשלה לבטל את ההליך בגלל הכשלים המהותיים שבו, אך עדיין לא קיבלה תשובה.

השופט אלעזר ביאלין, שדן רק במעצרו של פולק ולא בקובלנה עצמה, ביקש לברר אם ישנה אפשרות שפולק יסכים שמשפחתו תחתום ערבות צד ג' או שהוא יתחייב להגיע לדיונים הבאים.

"אני לא יכול לקבל את זה שמישהו מצהיר שלא יגיע לדיון שנקבע לו. אין לי מה לעשות עם זה", אמר השופט, שסירב לדון בעניין העקרוני והוסיף: "אני קטונתי, אני לא היועץ המשפטי, זה הליך נפרד. ביום שההליכים יעוכבו או יוסרו אני הראשון שאחתום על ההחלטה". פולק ענה לו: "אני לא אחתום, זה לא משנה. אני לא מכיר בלגיטימיות של בתי המשפט לדון בעניין זה, ולכן לא אחתום על שום תנאי".

יונתן פולק מובא לדיון בבית המשפט בירושלים, ב-15 בינואר 2019 (צילום: אורן זיו)

עו"ד לסקי אמרה לגבי הניסיון של השופט למצוא דרך לשחרר את פולק: "הייתי מצפה מבית המשפט לעשות את תפקידו, ולא שאני אתן לבית המשפט דרך יציאה יצירתית. בית המשפט צריך לתת החלטה. כל עוד לא ברור אם ההליך חוקי או לא, אי אפשר להחזיק אדם במעצר מעל עשרה ימים".

הדיון הבא בקובלנה של עד כאן צפוי להתקיים באפריל, אך על פי עו"ד לסקי, מכיוון שההליכים נגד פולק הותלו (עוכבו) לאחר הוצאת צו המעצר נגדו, רק השופט שדן בתיק יכול לחדש אותם.

עו"ד צור פלק, המייצג את ארגון עד כאן שאינם צד לדיוני המעצר, אמר במהלך הדיון כי יבקשו "ערבות חזקה" כדי להבטיח את התייצבותו של פולק לדיונים, מכיוון ש"במשך חצי שנה הוא מתחמק מהמשטרה".

פולק מצדו חזר על בקשתו שלא להיות מובא מדי יום לדיון בבתי המשפט, בגלל התנאים הקשים בהסעות לבית המשפט והעובדה שהוא נאלץ לבלות ימים במעבר בין בתי כלא. "הבעיה היא לא ה-500 שקל ולא בגלל זה אני לא משתחרר. אני מבקש לא להביא אותי לבדיקת ערבויות", אמר.

בתום הדיון החליט השופט ביאלין שהדיון הבא יתקיים ביום חמישי הבא בשעה עשר. "התחייבות להתייצב לדיון בבית המשפט היא דבר בסיסי ביותר בהליך נגד נאשמים וחשודים או בכל הליך אחר. הנאשם מסרב בתוקף להצהיר שיתייצב לדיונים. רצונו של אדם כבודו, ובנסיבות אלה לא ניתן לשחרר ללא כל התחייבות להבטחת התייצבותו".

"הדיכוי הצבאי מחלחל לישראל עצמה"

לפני הדיון בתנאי המעצר, התקיים לפולק דיון נוסף בבית המשפט בירושלים, שנקבע עוד לפני מעצרו, לגבי תיק שבו הוגש נגדו כתב אישום על "הפרעה לשוטר" במהלך הפגנה למען אסירים בבית לחם ב-2017.

פולק אמר בדיון כי "השאלה היא לא אם הפרעתי להם או לא, לא הפרעתי מספיק, אין ספק בכך. השאלה היא אם הכרה בסמכות בית המשפט היא שיתוף פעולה עם אותו משטר אפרטהייד. אני לא מכיר בסמכות בית המשפט לדון בהתנגדות למשטר הזה". לשאלה אם יתייצב לדיונים הבאים ציין פולק שכעת הוא עצור, ולכן מובא אליהם, ואמר כי "אני מאמין שעד יולי אהיה עצור".

מחוץ לדיון, הפגינו כ-50 פעילים ישראלים ופלסטינים, שקראו "יונתן אל ייאוש, עוד נגמור את הכיבוש". קולם נשמע היטב בתוך אולם המעצרים.

ח"כ עופר כסיף מהרשימה המשותפת, שהשתתף בהפגנה, אמר "עם שכובש עם אחר לא יכול להיות חופשי. כאשר פלסטינים נכלאים ללא הליך הוגן, ברור שהדיכוי יגיע בסוף גם לישראלים. את הכיבוש צריך לחסל, קודם כל משום שהוא מדכא, רוצח, פוצע וכולא פלסטינים, אך גם משום שהדיכוי הצבאי מחלחל לישראל עצמה ופוגע באזרחיה שלה". גם יו"ר ועדת המעקב מוחמד ברכה השתתף בהפגנה.

מולם הפגינו כ-20 פעילי ימין, שקראו "פולק בוגד" ו"פולק לכלא" והניפו שלטים עם הציטוט ממאמרו של פולק ב"הארץ", שקורא להצטרף "לילדי האבנים ובקבוקי התבערה" (הציטוט הוסר בהמשך מהגרסה המקוונת של המאמר; א"ז), לצד צילום שלו בהפגנה בשטחים.

הפגנות תמיכה והתנגדות ביונתן פולק, ליד בית המשפט בירושלים, ב-15 בינואר 2019 (צילומים: אורן זיו)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

היוזמה משאירה את תושבי עזה נתונים לחסדיהן של אותן ממשלות המסייעות למתקפה הישראלית על הרצועה. חוף העיר עזה, 13 ביוני 2019 (צילום: חסן ג'די / פלאש90)

"הומניטריות מהכורסה": הכשלים של מסדרון הסיוע הימי לעזה

חמישה וחצי חודשים לתוך המלחמה, תושבי עזה זקוקים לסיוע משמעותי שיאפשר להם לשרוד. היוזמה האמריקאית להקמת מסדרון ימי תסייע בכך בטווח המיידי, אך היא מתעלמת מסיבת היסוד לאסונה של עזה: שליטת החנק הישראלית ארוכת השנים  

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf