newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

פתיחת שנת הלימודים: כוחות המנהל הרסו מבנה בית ספר וגנים

ביום ראשון השבוע נפתחה שנת הלימודים הפלסטינית, באקורד צורם: ביום ראשון ואתמול הרסה ישראל מבנה בית ספר, ומבנים שנתרמו עבור גני ילדים, והותירה את ההורים והתלמידים במבוכה. ומה מגיבים במנהל האזרחי?

מאת:

מאת: אלי ביתאן

ביום ראשון השבוע נפתחה שנת הלימודים הפלסטינית בגדה המערבית, כצפוי – באקורדים צורמים: בבוקרו של יום ראשון ואף אמש הגיעו כוחות גדולים של המנהל האזרחי והרסו מבנים המיועדים לבתי ספר וגנים, חלקם כבר בשימוש פעיל, והותירו את התלמידים וההורים ללא פתרון ממש ביום הראשון לשנת הלימודים.

ההתנכלויות הללו, כפי שמתארים נתוני "בצלם" מהחודשים האחרונים, אינן דבר חדש. מעבר להריסות השבוע בכפר ג'וב א-דיב ובקהילת בדו אל-באבא, החרימו כוחות הביטחון לוחות סולריים שנתרמו על ידי ארגוני סיוע הומניטריים לקהילות פלסטיניות בגדה. אל ההריסות וההחרמות הללו מצטרפת מדיניות הריסת הבתים במזרח ירושלים, המתגברת בחודשים האחרונים למרות הבנות שהושגו בין התושבים לעירייה, ושלל פתרונות המוצעים על ידי אנשי מקצוע בכדי למנוע את ההרס הזה, המשבש את שגרת החיים.

> צפו בתיעוד ממזרח ירושלים: הריסות בתים בעיסאוויה הבוקר

הריסת מבני בתי הספר בכפר ג'וב א-דיב על ידי המנהל האזרחי בפתח שנת הלימודים 23.08 (צילום: נאסר נוואג׳עה, בצלם)

הריסת מבני בתי הספר בכפר ג'וב א-דיב על ידי המנהל האזרחי בפתח שנת הלימודים 22.08 (צילום: נאסר נוואג׳עה, בצלם)

אתמול (שלישי), בסביבות השעה 19:00, הגיעו פקידי המנהל האזרחי וכוחות הביטחון לכפר ג׳וב א-דיב והרסו את מבנה בית הספר של הקהילה. הריסת המבנה, שהסתיימה סמוך לחצות אותו יום, התבצעה יום לפני תחילת שנת הלימודים והותירה שמונים תלמידות ותלמידים ללא מוסד חינוכי. בשנה הקודמת ילדי הקהילה נאלצו ללכת לבתי-ספר באזור דאר סלאח או בית תעמר המרוחקים ממקום מגוריהם.

מבנה בית הספר הורכב משישה קרוונים שכוחות הביטחון פירקו והחרימו, ונתרמו על ידי ארגון הומניטרי. בזמן ההריסה הוכרז אזור בית הספר כשטח צבאי סגור והכוחות השתמשו ברימוני הלם על מנת למנוע מתושבי הקהילה להתקרב למקום.

יום קודם לכן, בשעה חמש בבוקר בלילה שבין שבת לראשון, הגיעו פקידי המנהל האזרחי בליווי כחמישים חיילים, שוטרי משמר גבול ושוטרים משטרה לקהילת בדו אל-באבא הסמוכה לאל-עיזרייה, מצפון-מזרח לירושלים.

הכוחות פירקו והחרימו קרוואן (עשוי מעצים ולוחות) שנבנה לפני שלושה שבועות, והיה מיועד לשמש החל מהשבוע הבא כגן ילדים ל-25 ילדי הקהילה בין הגילאים 4-6 שאין להם מסגרת חלופית אחרת. בנוסף לקרוואן החרימו הכוחות את הציוד שהיה בתוך גן הילדים – עשרה שולחנות, שלושים כיסאות תלמידים, שני ארונות ולוח כתיבה ששוויים נאמד בעשרת אלפים שקלים. בנוסף, לפני כשבועיים (9.8) הגיעו כוחות הביטחון לקהילת אבו א-נוואר והחרימו לוחות סולריים שסיפקו חשמל לבית הספר ולגני הילדים ונתרמו על ידי ארגון הומניטרי .

> ואלג'ה: כמחצית מהבתים בחלק שסופח לי-ם בסכנת הריסה

הריסת מבני הגנים בקהילת בדו אל-בבא, בפתח שנת הלימודים 22.08 (צילום: נאסר נוואג׳עה, בצלם)

הריסת מבני הגנים בקהילת בדו אל-בבא, בפתח שנת הלימודים 21.08 (צילום: נאסר נוואג׳עה, בצלם)

בבצלם אומרים כי "הריסת בית ספר בלילה שלפני תחילת שנת הלימודים היא דוגמה לרוע מנהלי והתעללות השיטתית בהם נוקטות הרשויות הישראליות כלפי פלסטינים במטרה להקשות על חייהם ולגרום להם לעזוב את אדמתם. בסוף חודש יוני הוחרמו על ידי המנהל האזרחי לוחות סולריים שהקים בכפר ארגון קומט-מי במימון ממשלת הולנד לאחר שישראל מעלה בחובתה לחברו רשת החשמל".

מהמנהל האזרחי ומתאם הפעולות בשטחים נמסר בתגובה לשיחה מקומית כי "בתאריך 21.08.2017 נתפס צריף פח ועץ בלתי חוקי בראס עיזריה, אשר הוקם במהלך השבועיים האחרונים ללא קבלת ההיתרים הנדרשים. הצריף הוחרם מתוקף נוהל תפיסת יבילים ובהתאם לחוק. יש להדגיש כי המבנה לא היה בשימוש. כמו כן, המבנה בגיב אל דיב נבנה בסוף השבוע האחרון באופן בלתי חוקי, תוך הפרה בוטה של צווי הפסקת העבודה במקום וללא קבלת האישורים הנדרשים. על כן, בוצעה ההחרמה בהתאם לסמכויות המנהל האזרחי".

> 300 תושבי כפר דקייקה בדרום הר חברון עומדים בפני גירוש

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

בבית החולים האירופי בעזה משתדלים ליצור אווירת רמדאן

משפחות ואנשי צוות קישטו את בית החולים, שבו מצאו מקלט אלפי עקורים מרחבי עזה, בניסיון נואש להרגיש קצת חגיגיות גם בתנאים האיומים שבהם הם חיים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf