newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

ההרשעה בקפריסין פוגעת בזכויות אדם ואישה

החגיגות על הרשעתה של הצעירה מאיה נאפה בבדיית האונס התעלמו מהעובדה שהשופט סירב לדון בשאלה אם הפשע אכן בוצע, ועם זאת קבע בהכרעתו כי לא היה ולא נברא. הן גם מתעלמות משורת הגופות של נשים שמהווה עדות ללחצים המופעלים על המתלוננות לחזור בהן מתלונותיהן

מאת:

הסרט "הנערה בנהר: מחיר הסליחה" של הבמאית שרמין עובייד צ'ינוי (2015) חושף עובדה מטרידה לגבי מערכת המשפט בפקיסטן. החוק האוסר על רצח על כבוד המשפחה, מסתבר, מכיל בתוכו סעיף המאפשר למשפחה למחול לרוצח ובכך לחון אותו מעונש. כך קורה שבמדינה שלפי הערכות של ארגוני זכויות אדם יש בה כ-1,000 מקרי רצח של נשים בשנה על רקע כבוד המשפחה, כמעט לא מוגשים כתבי אישום.

הסיפור מסתבך, כמובן, כאשר הרצח לא מצליח. במקרה כזה, קורבן ניסיון הרצח נדרשת למחול בעצמה למי שניסה לרצוח אותה. החוק אמנם תוקן שנה לאחר צאת הסרט לאקרנים, כך שהמשפחה לא יכולה להעניק מחילה מלאה – אך הסרט נותר כעדות מזוויעה לרמת הלחץ שמופעלת על נשים לחזור בהן מתלונותיהן.

נשים נתונות ללחצים כבדים לחזור בהן מתלונותיהן (אילוסטרציה: חיל האוויר האמריקאי)

התפישה שתלונה שמגישתה חזרה בה לגביה היא תלונת שווא היא תפישה מקובלת, אך גופותיהן של נשים רבות – ובהן תהילה נגר, שנרצחה על-ידי בן זוגה בדצמבר 2016 והגישה חודשיים לפני כן תלונה על אלימות בין בני זוג וחזרה בה; האלה פייסל-סלאם, שנרצחה על-ידי בעלה בפברואר 2010, וגם היא הגישה תלונה על אלימות במשפחה שבוטלה בעקבות לחץ בני משפחתו; ורבקה שימקו שחזרה בה בשש מתוך תשע התלונות שהגישה, כשהביטול האחרון היה שבוע לפני שבן זוגה רצח אותה באפריל 2002; מוטלות כעדות נגד מובהקת לתפישה זאת.

המשטרה אינה מפרסמת נתונים סטטיסטיים על מספר התלונות שמבוטלות, אולם יש לזכור כי אלימות כלפי נשים – הן אלימות בתוך המשפחה והן אלימות מינית – היא תחום שסובל מתת דיווח. כך לדוגמה, לפי מדד האלימות של המשרד לביטחון פנים, רק כ-30% מהתלונות שמתקבלות במרכזי הסיוע מוגשות למשטרה.

הסיבות לתת הדיווח ידועות, וכוללות בושה, התמודדות עם טראומה, קושי בהוכחת העבירה, ופחד ממה שנקרא "אונס שני" – החוויה השלילית והאלימה שנשים עוברות במערכת אכיפת החוק ובמערכת המשפט כאשר הן מתלוננות על עבירת מין. קל להבין מדוע אישה שמתמודדת עם ההשלכות הרגשיות של תקיפה מינית עשויה לחזור בה מתלונתה, כדי להימנע מלהוסיף להשלכות האלה גם את קשיי ההתמודדות עם החקירה וההליך המשפטי.

הכותרות שחגגו אתמול את הרשעתה של הצעירה מאיה נאפה, שהאשימה 12 ישראלים באינוסה בהאשמת שווא, לוו בציטוטי עורך דינם של הנערים על כך שאותה צעירה פוגעת פגיעה חמורה בנשים. אך למעשה, ההרשעה כפי שהתנהלה היא בעצמה פגיעה חמורה בזכויות אדם ואישה.

ההצהרה שעליה התבססו שחרור הנאשמים והתביעה נמסרה על ידי המתלוננת מבלי שהיו לצדה מתרגם ועורך דין, כנדרש על ידי אמנת זכויות האדם האירופית שקפריסין חתומה עליה. החשד להודאה כפויה נתמך גם בעדותו של הבלשן המשפטי שבחן את ההצהרה, ד"ר אנדרה ניני, שקבע כי בלתי סביר שהטקסט נכתב או נאמר על ידי אדם ששפת אמו היא אנגלית, בין היתר בגלל ביטויים כמו "doing sexual intercourse", שגיאות דקדוק שמאפיינות דוברי אנגלית כשפה שנייה ולא מתרחשות אצל דוברי שפת אם.

הצעירים שנוקו מהאשמה באונס בנמל התעופה בן גוריון אחרי חזרתם מקפריסין, ב-28 ביולי 2019 (צילום: פלאש90)

עורך הדין של המתלוננת מקפריסין אמר ל"גארדיאן" כי השופט סירב לדרישת ההגנה לבחון עדויות המצביעות על כך שבוצע אונס, והצהיר ש"זה אינו משפט אונס, אני לא אבחן אם היא נאנסה או לא". הבחירה השיפוטית לא לקחת בחשבון את האפשרות כי הפשע אכן בוצע שומטת את כל האפשרות לבצע משפט צודק בנושא זה. ויותר מכך – הבחירה לפרסם בפסק הדין כי "לא היו שום אונס או אלימות" לאחר הסירוב לעיל הופכים את הפסיקה למטרידה עוד יותר.

הקביעה כי הפשע לא התבצע מבלי ששאלת ביצועו או אי ביצועו לא נבחנה כלל בבית המשפט היא מסר לנפגעות.ים באשר הן – החשד, העול, הנטל, כולם מונחים על כתפיכן. הלחצים המופעלים עליכן כקורבנות עבירה מכל עבר הם בעיה שלכן. אנחנו נאמין לכן רק בפעם הבודדת שתגידו בה שלא קרה כלום – ואז גם תצטרכו לשלם את המחיר על כך שאמרתן אחרת.

רחלי סעיד היא כותבת, עורכת, מתרגמת ואקטיביסטית

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
האוניברסיטאות בגדה חוששת שפלישות של הצבא הישראלי יפגעו בהכנסות שלהן. סטודנטים באוניברסיטת א-נג'אח בשכם מוחים על הרג סטודנטים בידי הצבא, נומבר 2022 (צילום: נאסר שתאיה / פלאש 90)

האוניברסיטאות בגדה חוששת שפלישות של הצבא הישראלי יפגעו בהכנסות שלהן. סטודנטים באוניברסיטת א-נג'אח בשכם מוחים על הרג סטודנטים בידי הצבא, נומבר 2022 (צילום: נאסר שתאיה / פלאש 90)

השיתוק של תנועות הסטודנטים הפלסטיניות: הפרטה ודיכוי פוליטי

תנועות הסטודנטים הפלסטיניות היוו חלק מרכזי במאבק הלאומי, אולם בשנים האחרונות מעמדן נשחק: הצבא פורץ לקמפוסים, הרשות מדכאת פעילות פוליטית והאקדמיה נמדדת במונחים ניאו-ליברליים. התארגנויות חדשות מבקשות שינוי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf