newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

חצי פרידה

מאת:

בתחילת החודש סיימתי את תפקידי כמנהל (וקודם לכן – עורך ראשי) של "מגזין 972+" ו"שיחה מקומית". החליפה אותי סאוסן ח'ליפה, עיתונאית ואקטיביסטית מחיפה.

שני האתרים, והעמותה המפעילה אותם, היוו את מרכז חיי המקצועיים בחמש השנים האחרונות. מגזין 972+ נוסד בשנת 2010 מהחיבור של שבעה בלוגים ישראליים באנגלית שעסקו בפוליטיקה וחדשות מזווית שמאלית, ובעיקר בכיבוש. לאחר שנה הקמנו עמותה שתספק גב כלכלי וארגוני לאתר. האתר העברי שיחה מקומית הושק ב-2014 תחת אותו מודל, של כתיבה מבוססת בלוגים ועיתונות שלא למטרות רווח. מבלוג קבוצתי הפכנו לפרויקט שמאגד עשרות מתנדבים, מעסיק שישה עובדים ונקרא על ידי מאות אלפים בכל חודש. אני גאה בו מאוד.

התחלתי לעבוד בעיתונות ב-98', ממש רגע לפני שבא האינטרנט ושטף את הכל. העשור הראשון שלי בתקשורת עמד בסימן צמצומים, קיצוצים, וחשש הולך וגובר של עיתונאים מפני הקוראים שלהם. מגזין 972+ ושיחה מקומית היו בשבילי מעל לכל הזדמנות לחזור לתקופה של יוזמה, צמיחה ועצמאות מוחלטת בכתיבה ובעריכה. נהניתי לכתוב ולערוך בהם יותר מבכל מקום אחר ב-17 השנים האחרונות.

היה מחיר לדברים – כמובן. בשנים הראשונות מגזין 972+ היה פרויקט התנדבותי, וגם כאשר התחלנו לגייס תקציב מקרנות ומהקוראים, היינו במאבק מתמיד על גיוס המשאבים והשתכרנו הרבה פחות מהסטנדרט במקומות העבודה הקודמים שלי. מצד שני, לקחתי לראשונה חלק במודל אחר של עיתונות – הפועל מלמטה למעלה, מהכותבים לעורכים, ולא להפך.

בזכות הכותבים האלו הייתי מעורב בסיפורים יוצאי דופן: קרב הגרסאות סביב מותה של ג'וואהר אבו-רחמה בבלעין; הנסיעה של ליסה גולדמן לקהיר, מיד אחרי המהפכה (במימון הקוראים!); הראיון הראשון שחגי עמיר נתן לאחר שחרורו; העבודה מול סאמר בדאווי שדיווח לנו מעזה המופצצת בזמן צוק איתן; העיתונות החברתית-אקטיביסטית של ספיר סלוצקר-עמרן, החשיפה של ג'ון בראון ונועם רותם על המעקבים של צה"ל אחרי הרשתות החברתיות, סיפורי המסעות של יובל בן-עמי, ועוד, ועוד.

רוב המוטיבציה שלי לכתוב בעשור האחרון נבעה מהכיבוש, שהיה ונותר במוקד העיסוק העיתונאי של 972+. שיחה מקומית הוסיף עוד רבדים של פוליטיקה שמאלית ששואבת ממקורות שונים – אידיאולוגיה, שיח הזהויות ועוד – אבל גם מנסה להתעלות מעליהם, לבקר את עצמה, וליצור מתוך הריבוי משהו חדש. מדובר בעיני במהלך קריטי לאור המשבר העמוק שבו מצוי השמאל הישראלי על כל אגפיו, ושסופו עדיין לא נראה באופק.

מבחינתי, זהו זמן טוב לחזור להתמקד בכתיבה, כאן ובמקומות אחרים. זו הסיבה שנכנסתי לפרויקט הזה מלכתחילה, לפני שנשאבתי לניהול, גיוס כספים, עיצוב ואפיון אתרים וכל הג'ז הזה. תודה לכל העורכים, הכותבים, הצלמים, המאיירים, המתכנתים והמעצבים שעבדתי איתם. תודה לארגון ג'אסט ויז'ן, ששותף להשקה ולהפעלה של "שיחה מקומית". בהצלחה לסאוסן, שלפי ההתרשמות שלי מהתקופה שעבדנו ביחד תהיה מנהלת מצוינת, ותיקח את הפרויקט למקומות שאני לא יכולתי. תודה מיוחדת לכל הקוראים שתרמו ותורמים לשני האתרים, ושבלעדיהם כל הפרויקט הזה לא היה קיים.

ולכולנו – שנה טובה.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf