newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מפלגות הירוקים באירופה החליטו על חיזוק קשרים עם הרשימה המשותפת

בעקבות השעיית הח"כים מבל"ד ויוזמות חקיקה אנטי דמוקרטיות החליטו הירוקים האירופאים להביע תמיכה במשותפת ולשלוח נציגים לארץ

מאת:

כותב אורח: יואב שמר-קונץ

בוועידה הפאן-אירופית של הירוקים, שהתקיימה באוטרכט אשר בהולנד במהלך סוף השבוע האחרון, התקבלה החלטה לחזק את הקשרים עם הרשימה המשותפת בכנסת. ההחלטה התקבלה ברוב עצום של 91 קולות ו-5 נמנעים, ללא מתנגדים. (גילוי נאות: כותב המאמר יזם את הצעת ההחלטה והשתתף במו"מ על הנוסח הסופי שלה).

הירוקים הגרמנים הגישו תיקון להצעת ההחלטה ובה הדגישו את הקשרים הטובים של הירוקים באירופה עם מפלגת מרצ. אולם במהלך המשא-ומתן עם שאר המפלגות הסירו הירוקים הגרמנים את התיקון המוצע, וההחלטה הסופית שהתקבלה בוועידה לא כללה התייחסות למרצ. בוועידה, המתקיימת פעמיים בשנה, השתתפו כ-200 נציגים של מפלגות ירוקות והיא המסגרת העליונה לתיאום בין מפלגות ירוקים ביבשת.

בהחלטה נקבע כי משלחת של הירוקים האירופים תגיע לישראל להפגש עם חברי-כנסת, כולל מהרשימה המשותפת, כדי "לבחון דרכים לחיזוק זכויותיהם, לכיבוד הדמוקרטיה ושלטון החוק בישראל וכיצד לפעול למען פתרון שתי-המדינות". סעיף זה התקבל לצד הסתייגות של הירוקים הסקוטים והאנגלים שביקשו לפתוח מחדש את השאלה אם הפתרון עדיין רלוונטי למציאות בשטח.

יום השפה הערבית בכנסת: ח"כים מהליכוד ומכולנו ינאמו בערבית

ועידת הירוקים האירופים במדריד, מאי 2013 (יואב שמר-קונץ)

ועידת הירוקים האירופים במדריד, מאי 2013 (יואב שמר-קונץ)

"מאחר והמיעוט הפלסטיני בישראל יכול למלא תפקיד חשוב בהשגת שלום בין ישראלים ופלסטינים, יש חשיבות מיוחדת לכיבוד זכויותיהם של נציגיהם בכנסת", נכתב בהחלטה. "אנחנו קוראים לכל המפלגות בישראל לכבד את זכויותיהם של חברי הכנסת, לשים קץ לאפליה של האוכלוסיה הערבית בישראל, לאפשר לעיתונאים ולנציגים של ארגונים לא-ממשלתיים לבקר וליצור קשרים עם פלסטינים בישראל ובשטחים, ולעבוד יחד לפתרון צודק של שלום".

ההחלטה התייחסה לפגישה במזרח-ירושלים, שבעקבותיה הושעו מהכנסת שלושת הח"כים של בל"ד (ברשימה המשותפת). הפגישה “נועדה לנהל משא-ומתן בין משפחות פלסטיניות והרשויות הישראליות בנושא הבאה לקבורה של גופות של חברי המשפחות אשר נהרגו לאחר שתקפו ישראלים”, לשון ההחלטה. הירוקים הדגישו כי הם מתנגדים בתוקף לאלימות ותומכים בהגנה על זכויותיהם של חברי פרלמנט נבחרים בכל העולם.

יושבת-הראש המשותפת של ארגון הירוקים האירופים, בו חברות מפלגות ירוקות מרחבי היבשת, חברת הפרלמנט האירופי לשעבר, מוניקה פראסוני, הביעה שביעות רצון מכך שההחלטה עברה בקונצנזוס רחב לאור ההבדלים בין המפלגות בשאלה הרגישה הזו, בין אלה הנוטים יותר לתמוך בפלסטין ובין אלה הנוטים להגן על ישראל.

סימון מוצרים וקשרים פתוחים

ההחלטה הרשמית לחזק את היחסים עם הרשימה המשותפת היא צעד חדש וחסר-תקדים ביחסי הירוקים האירופים עם ישראל. למפלגות הירוקות באירופה אין כרגע קשרים קבועים עם מפלגות בכנסת. לחברת-הכנסת של התנועה הירוקה, יעל כהן-פארן, שנכנסה לאחרונה לכנסת, יש קשרים נציגים עם נציגי מפלגות ירוקות באירופה, אך היא נמצאת ברשימה של המחנה הציוני, הרחוקה מעמדותיהם של הירוקים באירופה בעניין הסכסוך הישראלי-פלסטיני.

למפלגת מרצ יש קשרים רשמיים עם מפלגות סוציאל-דמוקרטיות באירופה, וכן קשרים טובים עם המפלגה הירוקה הגרמנית וקרן היינריך בל הקשורה אליה (הנמנית, בין היתר, על התורמים לאתר שיחה מקומית – הערת המערכת), אך לא עם מפלגות ירוקות אחרות באירופה. לחד"ש, אחת מארבע המפלגות המרכיבות את הרשימה המשותפת, יש קשרים טובים עם השמאל הרדיקלי האירופי.

בוועידת הירוקים האירופיים שהתקיימה בנובמבר 2014 באיסטנבול, החליטו הירוקים האירופים על הכרה במדינה פלסטינית בגבולות 1967 ללא תנאים מוקדמים וללא התניה במשא-ומתן מדיני, וכן על בחינה מחדש של הסכמי-הסחר בין האיחוד האירופי לישראל לאור הפרת זכויות האדם שמבצעת מדינת ישראל. הירוקים בפרלמנט האירופי מבקרים תכופות את מדיניות ישראל בשטחים ותומכים בסימון מוצרים מההתנחלויות הנכנסים לשוק האירופי.

ביולי 2015 הגיעה לישראל ולגדה המערבית משלחת של נציגי מפלגות ירוקות מהפרלמנט האירופי ונפגשה עם חברי-כנסת וארגוני זכויות-אדם. באוקטובר 2015, בעקבות הביקור, מנכ"ל מוסאווא, ג'פאר פארח, הוזמן לסבב פגישות בפרלמנט האירופי בבריסל. לאחר הפגישה עם פארח, הביעו נציגי מפלגות ירוקות וסוציאל-דמוקרטיות בפרלמנט האירופי את דאגתם מהאפליה נגד המיעוט הפלסטיני בישראל וקראו לנציגי האיחוד האירופי להתייעץ איתן, במיוחד עם חברי-הכנסת של הרשימה המשותפת.

יואב שמר-קונץ הוא דוקטורנט לסוציולוגיה פוליטית באוניברסיטאות שטרסבורג ואמסטרדם. חי בצרפת מאז 2003. הוא היה מיוזמי ומקדמי הצעת ההחלטה שהתקבלה על ידי מפלגות הירוקים

> ארגוני זכויות האדם, אתם חלק מהבעיה

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf