newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הוועד באל על: ההסתדרות מעדיפה את הטייסים עלינו

לפני עשור, ההסתדרות נלחמה נגד ניסיון של הטייסים באל על להקים ועד נפרד. עכשיו, כך נראה, היא עומדת לצדם ואף הדיחה את ראשי הוועד הכללי שמחו נגד ניהול מו"מ נפרד עם הטייסים. ההסתדרות: הוועד השתולל ועבר את הקווים האדומים

מאת:

ועד עובדי חברת אל על נאבק בימים האחרונים בניסיונות לפצלו לנציגויות מגזריות. לטענת הוועד, ההסתדרות הכללית, שדרכה אלפי עובדי החברה מאוגדים, היא זו שעומדת מאחורי הניסיונות לפצל את העובדים לארבע נציגויות – טייסים, דיילים, תחזוקה ומנהלי.

הנהלת אל על רוצה לפטר כ-1,000 מתוך 6,000 העובדים. הפגנה של עובדי אל על נגד הקיצוצים (צילום: אוליביה פיטוסי / פלאש 90)

הנהלת אל על רוצה לפטר כ-1,000 מתוך 6,000 העובדים. הפגנה של עובדי אל על נגד הקיצוצים (צילום: אוליביה פיטוסי / פלאש 90)

ישיבה שנערכה השבוע בין נציגי הטייסים, ההנהלה, וההסתדרות פוצצה על ידי עובדי הוועד המסרבים לפיצול. במהדורות החדשות מיהרו לדווח על בריונות מצדם של העובדים, ובתמונות ששודרו נראו כוסות משקה וכיסאות הפוכים. בצעד חריג, בהסתדרות הוחלט להדיח את הנהגת הוועד ולאתר הנהגה חלופית בשל המקרה. "נחצו קווים אדומים", אמר יו"ר איגוד עובדי התעבורה אבי אדרי בסרטון שהעלה השבוע ליוטיוב, ויצא להגנת הטייסים בטענה כי הם הסכימו לקיצוץ מסיבי בשכרם במסגרת צעדי ההתייעלות שעוברת החברה.

אלא שלפני עשור ההסתדרות היתה זו שנלחמה בכל כוחה למנוע פיצול בין מגזרי העובדים בחברת התעופה. הטייסים ניסו אז, כמו גם היום, להתפצל מהוועד ומההסתדרות הכללית ולהתאגד באמצעות ההסתדרות הלאומית. עתירה שהגישו אז הטייסים וההסתדרות הלאומית לבית הדין לעבודה נדחתה על הסף.

אז הקולות שהשמיעה ההסתדרות היו שונים לגמרי. במסגרת הטיעונים נכתב מטעם ההסתדרות במאי 2010 כי "לטייסים אין אינטרס מיוחד מובדל מיתר המגזרים בחברה המצדיק הכרה בהם כיחידת מיקוח נפרדת", וכי קיומו של גוף כזה "מהווה פגיעה והפרה של ההסכמים הקיבוציים בכל הנוגע לקיומה של יחידת מיקוח אחת לעובדי אל על". בוועד העובדים אומרים שחשוב לשמור גם היום על כל עובדי החברה כיחידת מיקוח אחת, ולכן הם מתנגדים להפרדת ועד הטייסים מהוועד הכללי.

הוועד: מחצית מהטייסים חזרו לעבוד

אל על, חברת התעופה הגדולה בישראל, ניצבת בימים אלה בפני משבר כלכלי עמוק בשל הפסקת טיסותיה לאור התפרצות נגיף הקורונה. הנהלתה נדרשת כעת להשיג הסכם קיבוצי עם עובדיה כדי שתוכל לקבל מהמדינה הלוואה של כ-400 מיליון דולר בערבות של כ-80%. חוסר האמון השורר בין נציגי העובדים לבין ההנהלה מעכב מהלך זה ומוסיף למתיחות בין הצדדים. עם תחילת המשבר, במרץ האחרון, דווח כי החברה מתכוונת לפטר כאלף עובדים מתוך 6,000 עובדיה.

בינתיים כמעט כל עובדי החברה נמצאים בחל"ת, ללא פרנסה או מושג מה יעלה בגורלם. אלא שלפי הוועד, כ-50% מהטייסים חזרו באחרונה לעבוד בשכר מלא, למרות שעדיין לא ידוע מתי ישובו טיסות הנוסעים הסדירות. כרגע החברה מפעילה אך ורק טיסות מטען. הטייסים מנגד טוענים כי מגזרים אחרים בחברה מנסים לסכל את תכנית ההבראה, וכי בכוונתם להמשיך לפעול באחריות בשיתוף ההסתדרות וההנהלה.

יצוין כי קיימים פערי שכר משמעותיים בין טייסים לבין תפקידים אחרים בחברה דוגמת דיילים ואנשי תפעול. כך למשל, שכרם של קברניטים מסוימים בחברה מגיע ליותר ממאה אלף שקל בחודש. מנגד, באתר החברה מצוין כי שכר הבסיס של דיילי קרקע מתחילים הוא 29 שקל לשעה.

אל על נקלעה למשבר בעקבות הפסקות הטיסות במשבר הקורונה. נתב"ג בזמן הסגר הקורונה (צילום: משה שי / פלאש 90)

אל על נקלעה למשבר בעקבות הפסקות הטיסות במשבר הקורונה. נתב"ג בזמן הסגר הקורונה (צילום: משה שי / פלאש 90)

במכתב ששיגר השבוע יו"ר ועד אל על שרון בן יצחק לעובדי החברה הוצגה גרסתו לאירועים. לדבריו, הוא זומן לפגישת מו"מ עם ההנהלה ונציגי סקטור הטייסים, אך "מייד עם כניסתי לחדר הודיעו נציגי הטייסים שהם לא מעוניינים להמשיך את ישיבת המו"מ בנוכחותי ויצאו מהחדר. בעקבות זאת הודעתי לנוכחים שאני דורש שלא לקיים ישיבת מו"מ בלעדי, שהרי תפקידה של נציגות העובדים המשותפת הוא לפעול למען טובת כלל עובדי החברה בהתאם לסמכותה לפי תקנון ועדי עובדים. הנוכחים יצאו עימי מהחדר והבטיחו שלא ימשיכו את המו"מ בלעדי".

אלא שלפי בן יצחק, זמן קצר לאחר מכן נודע לו כי הפגישה חודשה בלעדיו. "על כן נכנסנו, חברי מועצת העובדים, לחדר הישיבות של ההנהלה, על מנת להיות נוכחים בישיבת המו"מ. מיד עם כניסתנו השתתקו כל הנוכחים והפסיקו את הדיון. על כן הבענו מחאה על ההתנהלות המבזה הנ"ל". בן יצחק וחבריו בהנהגת העובדים פנו בעניין ליו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד וזה הודיע להם זמן קצר לאחר מכן על השעייתם המיידית.

באל על, כמו גם בוועדי עובדים אחרים הפועלים במסגרת ההסתדרות, הוועד נבחר בהליך דמוקרטי. כך, לדוגמה, ההנהגה הנוכחית של עובדי אל על שהודחה קיבלה את קולותיהם של 38 מתוך 47 חברי הנציגויות של כלל עובדי החברה. אולם לפי תקנון ההסתדרות, הנהלת ההסתדרות רשאית להדיח את הנהגת הוועד, ללא קשר לבחירת העובדים.

ההסתדרות: "אירוע מורכב"

עמי וטורי, אחד המזכ"לים בארגון "כוח לעובדים", טען השבוע בפוסט בפייסבוק כי המבנה הזה אינו דמוקרטי, שכן ההנהגת ההסתדרות נבחרת בבחירות על בסיס מפלגתי, ולא ישירות על ידי הוועדים עצמם. "ההנהגה/הנהלה יכולים להדיח את הוועדים בכל רגע, אבל הוועדים לא יכולים להדיח אותם גם אם רוב או כל הוועדים חשים אי אמון עמוק כלפי אותן 'הנהגות'", כתב וטורי. ב"כוח לעובדים", ציין וטורי, הוועדים הנבחרים הם שבוחרים את המזכ"לים של הארגון ולא ההפך.

מההסתדרות נמסר ל'שיחה מקומית' כי "האירוע בחברת אל על הינו אירוע מורכב וההסתדרות אינה מנהלת אותו דרך התקשורת. במידה שלהסתדרות יהיו עדכונים חדשים היא תעדכן באופן מסודר בדרכים המקובלות". טענה זו אגב אינה מתיישבת עם כך שלצד התמונות שנשלחו לתקשורת של חדר הישיבות ההפוך בהנהלת אל על  הוצמד קרדיט להסתדרות.

גילוי נאות: כותב הפוסט פוטר על ידי ההסתדרות ב-2019 לאחר סגירת אתר 'דבר ראשון' בו הועסק ערב הבחירות באפריל. 

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf