newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

"התנכלות פוליטית". הפעיל יונתן פולק נעצר בהפגנה בגדה

פולק, פעיל ותיק נגד הכיבוש, נעצר בהפגנה נגד מאחז אביתר. התביעה טוענת שהשליך אבנים על ג'יפ מג"ב. הוא מכחיש. עורכת דינו: הוא שמע את השוטרים מתאמים גרסאות לגבי מעצרו. מעצרו הוארך

מאת:
סירב להכיר בסמכות בית המשפט וישב חודש וחצי במעצר. יונתן פולק משתחרר ממעצרו הקודם בפברואר 2020 (צילום: אורן זיו)

סירב להכיר בסמכות בית המשפט וישב חודש וחצי במעצר. יונתן פולק משתחרר ממעצרו הקודם בפברואר 2020 (צילום: אורן זיו)

פעיל השמאל יונתן פולק שמע את השוטרים שעצרו אותו ביום שישי האחרון במהלך הפגנה בעיירה ביתא, שבנפת שכם, מתאמים ביניהם גרסאות לגבי נסיבות מעצרו. כך טענה עורכת דינו, ריהאם נסרה, בבית המשפט.

המשטרה טוענת שפולק, פעיל ותיק נגד הכיבוש והאפרטהייד, יידה אבנים על ניידת של מג"ב במהלך הפגנה נגד מאחז אביתר, שהוקם על אדמות ביתא. עו"ד נסרה מכחישה את הטענות. בית משפט השלום בראשון לציון האריך במוצאי שבת את מעצרו עד מחר (יום ב').

בביתא נערכות הפגנות מדי שבוע, מאז הוקם המאחז, במאי 2021. בשישי האחרון התרחשו עימותים בכניסה לעיירה, הסמוכה לכביש 60, שעליו נוסעים מתנחלים רבים, זאת בנוסף למחאה מול המאחז. על פי עדי ראייה, בשלב מסוים הסתער כוח צבאי לעבר המפגינים וכמה מהם עצרו את פולק.

בדיון שהתקיים במוצאי שבת בפני השופטת אליאנא דניאלי, אמרה נציגת המשטרה שפולק חשוד ב"ניסיון לגרימת חבלה, תקיפת שוטרים, הפרעה לשוטר והשתתפות בהפרת סדר". עורכת דינו ריהאם נסרה אמרה בדיון כי בקשת המעצר "מנופחת". המשטרה טענה, כאמור, שפולק יידה אבנים לעבר ג'יפ של מג"ב, אולם עו"ד נסרה טענה ש"סביר להניח שהשוטרים טענו שהוא ידה אבנים רק (כי) תפסו את האדם הראשון אליו הגיעו".

מהדיון עלה כי בחקירתו פולק שמר על זכות השתיקה, אך התריע בפני החוקר שהשוטרים שעצרו אותו תיאמו גרסאות. "בזמן אמת החשוד שמע את השוטרים מתדרכים אחד השני מה להגיד בחקירה עד ששמו לב שהוא שומע אותם ואז הפסיקו", טענה עו"ד נסרה בדיון. המשטרה הגישה דו"ח עם חומר סודי לשופטת, ונציג המשטרה הודה כי לא נגרמו לשוטרים חבלות מהמעשים שמיוחסים לפולק.

השופטת קיבלה את הטענה שפולק לא פגע בשוטרים. "הוברר למעשה כי לא נפגע שוטר… עיון בתיק החקירה מלמד על תשתית ראייתית בשלב זה של ניסיון לתקיפת שוטר ובחשד להפרעה לשוטר", אמרה השופטת. היא ציינה כי לפולק ארבע הרשעות קודמות ומאסר על תנאי ולכן האריכה את מעצרו.

"יונתן מכחיש שיידה אבנים", אמרה עו"ד נסרה ל"שיחה מקומית". "הוא שמע ודיווח בזמן אמת שהשוטרים מתדרכים זה את זה". נסרה טענה שהמעצר של פולק הוא חלק ממגמה. "ניכר שיש הסלמה כלפי פעילים פוליטיים", אמרה. "זה התחיל במעצרים במחאה בחיפה בשישי (אחרי שמפגינים הניפו דגלי פלסטין, א"ז) וזה ממשיך למעצר של יונתן. אין שום הצדקה להארכת המעצר, הוא נחקר, השוטרים שטוענים שהם ראו אותו ומסרו עדויות. להאריך מעצר ביומיים זה לא מידתי ולא סביר".

בשבוע האחרון התקיימו מחאות ועימותים בביתא, מעבר להפגנה המסורתית של ימי שישי. בשישי בלילה, לאחר הפיגוע בשכונת נווה יעקב בירושלים, מתנחלים פתחו באש ופצעו מספר פלסטינים בכניסה לעיירה.

פולק עצמו הורשע באפריל 2021 בהפרעה לשוטר במילוי תפקידו במהלך הפגנה נגד הכיבוש שבה השתתף ב-2017. נגזרו עליו 30 ימי מאסר ועוד חודשיים מאסר על תנאי למשך שנתיים. הוא שוחרר שעות לאחר הרשעתו לאחר שהעונש קוזז עם 45 הימים שבהם הוחזק במעצר בגין סירובו העקרוני להתייצב לדיונים.

בדצמבר 2018 הגיש ארגון הימין עד כאן קובלנה פלילית נגד פולק ושני פעילים ישראלים אחרים, בטענה שתקפו חיילים ושוטרי מג"ב במהלך מחאה נגד גדר ההפרדה. המהלך היה יוצא דופן, שכן התביעה לא מצאה לנכון להגיש בעצמה כתב אישום נגד שלושת הפעילים.

פולק סירב אז להופיע לדיונים בעניין הקובלנה של עד כאן, משום שלא הכיר בסמכות בית המשפט לדון בעניין, וגם סירב לשלם ערבות. הוא הוחזק במעצר חודש וחצי, עד שבפברואר 2020 הורה היועץ המשפטי לממשלה לבטל את ההליך של עד כאן, ופולק שוחרר.

* עדכון: פרקליטות מחוז מרכז הגישה בבוקר יום שלישי, 31.1, כתב אישום נגד פולק, בו הטענה שהשליך אבנים לעבר כוח מג"ב. כתב האישום מייחס לפולק עבירות של תקיפת שוטר בנסיבות מחמירות, התפרעות והפרעה לשוטר בשעת מילוי תפקידו. עורכת דינו של פולק מסרה כי הוא מכחיש את הטענות. פולק נותר במעצר עד להחלטה אחרת.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

השאירה מאחוריה בור גדול. בות'יינה דביט (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של בות'יינה דביט)

"הסלע שראה את האופק". לזכרה של בות'יינה דביט

שנים רבות של פעילות פוליטית, חברתית ופמיניסטית הפכו את דביט, אדריכלית ובת למשפחה קומוניסטית מרמלה, לאחת הדמויות המזוהות ביותר עם העיר. מסע הלוויה שלה סימל את המרקם המיוחד של האנשים שראו בה שותפה לדרך

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf