newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

סרבן גיוס נשפט ל-10 ימי מאסר: "הצבא משמר את הסכסוך"

זוהי תקופת כליאה ראשונה לשחר שורץ, שהתייצב הבוקר בבקו"ם והודיע על סירובו להתגייס. בהצהרה שפרסם כתב: "הצעירים שמשרתים בצבא פוגעים בזכויות האדם של הפלסטינים בשטח, מדכאים את האוכלוסייה ומאפשרים את אלימות המתנחלים. אני מסרב לקחת בזה חלק"

מאת:
הסרבן שחר שורץ (בחולצה לבנה מימין) בבקו"ם. צילום: באדיבות רשת "מסרבות"

הסרבן שחר שורץ (בחולצה לבנה מימין) בבקו"ם. צילום: באדיבות רשת "מסרבות"

שחר שורץ, בן 18 מהוד השרון, סירב להתגייס לצבא כמעשה מחאה נגד הכיבוש, ונשפט היום (שני) לעשרה ימי מאסר אותם ירצה בכלא הצבאי נווה צדק שבבית ליד.

זוהי תקופת הכליאה הראשונה של שורץ, שסיים השנה את לימודיו התיכוניים. לאחר שלא שיתף פעולה עם הליך המיון לקראת הגיוס, הוא התייצב בתאריך הגיוס שלו, שחל היום, בבקו"ם בתל השומר במטרה להצהיר על כוונתו לסרב.

בהצהרה שפרסם, פירט שורץ את הסיבות שהובילו אותו להחלטה: "אני מסרב להתגייס לצבא משום שהוא אוכף מדיניות של חוסר שוויון ודורס כל תקווה לשינוי. לפלסטינים אין דרך להשפיע על חייהם מכיוון שאין להם זכות הצבעה ב'דמוקרטיה' ששולטת בכל אספקט של חייהם. הצעירים הישראלים שמשרתים בצבא הם אלה שפוגעים בזכויות האדם של הפלסטינים בשטח, מדכאים את האוכלוסייה ומאפשרים את אלימות המתנחלים כנגדם. אני מסרב לקחת בזה חלק".

שורץ הוסיף: "אני מסרב כי אני לא מאמין בנרטיב הנפוץ, לפיו הפעולות של הצבא מגנות על המדינה, ולכן הן הכרחיות. הדיכוי של הצבא רק גורם ליותר סבל וכאב, והצעירים שנרמסים תחתיו גדלים לשנוא את הצד השני, מה שגורם לצורך באותה 'הגנה' של הצבא". שורץ מלווה על ידי רשת "מסרבות".

"הכרתי מגיל צעיר חברים פלסטינים של הורים שלי והיית חשוף לדברים שהצבא מבצע, אבל לא החלטתי לסרב עד החודשים האחרונים", סיפר שורץ ל"שיחה מקומית" לפני שהתייצב בלשכת הגיוס. "חשבתי שאולי אעשה תפקיד פחות קרבי, שפחות קשור לכיבוש, אבל אז הגעתי למסקנה שאם אני מתגייס לצבא, אני עדיין חלק מהארגון הזה, שמדכא את הפלסטינים, ואחראי כבר עשרות שנים לרוב הסבל שנגרם לאוכלוסייה הפלסטינית וגם לזו היהודית. הגעתי למסקנה שכל מה שהצבא עושה רק משמר את הקיום של הסכסוך, את הסטטוס קוו שאנחנו תקועים בו, עוד מבצע בעזה, עוד חיסול בשטחים, עוד בתים שנהרסים ועוד אנשים שסובלים".

שורץ סיפר כי המפגש עם פלסטינים השפיע על החלטתו לסרב: "לפני התיכון הייתי במחנה קיץ של ארגון 'זרעים של שלום', שבו ישראלים ופלסטינים מנהלים דיאלוגים. שמעתי מפיהם איך הצבא ממרר את החיים שלהם. לשמוע מפי נערה בגילי איך פעם בכמה זמן הצבא נכנס לה לבית הספר והורס את שגרת היום, או נער בגילי שמספר איך בכל פעם שהוא רוצה לצאת מהעיר שלו כדי לפגוש בני משפחה הוא צריך לעבור במחסום תהליך משפיל של שעות, זה רק מחזק את ההבנה שאי אפשר ככה יותר". שורץ ציין כי גם המראה הפיזי של גדר ההפרדה והתנהלות המשטרה בהפגנות בשייח' ג'ראח היו משמעותיים עבורו.

הוא ציין כי הוא מקווה שהחלטתו תשפיע גם על אחרים. "אין לי אשליות שאני עכשיו אשנה את הדעות של כל הדור שלנו ונגרום לסיום הכיבוש, אבל אני יכול לפתוח את הראש לאנשים שיותר קרובים אלי".

שורץ הדגיש הוא מודע למחיר שישלם על החלטתו. "בשל הסירוב שלי להתגייס לצבא, הצבא יפגע גם בזכויות האדם שלי ויכלא אותי", כתב בהצהרה שפרסם. "אני מוכן לשלם את המחיר הזה, של אובדן החירות שלי, מחיר שהפלסטינים משלמים כל חייהם, ואני אשלם באופן זמני, מכיוון שאני מסרב לשתף פעולה עם המערכת שאחראית לכך".

בהצהרת הסירוב התייחס שורץ גם למצב ברצועת עזה. הוא כתב על האזעקה ששמע כשהיה בן 10, במהלך מלחמת "צוק איתן" ב-2014: "זה היה הרגע הכי מפחיד בחיים שלי. לילדים בעזה אין את המותרות של כיפת ברזל או ממ"דים שיגנו עליהם, ואצלם זה לא רגע מבעית אחד, שבסופו הכול בסדר והם חוזרים לחייהם הרגילים, אלא אלה הם החיים הרגילים. ילדים בגדה המערבית חיים את המלחמה כל הזמן, לא כמוני, שמרגיש אותה באמת אחת לכמה שנים כשיש 'מבצע' כזה או אחר. גם הילדים הישראלים בעוטף עזה סובלים במציאות הזו, שנוצרה ומתקיימת בכוח הצבא".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

מרבית האנשים אינם מצליחים להצדיק הפרה בוטה של הקוד המוסרי על ידי מעשיו של הצד השני, נוראים ככל שיהיו. ילדים בעזה על חורבות ביתם (צילום: עמאד נאסר / פלאש90)

הפציעה המוסרית עוד תסתבר כאחד הנזקים הגדולים של המלחמה

פציעה מוסרית היא סינדרום ייחודי המתבטא ברגשות אשמה ובושה ומלווה בתחושת דיכאון, חרדה ואף מחשבות על נזק עצמי. לכשיתבררו הממדים המלאים של הזוועה בעזה, כולנו עלולים להימצא בקבוצת הסיכון

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf