newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

התייצבו בבקו"ם וסירבו להתחייל: "להסתכל מעבר לסיפור הציוני"

שחר שורץ, עינת גרליץ, נוה שבתאי לוין ואביתר רובין התייצבו הבוקר בבקו"ם והודיעו שיסרבו לשרת. גרליץ נשלחה למאסר, האחרים שוחררו לביתם ויישפטו כנראה בימים הקרובים. "חשוב לנו להראות שיש דרך אחרת", אמרו לפני שנכנסו לבקו"ם

מאת:
הסרבנים שחר שורץ, נוה שבתאי-לוין, עינת גרליץ, ואביתר רובין מחוץ לבקו״ם, 4 בספטמבר 2022 (צילום: אורן זיו)

הצבא מנסה להפריד ביניהם. הסרבנים שחר שורץ, נוה שבתאי-לוין, עינת גרליץ, ואביתר רובין מחוץ לבקו״ם, 4 בספטמבר 2022 (צילום: אורן זיו)

ארבעה צעירים סירבו הבוקר (ראשון) להתגייס לצבא במחאה על הכיבוש. שחר שורץ (18), נוה שבתאי לוין (18), עינת גרליץ (19) ואביתר רובין (19) התייצבו בבסיס הקליטה והמיון בתל השומר, וסירבו לעבור את תהליך החיול.

לאחר מספר שעות, גרליץ נשלחה לשבעה ימי כליאה בכלא ״נווה צדק״, שבתאי לוין ורובין נשלחו הביתה ונדרשו לשוב מחר לבסיסי קליטה נפרדים, אז ככל הנראה ישפטו. שורץ, שכבר ישב 10 ימים בכלא, יזומן לשיחה עם קצינה בכירה בבקו"ם בימים הקרובים.

ברשת "מסרבות", המלווה את הסרבנים, רואים ביחס השונה לארבעה ניסיון למסמס את המחאה. יסמין ערן-ורדי, רכזת "מסרבות", אמרה כי "הצבא מנסה לפצל בין הסרבנים כדי להימנע מהמשמעות של כליאת ארבעה סרבני כיבוש במקביל. נוה, אביתר ושחר ימשיכו לסרב עד שהצבא יחליט לשחררם".

כשהארבעה הגיעו לבקו"ם, כבר היו במקום עשרות מפגינים כדי לתמוך בסרבנים. הם קראו "לא נמית ולא נמות בשירות הציונות", ו"לא פקידה ולא טנקיסטית, סרבנית ופמיניסטית". מולם הפגינו כמה פעילי ימין. ח"כ עופר כסיף (הרשימה המשותפת) הגיע אף הוא כדי להביע תמיכה בסרבנים, אמר: "היום ארבעה צעירים אמיצים נתנו תשובה ניצחת לכיבוש ולמשרתיו מהמרכז והימין הקיצוניים. רק כך נסיים את משטר הכיבוש והאפרטהייד".

בראיון משותף ל"שיחה מקומית" לפני כניסתם לכלא, הסבירו הארבעה, מדוע החליטו לסרב, מה התגובות שקיבלו מהמשפחה ומהחברים, ומה הסיכוי שהמעשה שלהם יעורר שיח על הכיבוש.

בהצהרה משותפת לפני כניסתם לכלא כתבו: "אנחנו, בני נוער ישראלים, מסרבים היום להתגייס לצבא הישראלי ולקחת חלק בכיבוש של הגדה המערבית ורצועת עזה. אנו קוראים לאזרחי ישראל לפתוח את העיניים ולראות את מדיניות הדיכוי שמפעילה ממשלת ישראל על העם הפלסטיני. חשוב לנו להראות שיש דרך אחרת. יש לכולנו אפשרות לסרב לקחת חלק בדיכוי ובכיבוש לפעול למען זכויות בסיסיות של ביטחון פיזי ונפשי ללא אפליה".

שחר שורץ, ששוחרר לאחר ימי המחבוש הראשונים שנגזרו אליו, התייצב הבוקר שוב בבקו"ם, וסיפר שבפעם הקודמת, בחודש שעבר, עוכב כמה ימים במעצר בבקו"ם. "השאירו אותי במעצר, ניסו לשבור אותי, למנוע ממני להתקדם (לכליאה; א"ז), אבל לא עבד להם, והנה אנחנו פה שוב. אני יודע שאנחנו עושים את הדבר הנכון".

"אני לא מוכנה לשרת בצבא של משטר אלים שפוגע בזכויות האדם של הפלסטינים", אמרה עינת גרליץ, רגע לפני שנכנסה לבקו"ם. "לא אתגייס לאף תפקיד. הנוער הישראלי צריך לשאול שאלות מעבר לסיפור ציוני שגדלנו עליו. מפחיד ללכת נגד החוק, אבל יש מקרים שמצריכים אי ציות אזרחי. בסופו של דבר זה מחיר מאוד קטן כדי לא להיות חלק מהצבא כובש".

"אני מסרב לכיבוש והאפרטהייד, כי אני לא מוכן לעצום עיניים מול המציאות הדורסנית שבה אנחנו והעם הפלסטיני חיים", הוסיף נוה שבתאי לוין. "אני לא חושש ללכת לכלא. מהרגע שהחלטתי לסרב, הייתי בוויכוחים אם מה שאני עושה צודק או שאני עוכר ישראל אנטישמי. אחרי כל כך הרבה זמן, אני בטוח בעצמי".

ניסיון העבר מלמד שסרבנים יכולים לבלות חודשים בכלא במספר תקופות כליאה עוקבות, עד שהצבא מחליט לשחררם. בשנים האחרונות, מדי שנה מספר חד-ספרתי של צעירים נכלאו על סירובם לשרת בצבא.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מפגין שנפצע בעימותים בין תומכי למתנגדי משטר, לאחר מחאה נגד כנס תמיכה בשלטון האריתראי, ב-2 בספטמבר 2023 (צילום: אורן זיו)

מפגין שנפצע בעימותים בין תומכי למתנגדי משטר, לאחר מחאה נגד כנס תמיכה בשלטון האריתראי, ב-2 בספטמבר 2023 (צילום: אורן זיו)

לקראת יום העצמאות האריתראי, בקהילה חוששים מעוד התפרצות אלימה

מתנגדי המשטר הדיקטטורי שחיים בדרום תל אביב מזהירים כי תומכי המשטר נערכים לציין את האירוע, שיחול ב-25 במאי, וכי צפויים עימותים קשים, בדומה לאלה של ספטמבר אשתקד. הם מעידים כי בחודשים האחרונים המתיחות רק גברה

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf