newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הממשלה נכשלה כישלון מוחלט בקורונה. האחריות מוטלת כעת עלינו

עם יותר מ-5000 מאובחני קורונה ביום, אנחנו מתקרבים לקריסת מערכת האשפוז. יעילות הסגר מוטלת בספק, כי הציבור איבד אמון בממשלת נתניהו, ובצדק. עכשיו האזרחים צריכים לשמור על עצמם

מאת:

פתגם עממי אומר שלהצלחה אבות רבים והכישלון יתום. ואולם כבר עתה ניתן להצביע על מספר סיבות, שהשילוב ביניהן הביא לתוצאה העגומה במאבקה של מדינת ישראל במגפת הקורונה. אנחנו מגיעים לסגר השני כשאנחנו עומדים במקום הראשון, המפוקפק, בתחלואה יומית ל-100,000 נפשות. התוצאות הקשות אינן מאחרות, בחודשיים האחרונים נפטרו יותר מ-800 אנשים ויש מגמה ברורה של עלייה גם במספר החולים המאושפזים, הקשים והמונשמים.

בואו נתחיל בכמה מלים על המגפה. מגפת הקורונה או ה-Covid-19 Pandemic לפי אירגון הבריאות העולמי, נגרמת על ידי נגיף (וירוס) השייך לקבוצת נגיפי הקורונה, שגרמו בעבר למספר התפרצויות מוגבלות. החשובה ביניהן היא התפרצות ה-SARS בשנת 2003 עם יותר מ-9000 חולים ותמותה בשיעור כ-10%. שמו המדעי של הנגיף האחראי למגפה הנוכחית הוא SARS-CoV2.

לפנדמיה (מגפה) הנגרמת מנגיף זה ומשתוללת בעולם מתחילת שנת 2020 יש מספר מאפיינים:

הראשון הוא יכולת הדבקה גבוהה ביותר של הנגיף, הן בהשוואה לנגיפים אחרים מאותה קבוצה והן בהשוואה לנגיפי שפעת עם העברה במספר דרכים: אוויר, טיפות גדולות יותר ובמגע.

מספר הבדיקות בישראל גבוה יחסית, אבל התוצאות מגיעות באיחור והמעקב האפידמיולוגי מקרטע. בדיקה בכניסה לבי"ח שערי צדק בירושלים (צילום: נתי שוחט / פלאש 90)

מספר הבדיקות בישראל גבוה יחסית, אבל התוצאות מגיעות באיחור והמעקב האפידמיולוגי מקרטע. בדיקה בכניסה לבי"ח שערי צדק בירושלים (צילום: נתי שוחט / פלאש 90)

המאפיין השני הוא שלרובם הגדול של הנדבקים במחלה יש מהלך מחלה שפיר, לעתים ללא תסמינים או עם תסמינים קלים. בקטיגוריה זו נכנסים גם אלה עם חום עד 10 ימים ואף יותר, אך ללא סיבוכים. נדבקים אלה מרותקים בכל מקרה לבית ולבידוד לתקופה של שבועיים.

אולם עיקר הבעיה היא שקיים אחוז קטן של נדבקים, המפתח מהלך קשה עד כדי מוות. נתונים המנבאים מהלך זה הם בעיקר גיל מתקדם ומחלות נוספות, ואולם יכולת הניבוי בהסתמך על נתונים אלו אינה מושלמת, היות וגם נדבקים בריאים וצעירים פיתחו מהלך קשה ואף מוות.

הסיוט של כל מדינה

חשוב להבין שככל שמספר הנדבקים היומי יילך ויעלה, כך גם מספר החולים הקשים והמונשמים. כל זמן שהיינו סביב 2000 מאובחנים ביום, מערכת הבריאות היתה מסוגלת להכיל ולהתמודד עם התחלואה. לא כך כשהמספרים נעים סביב ואף עוברים את 5000 המאובחנים ביום. מספיק שאחד עד שני אחוז מהם יפתח מהלך קשה, ואתם יכולים בעצמכם להגיע למסקנה לגבי ההשפעה על העומס על המערכת.

ולכן החשש הגדול, הסיוט, של כל מדינה הוא עלייה תלולה וללא שליטה במספר החולים הקשים והמונשמים לרמה שתביא לקריסת מערכת הבריאות האשפוזית. כמובן, חשש נוסף הוא עצם העלייה התחלואה הקשה ובתמותה. לכן, המטרות החשובות בהתמודדות עם המגפה היא השטחה ככל שניתן של עקומת ההדבקה כדי למנוע את התפשטות המחלה לאזרחים וכדי להימנע מהתקרבות לנקודת הקריסה של המערכת האשפוזית. כל זה כדי לאפשר לחברה להרוויח זמן, עד שיהיה חיסון יעיל לנגיף.

איך עושים את זה? איך מגבילים את התחלואה בקרב האוכלוסייה ומונעים ממערכת הבריאות האשפוזית מלקרוס?

בגלל העדר אמון הציבור, הסגר נשאר המכשיר היחיד בידי הממשלה. מחסום משטרתי באזור ירושלים (צילום: אוליביה פיטוסי / פלאש 90)

בגלל העדר אמון הציבור, הסגר נשאר המכשיר היחיד בידי הממשלה. מחסום משטרתי באזור ירושלים (צילום: אוליביה פיטוסי / פלאש 90)

התשובה הראשונה היא רתימת הציבור להתנהגות אחראית, כולל עטיית מסכות על פי ההנחיות, הימנעות ממפגשים מרובי משתתפים, ושמירה על בידוד כשיש צורך בכך. ההצלחה במשימה זו תלויה במידת האימון בין הציבור לממשלה. בכדי לרכוש את אימונו של הציבור, הממשלה חייבת לתת דוגמה אישית, לגבש מדיניות עקבית משוחררת מאינטרסים זרים ולבטא במעשים את העיקרון של ערבות הדדית על ידי סיוע לציבור ולבודדים שניזוקו.

במקביל צריך לבנות מערך יעיל לקטיעת שרשרת ההדבקה. המערך הזה כולל מערך בדיקות המספק תוצאות במהירות ומערך מגבה של חקירות אפידמיולוגיות.

הדבר השלישי הוא לשמור על מערכת הבריאות הציבורית עם רזרבה משמעותית, הן מבחינת מיטות אשפוז והן מבחינת תקנים, כדי להרחיק ככל שניתן את האפשרות של קריסה כתוצאה מהצטברות מהירה של חולי קורונה קשים הזקוקים לאשפוז.

ממשלת ישראל כשלה בכל אחד ואחד מהצעדים האלה במאבק בקורונה. משום שבראשה עומד אדם העומד לדין בגין אישומים קשים של שוחד, מרמה והפרת אמונים, כל החלטה שלו היתה ועדיין נגועה באינטרסים זרים למאבק בקורונה. גם חלק גדול מהשרים נהגו באופן חסר אחריות שזרע ריחוק וחוסר אימון בציבור. די לציין את עמדותיו המוזרות של שר החינוך יואב גלנט וקריאת התיגר שלו על עמדותיו המקצועיות של הפרויקטור פרופ׳ רוני גמזו.

מדיניותה הכלכלית-חברתית הניאו-ליברלית של ממשלת ישראל בראשות נתניהו היא ההיפך ממה שנחוץ כדי לרתום את הציבור למאבק מסודר. היעדרה של סולידיות חברתית וערבות הדדית והיעדר תמיכה כלכלית מסיבית של הממשלה בציבור תרמו גם הם לאובדן האימון של הציבור בממשלה.

גם הקמתו של מערך יעיל לקטיעת שרשרת ההדבקה מקרטעת. אמנם בישראל מתבצע מספר גבוה יחסית של בדיקות מדי יום, אולם רובן הגדול של התשובות נמסרות באיחור של ימים. גם מערך החקירות האפידמיולוגיות צולע מפאת מחסור אדיר בכוח אדם. גם זו תוצאה של סדר העדיפויות הכלכלי-חברתי של ממשלת נתניהו.

פי 100 חולי קורונה יותר לעומת תחילת הסגר הראשון. צוות רפואי בבי"ח שערי צדק (צילום: נתי שוחט / פלאש 90)

פי 100 חולי קורונה יותר לעומת תחילת הסגר הראשון. צוות רפואי בבי"ח שערי צדק (צילום: נתי שוחט / פלאש 90)

בחברה הלא טובה של ארה"ב וברזיל

ממשלת ישראל הכריזה על סגר מכיוון שזהו הצעד היחידי המשמעותי שהיא מסוגלת לבצע במאבקה בקורונה. אולם גם הסגר הזה, ככל שהנטל שהוא מטיל על הציבור קשה, יעילותו מוטלת בספק, ובהשוואה לסגר הקודם הצלחתו תהיה הרבה יותר מוגבלת בעצירת התחלואה. הסיבות לכך הן הדרגה הנמוכה של אימון וציות בהשוואה לסגר הקודם והמספר הגדול של חולי קורונה, כולל מספר החולים הפעילים, הגדול פי 100 ויותר מזה שהיה כשהוכרז הסגר הראשון. הוא גדול פי ששה מהמספר שהיה בשיא הגל הראשון באמצע חודש אפריל. ואם לא די בכך, לא התבשרנו שאחרי הסגר ישתנה משהו בהתנהלותה של הממשלה בנושא הקורונה.

מגפת הקורונה תמשיך להוות אתגר בינלאומי עצום בעת הקרובה. ישנן מדינות, שהתמודדותן עם אתגר זה היא מושא להערצה ומודל לחיקוי. את המדינות האלו מייחדת מדיניות חברתית של ערבות הדדית מפותחת, כלכלת רווחה חברתית ובהתאם אימון גבוה של הציבור בהתמודדות הלאומית עם המגפה. מדינות רבות אחרות מתפקדות בצורה סבירה עם כשלים לא מעטים. אך יש מדינות שנכשלו בכל תחום בניהול המשבר והתוצאות בהתאם. לצערי ישראל נמצאת במועדון המפוקפק הזה יחד עם מדינות כמו ארה״ב וברזיל, שגם בהן שולטים מנהיגים סמכותניים ונוהגת בהן מדיניות כלכלית-חברתית ניאו-ליברלית.

כעת, במצב הקשה הזה, כל אחד ואחת מאיתנו חייב לנהוג באחריות כלפי עצמו, כלפי יקיריו וכלפי החברה בכלל – להקפיד על אמצעי ההגנה האישיים (מסכה, היגיינת ידיים) ולהמעיט ככל האפשר במפגש עם אחרים מחוץ לבית. בהעדר מנהיגות אמיתית בממשלה, האחריות המוטלת עלינו האזרחים גדולה שבעתיים. הצעד הראשון בכיוון הזה הוא הכרה בסכנת המגפה והפסקת הזלזול בה. לא מעטים האנשים המערבבים בין המאבק נגד שלטונו של נתניהו ובין זלזול מטריד בסכנות המגפה. לזלזול יש שורשים כבר בגל הראשון, אבל כעת אין לו שום הצדקה.

לאור כישלונה המהדהד של הממשלה במאבק בקורונה, צפויה לנו תקופה קשה, קשה מאד אפילו. בתקופה זו נשמור על סולידריות חברתית ועל ערבות הדדית האחד לשני ולחברה שלנו. כך נקטין ככל שניתן את הסיכון שלנו ובד בבד נמשיך להיאבק, ואף ביתר שאת, כדי שממשלת החרפה הזו תעבור מן העולם הזה.

דר בשיר כרכבי הוא מנהל יחידת האשפוז במערך הקרדיולוגי בבית החולים כרמל, חיפה

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

"אנחנו צועקים, רעבים ומתים לבד": החיים בחורבות שג'אעייה

הפלישה של ישראל לשכונה שבמזרח העיר עזה, שנמשכה חודשים, הותירה אחריה הרס מוחלט. התושבים, עדיין תחת מצור, מסכנים את חייהם רק כדי לשים ידיהם על שק קמח אחד

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf