newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הפגנה בת"א נגד ה"טרנספר" של המשולש: "רעיון מטורף ומצמרר"

כאלף איש צעדו במרכז ת"א נגד "עסקת המאה". "התחושה היא כמו לפני הנכבה ב-48'", אמרה ח"כ תומא-סלימאן, "אבל העם הפלסטיני לא ייכנע. הצדק איתנו"

מאת:

כ-1,000 איש צעדו הערב (שבת) בעצרת מחאה נגד "עסקת המאה" בתל אביב. הדוברות המרכזיות – ח"כ תמר זנדברג ממרצ ועאידה תומא סליאמן מחד"ש – הדגישו שלא מדובר בתוכנית שלום אלא בתוכנית סיפוח, והזהירו כי ההצעה להעביר את תושבי המשולש למדינה הפלסטינית היא בגדר "טרנספר מעורר חלחלה".

מפגינים צועדים נגד "עסקת המאה" ונגד ה"טרנספר" של תושבי המשולש הערב בתל אביב (צילום: קרן מנור / אקטיבסטילס)

את ההפגנה ארגנה תנועת "שלום עכשיו" יחד עם תנועת "עומדים ביחד" וארגונים אחרים. המפגינים צעדו מכיכר דיזינגוף בתל אביב דרך רחוב קינג ג'ורג' אל כיכר מגן דוד ברחוב אלנבי.

ח"כ זנדברג אמרה שאסור להקל ראש בתוכנית של טראמפ ונתניהו. היא הזכירה כי גם לגבי חוק הלאום אמרו שהוא לא ישנה דבר, אבל הוא נתן לגיטימציה לאפליה. "עכשיו אומרים לנו שגם העברת המשולש לא תקרה", אמרה זנדברג, "אבל זה טרנספר ואין לנו פריבילגיה להתעלם. שלילת אזרחות הוא רעיון מטורף, מצמרר ומעורר חלחלה".

זנדברג התנגדה להשוואה שעושים בין הסכם אוסלו ובין תוכנית טראמפ. "רבין דיבר על הכרה הדדית", היא ציינה. "אנחנו כאן כדי להבטיח שהסיפוח לא יקרה כלל".

עאידה תומא סלימאן פתחה את דבריה בנימה קודרת. היא אמרה שעכשיו היא מרגישה איך היתה התחושה "בתקופה שלפני הנכבה ב-1948, משהו רע עומד לקרות". תומא ציינה שמדובר בתוכנית להכניע להשפיל את העם הפלסטיני. "העם הפלסטיני לא ייכנע", אמרה תומא, "לטראמפ יש כוח וכסף, אבל לנו יש צדק".

מפגינים צועדים נגד "עסקת המאה" ונגד ה"טרנספר" של תושבי המשולש הערב בתל אביב (צילום: קרן מנור / אקטיבסטילס)

דבריה של תומא התקבלו בתשואות, אולם האווירה הכללית בין הצועדים היתה מדוכדכת. רבים אמרו שאין כרגע יכולת להתנגד לסיפוח, וגם מדינות אירופה ואפילו מדינות ערב שותקות מולו. "גם אם לא יהיה סיפוח," אמרה אחת הצועדות, "קרה משהו משמעותי. התחושה היא שהפלסטינים לא קיימים וישראל יכולה לעשות מה שהיא רוצה".

עו"ד גבי לסקי ממרצ הודתה שקיים קושי להסביר לציבור מדוע הסיפוח רע. "אנשים אומרים שיש הצעה שנותנת ביטחון לישראל, משאירה מתנחלים, וגם הפלסטינים מקבלים משהו", אמרה לסקי, "לא מבינים מה הקושי בה".

היתרון היחיד שלסקי רואה בסיטואציה הנוכחית הוא שהנושא המדיני חזר להיות משמעותי, אחרי שמערכות הבחירות הקודמות עסקו ב"כן ביבי או לא ביבי". "צריך להגיד לציבור ששלום לא עושים עם טראמפ, שלום עושים עם הפלסטינים", אמרה לסקי.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf