newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

המפונים במסאפר יטא עברו לאוהלים. הצבא הרס גם אותם

לפני כמה שבועות הרס הצבא בתים שבהם חיו 45 בני אדם, והיום הגיע כדי להרוס את האוהלים שהציבו התושבים חסרי הבית כדי שיהיה להם מקום לישון בו. החיילים עיקמו את האוהלים וערמו עליהם סלעים וחול, וניסו למנוע מעיתונאים לתעד את ההריסות

מאת:
הריסות במסאפר יטא, ב-1 ביוני 2022 (צילום: יובל אברהם)

"המטרה היא לייאש אותנו". הריסות במסאפר יטא, ב-1 ביוני 2022 (צילום: יובל אברהם)

הגירוש של תושבי מסאפר יטא נמשך היום (רביעי). בתחילת מאי הצבא הרס בתים שבהם חיו 45 בני אדם, בכפרים מרכז ופחית, והבוקר הצבא הרס אוהלים שהתושבים הציבו סמוך להריסות, כדי שיהיה להם היכן לישון. כלומר הצבא הותיר אותם, בפעם השנייה בתוך חודש, ללא קורת גג.

"המטרה היא לייאש אותנו", אמר מוחמד אל-נג'אר, תושב הכפר מרכז. "הם הגיעו להרוס שוב מיד, לכל מי שכבר הרסו לו". לאחר שמתבצע הרס, המינהל האזרחי יכול להרוס באותה נקודה ללא הליך משפטי וללא צו הריסה.

מסעות ההרס האלה מתרחשים בתנופת החלטת בג"ץ בחודש שעבר, שאיפשרה לצבא לגרש מאות תושבים במסאפר יטא, ולהשתמש בכפרים שלהם לשטח אימונים. לפני כמה ימים עשרות סנטורים וחברי קונגרס מהמפלגה הדמוקרטית בארה"ב חתמו על מכתב שקרא לנשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, לעצור את הגירוש במסאפר יטא.

"שלשום הצבא הטיס מעלינו רחפנים ופחדתי שהם יגיעו", אמרה ספא אל-נג'אר. היא ילדיה ונכדיה גרו באוהל שנהרס, ולפני כן בבית שנהרס. הבוקר, כאשר הבינה ספא כי הצבא הורס את האוהלים בכפר פחית הסמוך, ביקשה מילדיה לרוץ ולפרק את האוהל שלהם, ולהחביא אותו במערה. זה לא עזר לה.

"החיילים הגיעו לפה וחיפשו אחר האוהל", סיפרה. "הם נכנסו למערה, לקחו אותו, והניחו מול הבולדוזר, שדרס אותו עד שנהרס". החיילים עיקמו את האוהלים וערמו עליהם סלעים וחול, כדי שלא יהיה ניתן להשתמש בהם.

הצבא פעל למנוע תיעוד עיתונאי של ההריסות, בטענה כי מדובר בשטח אש, שהכניסה אליו אסורה. אחד מהקצינים במקום אמר לעיתונאי "שיחה מקומית", באסל אל-עדרה, לאחר שהזדהה כעיתונאי והציג בפניו תעודה, כי אם לא יתפנה הוא יעצור אותו בכוח, מכיוון ש"מדובר בשטח אש".

החיילים גם ניסו להחרים כלי רכב שהסיעו עיתונאים, בטענה כי אסור לנהוג ברכב בתוך שטח האש. מאז החלטת בג"ץ תושבים מדווחים על עלייה בהיקף החרמות כלי הרכב במקום.

שני הכפרים, מרכז ופחית, נראים כמו אחרי הפגזה. במרכז נותרו בתים ספורים, ומרבית הכפר הפך לתלי הריסות. כך גם בפחית: רוב הבתים נהרסו, מלבד בית הספר היסודי, שעומד בלב הכפר. הילדים למדו בכיתות כשהבולדוזרים הגיעו היום. חצר המשחקים שלהם מוקפת בהריסות.

הריסות במסאפר יטא, ב-1 ביוני 2022 (צילום: יובל אברהם)

הריסות במסאפר יטא, ב-1 ביוני 2022 (צילום: יובל אברהם)

המשפחות נותרו ללא בית, וחלקן יעבירו את הלילה במערות. בכל הכפרים במסאפר יטא יש מערות קדומות, שבעבר שימשו למגורים, אך בחלוף השנים המחייה בתוכן הפכה קשה מאוד.

"זה כמו ללכת לישון בתוך קבר. חם ומחניק", אמר מוחמד אל-נג'אר. הוא ושלושת ילדיו הקטנים צפויים לישון הלילה במערה, עד שיצליחו לאסוף כסף לאוהל חדש. אמא שלו, בקרוב בת שבעים, אמרה כי היא "מפחדת מהמערה", ולכן תישן בחוץ, תחת כיפת השמים. הנכדים שלה חזרו מבית הספר וגילו ששוב אין להם בית. הם שילבו כוחות כדי למשוך מיטה מהריסות האוהל.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf