newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

חיילות במדים מסקו עצי זית שפלסטינים מעבדים כבר דורות

העצים נמצאים ב"חווה חקלאית" שמתפעלת עמותת אלע"ד. מנהל החווה הבטיח רק לפני חודשיים שמבקרים לא יוכלו למסוק בשטח, שנרשם כ"נכסי נפקדים" ב-2021. כשהחקלאים הפלסטינים ניסו להגיע לעצים, המשטרה מנעה מהם גישה

מאת:
חיילות מוסקות בואדי רבאבה (צילום: עמק השווה)

"התפקיד של הצבא הוא לשמור על גבולות המדינה, להתעסק בביטחון, עכשיו הוא קוטף זיתים?" חיילות מוסקות בוואדי רבאבה (צילום: עמק שווה)

חיילות במדים מסקו ביום חמישי האחרון עצי זית שפלסטינים עיבדו במשך שנים בגיא בן הינום (ואדי רבאבה), בשכונת סילוואן שבמזרח ירושלים. העצים נמצאים ב"חווה חקלאית", שעמותת הימין אלע"ד קיבלה לתפעולה לפני כשנתיים מרשות הטבע והגנים.

רק לפני חודשיים הבטיח מנהל החווה שחקלאים פלסטינים יוכלו להמשיך לעבד ולמסוק זיתים שנמצאים בתחום החווה, ושמבקרים לא יורשו למסוק את העצים.

כאשר חקלאים פלסטינים הגיעו למחרת, שישי, למסוק את העצים המדוברים – שאותם עיבדו לדבריהם במשך דורות – המשטרה מנעה מהם גישה, עיכבה שני פעילים ישראלים ועצרה צעיר פלסטיני.

גיא בן הינום, ואדי רבאבה בערבית, הוא חלק מהגן הלאומי סובב חומות ירושלים, ולפיכך תחת אחריותה של רשות הטבע והגנים (רט"ג). "החווה החקלאית" הוקמה על שטח שעמותת אלע"ד קיבלה לתפעול במסגרת חוזה שחתמה עם רט"ג ב-2021.

ב"שיחה מקומית" נחשף כי החוזה נחתם לתקופה של עשר שנים, לאחר שמנכ"ל רט"ג אז, שאול גולדשטיין, נפגש עם תורם אמריקאי שהיתנה תרומה גדולה לאלע"ד בכך שהחוזה של רט"ג איתה יוארך לתקופה ממושכת.

עמותת הימין אלע"ד החלה לפעול באזור לפני עשרים שנה, לאחר שקיבלה לניהולה מידי רט"ג את אתר עיר דוד, שבלב סילוואן הפלסטינית, חרף התנגדות התושבים הפלסטינים ועמותות שמאל.

במקביל להקמת "החווה החקלאית" בגיא בן הינום, אישר בג"ץ לאחרונה להקים רכבל שיעבור מעל הוואדי, כשהתחנה הסופית שלו מתוכננת להיות גג של מבנה שבונה אלע"ד בסילוואן, סמוך לחומת העיר העתיקה. בשבוע שעבר הונחה אבן הפינה לגשר חבלים שאמור להוביל מהר ציון, שבגדה הצפונית של הוואדי, לגדה הדרומית, שם עומד מבנה שאלע"ד רכשה בפאתי שכונת אבו תור הפלסטינית והפכה אותו לגן אירועים.

השטח שהועבר לתפעול עמותת אלע"ד בגיא בן הינום כולל שטחים בבעלות פלסטינית ושטחים שהוכרזו "נכסי נפקדים", שהיו בעבר בבעלות פלסטינית. עיריית ירושלים הוציאה "צווי גינון" לגבי חלק מהשטחים שבבעלות פרטית, ואלע"ד היא שמבצעת את הגינון בשם רט"ג. השטח שבו החיילות מסקו נרשם כ"נכסי נפקדים" ב-2021, אולם פלסטינים טוענים שהם מוסקים ומטפלים בעצי הזית האלה כבר דורות.

על חלק מהשטח שנמסר לתפעול אלע"ד הוקמה "חווה חקלאית", האמורה "לשחזר את החקלאות התנ"כית בגישה מודרנית", כפי שאמר מנהל החווה לכתב "שיחה מקומית" שביקר במקום לפני כחודשיים. המנהל סיפר אז כי אף ששטח החווה גודר, בעלי הקרקע הפלסטינים מורשים להיכנס אליו, לטפל בעצי הזית ולמסוק אותם בבוא העת. עוד אמר שהם לא מורידים מבקרים לחלקות של הזיתים ושהם לא מוסקים שם, אלא רק מבצעים בחלקות אלו עבודות פיתוח.

כשנשאל המנהל ביום חמישי מה השתנה בתקופה האחרונה, שמתאפשר לחיילות למסוק, ענה: "יש פה זיתים שאישרו לנו לקטוף, אליעזר (מנהל גן לאומי סובב חומות ירושלים מטעם רט"ג; א"ז ומ"ר) אישר". לדבריו, לפני חודש וחצי עוד לא קיבל אישור למסוק את הזיתים.

איברהים סומרין, תושב סילוואן, הטוען שלו חלקת אדמה בשטח שנמסר לתפעולה של אלע"ד, אמר בסוף השבוע כי המצב החמיר מאז החלה אלע"ד את פעילותה באזור, לפני כשנתיים. "יש לנו טאבו שזו האדמה שלנו, פתאום באו ולקחו אותה", אמר סומרין. "התפקיד של הצבא הוא לשמור על גבולות המדינה, להתעסק בביטחון, עכשיו הוא קוטף זיתים? לנו אסור לקטוף, והם יקטפו?"

סומרין מספר כי כשאלע"ד החלה לפעול במקום, נאמר לבעלי האדמות הפלסטינים שתהיה להם גישה חופשית לעצים שלהם. "אמרו לנו שהם רק מנקים ושאנחנו נוכל למסוק", הוא מספר. "בפועל הם עושים משהו אחר. הרסו דברים שאנחנו בנינו כדי לבנות בעצמם (טרסות)". סומרין מדגיש כי הבעיה היא לא רק הזיתים, אלא ניסיון להשתלט על השטח. "בסילוואן אין מקום לבנות, זה השטח היחיד שנשאר לנו", הוא אומר.

"רוצים להכאיב לנו ישירות בלב"

רז הנדלר, פעיל ישראלי שהיה במקום, ציטט בדף הפייסבוק שלו מדברי אחד הפלסטינים שהשקיפו מרחוק על המסיק. "אתה יודע למה הם (היהודים) לא מוסקים שם, אבל כל כך רוצים למסוק כאן? כי הם רוצים לפגוע איפה שהכי כואב לנו. הם יודעים שאנחנו שנים על שנים טיפלנו בעצים האלה. הם יודעים מה מסמל הזית אצלנו, והם רוצים להכאיב לנו ישירות בלב. וזה כואב".

"במשך מאות שנים נטעו וטיפלו התושבים הפלסטינים של גיא בן הינום/ ואדי רבבה בעצי הזית ומסקו אותם", אומר אורי ארליך מעמותת "עמק שווה". "הניסיון של המשטרה למנוע את המסיק הוא חלק מהמאמץ לשלול את ההיסטוריה הפלסטינית של מרחב הגיא, כחלק מפרויקט הייהוד של מזרח ירושלים שמובילים המדינה, רט"ג ואלע"ד. זה נועד לכישלון. עצי הזית והחקלאות המסורתית של הפלסטינים ימשיכו להתקיים".

מרט"ג נמסר בתגובה: "אנו נמצאים בתקופת עונת המסיק. במקרה המדובר פעלו חיילים בשטח שהקרקע בו רשומה כקרקע בבעלות המדינה. הפעילות בוצעה כפי שתוכננה. ככלל, רשות הטבע והגנים מופקדת בין השאר על שמירה על אדמות המדינה.

"בקרקעות פרטיות ובקרקעות בלתי מוסדרות לא מתבצעת פעילות מסיק על ידי רט"ג. בקרקעות מדינה הרשות מארגנת פעולות מסיק עם קבוצות נוער, חיילים ומתנדבים, בקרקעות שהן באופן ודאי בבעלות המדינה.

"בכל המקרים בהם יש טוענים לגבי הקרקע טענת בעלות, אנו מונעים מהטוענים לעשות כל פעולה בקרקע ובכלל זה מסיק. חשוב להזכיר, שבכל עת מי שטוען לבעלות בקרקע בניגוד לעמדת המדינה יכול לפנות לבית משפט ולנסות להוכיח את טענותיו.

"למרות הטענות לבעלות, בתי המשפט קיבלנו פעם אחר פעם את עמדתנו ודחו את טענות העותרים. בהתאם לכך, ביום שישי האחרון המשטרה אפשרה מסיק של תושבים באדמות שאינן רשומות בבעלות המדינה ולעומת זאת פינתה מאדמות מדינה מוסקים שטענו שהקרקע בבעלותם".

בקשה לתגובה שנשלחה לעמותת אלע"ד לפני החג טרם נענתה, ותפורסם אם וכאשר תתקבל.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

מרבית האנשים אינם מצליחים להצדיק הפרה בוטה של הקוד המוסרי על ידי מעשיו של הצד השני, נוראים ככל שיהיו. ילדים בעזה על חורבות ביתם (צילום: עמאד נאסר / פלאש90)

הפציעה המוסרית עוד תסתבר כאחד הנזקים הגדולים של המלחמה

פציעה מוסרית היא סינדרום ייחודי המתבטא ברגשות אשמה ובושה ומלווה בתחושת דיכאון, חרדה ואף מחשבות על נזק עצמי. לכשיתבררו הממדים המלאים של הזוועה בעזה, כולנו עלולים להימצא בקבוצת הסיכון

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf