newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

"חטפתי מכות, שדדו אותי, ונגדי פתחו תיק במשטרה"

אף שההתקפה הקשה על הגר גפן תועדה היטב, המשטרה זימנה לחקירה בחשד ל"חבלה חמורה" דווקא את שתי הפעילות הישראליות שהותקפו יחד אתה במסיק. עד כה, איש מהתוקפים של גפן לא נעצר

מאת:
החוקרים לא שאלו את הפעילות על התקיפה של הגר גפן. מתנחלים תוקפים את גפן במהלך מסיק בכפר כיסאן

החוקרים לא שאלו את הפעילות על התקיפה של הגר גפן. מתנחלים תוקפים את גפן במהלך מסיק בכפר כיסאן

שתי פעילות נגד הכיבוש, שהותקפו במסיק בשבוע שעבר באירוע שבו הפעילה הגר גפן הוכתה קשות בידי מתנחלים, נחקרו אתמול (רביעי) במשטרה בחשד ל"תקיפה בנסיבות מחמירות" והתפרעות.

אף שהמתקפה על גפן בת ה-70, שהוכתה באלות ובאבנים בכפר כיסאן שליד בית לחם על ידי רעולי פנים, תועדה באופן ברור בצילומים, עד כה המשטרה לא עצרה איש מהתוקפים. לעומת זאת, בחרו במשטרה לזמן לחקירה את ל', שהגיעה לעזור לגפן והותקפה בעצמה, ואת ט', שאחרי התקיפה טיפסה להתנחלות הקרובה, מעלה עמוס, כדי להזעיק עזרה. גם גפן זומנה תחילה לחקירה, אך לאחר מכן ההזמנה שונתה ל"מתן עדות".

בחקירה שנערכה אתמול ל-ל' ול-ט' במשטרת ביתר עילית התברר להן שהמשטרה חושדת בהן בגרימת חבלה חמורהובהתפרעות. לשתיים נפתח תיק פלילי, ונלקחו מהן דגימות דנ"א, טביעות אצבע וצילומי פנים. הן שוחררו לאחר בתנאי הרחקה של 15 יום מאזור המסיק, 3,000 שקל כערבות עצמית והוראה שלא ליצור קשר עם המעורבים באירוע.

ט' סיפרה שכשאמרו לה מהם החשדות נגדה, "אמרתי לחוקר שהחשדות מופרכים. אנחנו עברנו תקיפה. אבסורד שאנחנו חשודות במשהו. הוא אמר שיש פצועים לצד השני, ושהם (המתנחלים) הגישו תלונה על תקיפה".

.ט׳ אמרה שרוב השאלות של החוקר עסקו בזהות המשתתפים האחרים במסיק, כיצד הן הגיעו למסיק, מי אירגן אותו וכדומה. "הוא בקושי שאל על התקיפה", היא מספרת. "באיזשהו שלב בא עוד שוטר ושאל האם באנו 'כי החקלאי פחד'. הרגשתי שהם מחפשים למצוא את מי להאשים. החוקר שאל מה היה לי ביד ולמה בכלל הגענו לשם. לקראת הסוף הוא נהיה עצבני ואמר שאנחנו מסתירות משהו, למרות שזה לא נכון".

פעילי פזעה במסיק בכפר בורין, בחלקת זיתים הקרובה ליצהר (צילום: אורן זיו)

נחקרו על ארגון פזעה. פעילי פזעה במסיק בכפר בורין, בחלקת זיתים הקרובה ליצהר (צילום: אורן זיו)

ל', הפעילה שנפצעה ושהמצלמה שלה נגנבה לאחר שניגשה לסייע לגפן, אמרה שהופתעה שגילתה שמאשימים אותה בזריקת אבנים ובהתפרעות. "ידענו שזו חקירה, אבל  קיוויתי שיציגו לנו תמונות של התוקפים. שום דבר כזה לא קרה", אמרה.

יום לאחר התקיפה, ניגשה ל' מיוזמתה לתחנה משטרה באזור מגוריה, מסרה עדות והעבירה חומרים מצולמים. לדבריה, העדות שלה היתה מונחת בפני החוקר שחקר אותה בתחנה בביתר עילית, "אבל הוא היה בקטע של 'למה את לא משתפת פעולה'. (הוא אמר ש)הגר נפצעה וגם מתנחל. הוא ניסה להציג את זה כמצב של שוויון, הם שמו דגש על השאלה למה אנחנו שם, ולא על מה קרה בתקיפה. לתחושתי, פותחים תיקים לשני הצדדים, כדי שיוכלו לסגור את התיק בסוף גם לתוקפים".

שתי הפעילות הישראליות נשאלו בחקירה גם על פזעה, ארגון מתנדבים פלסטיני המסייע לחקלאים במסיק. פעילי ימין שמו לאחרונה את הארגון הזה על הכוונת.

"ההרגשה נוראית", תיארה ט' בדמעות את החוויה שלה מהחקירה. "אני לא מאמינה שזה יכול להיות, אין לי  מילים. ראיתי בעיניים שלי אותם (את המתנחלים, א"ז) רצים עם אלות ועם סלעים. כולנו הותקפנו, זרקו עלינו סלעים, לא יכולתי לעזור להגר, ברחתי. כולנו ברחנו. איך אפשר לראות את זה אחרת?"

גם ל' לקחה את החקירה קשה. "זה מאוד מערער", היא אמרה. "ניסיתי להגיש סיוע רפואי להגר, חטפתי מכות, שדדו אותי, ופתחו נגדי תיק במשטרה. הם מנסים לשבור את הסולידריות בין הפעילים כדי שלא נבוא לשטח, כדי שהשטח יהיה בשליטה מוחלטת של המתנחלים. לוקחים לך טביעות אצבעות ודנ"א וגורמים לך להרגיש כמו פושעת".

הפעילות סיפרו כי בזמן  שהיו בתחנת המשטרה, שהה בה גם מתנחל, לפעמים באותו החדר. השוטרים אמרו להן שהמתנחל היה מעורב באירוע, אולם לא ברור אם הגיע לתת עדות או להיחקר. "עכשיו לא תהיה לו בעיה לזהות אותנו, אם במקרה יציגו לו צילומים שלנו בחקירה", אומרת ל'.

רוצים להפחיד. עו"ד ריהאם נסרה (צילום: אורן זיו)

לדברי עו"ד ריהאם נסרה, המייצגת את שתי הפעילות, השתיים זומנו לחקירה משום שלמשטרה היו את השמות שלהן, אחרי ששוטרים פגשו אותן בבית חולים בעת שביקרו אצל גפן. "הם (השוטרים) בחרו ללכת על הקל, ועכשיו חוקרים אותן בעבירות חמורות, מבלי שיש שום ראיה הקושרת אותן ספציפית לאירוע", אמרה נסרה. "לא הראו תמונות, לא סרטונים, לא טענו שמישהו הצביע עליהן שעשו את זה".

לפי עו"ד נסרה, המטרה היא להציג את אירוע התקיפה מצד המתנחלים כמקרה של תקיפות הדדיות. "אני מניחה שהם גבו עדויות או חקרו את המתנחלים, והם אמרו שהם הותקפו", אמרה נסרה. "ככה האירוע הפך לקטטה בין שני צדדים, למרות שכל העדויות והסרטונים מראים שמתנחלים הם אלה שהגיעו לאדמה פלסטינית פרטית והחלו לתקוף באלות ובסלעים. השתיים נשאלו גם על ארגון פזעה, מה קשור מי מארגן את המסיק? כדי למצוא אשם אצל מתנחלים, חייבים במקביל אשם פלסטיני?"

נסרה הוסיפה לגבי הזימון לחקירה: "הזמנה לחקירה פלילית ופתיחת תיק זו חוויה טראומטית", אמרה. "זה מסר לפעילים, אם הם רוצים להתלונן, קחו בחשבון שתהפכו בעצמכם לחשודים".

ממשטרת ישראל נמסר: "בעקבות האירוע פתחה המשטרה בחקירה במסגרתה זומנו מספר חשודים לחקירה. חקירת המקרה עודנה מתנהלת בימים אלו, ואנו נמשיך לחקור אותו ביסודיות ולבצע את כל הפעולות הנדרשות במטרה להגיע לחקר האמת.

* עדכון: לקראת ערב זומנו לחקירה מחר (שישי) הזוג הפלסטיני בעלי האדמה שבה אירעה התקיפה, וגם פעיל פלסטיני. בני הזוג הותקפו בעבר לפחות פעמיים על ידי מתנחלים.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מפגין שנפצע בעימותים בין תומכי למתנגדי משטר, לאחר מחאה נגד כנס תמיכה בשלטון האריתראי, ב-2 בספטמבר 2023 (צילום: אורן זיו)

מפגין שנפצע בעימותים בין תומכי למתנגדי משטר, לאחר מחאה נגד כנס תמיכה בשלטון האריתראי, ב-2 בספטמבר 2023 (צילום: אורן זיו)

לקראת יום העצמאות האריתראי, בקהילה חוששים מעוד התפרצות אלימה

מתנגדי המשטר הדיקטטורי שחיים בדרום תל אביב מזהירים כי תומכי המשטר נערכים לציין את האירוע, שיחול ב-25 במאי, וכי צפויים עימותים קשים, בדומה לאלה של ספטמבר אשתקד. הם מעידים כי בחודשים האחרונים המתיחות רק גברה

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf