newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

ההפחדה לא עובדת: גם אלימות משטרתית קשה לא שברה את המחאה

השוטרים הסתערו על הקהל עם סוסים ואופנועים, חילקו מאות דו"חות, ביצעו מעצרים אלימים, התנכלו לעיתונאים וכלאו מפגינים זמן רב במתחם מצומצם. אך המפגינים לא התייאשו, לא התפזרו ולא הפגינו כל חשש להיעצר. מפקד מרחב ירקון הודה בכישלון, והצהיר כי "הציבור לא נשמע להוראות החוק החדש"

מאת:

המפגינים אמש (שבת), בכיכר הבימה בתל אביב ובצעדה שיצאה משם לרחבי העיר, לא רק הוכיחו את חוסר הרלוונטיות של החוק לאיסור הפגנות, אלא גם שרבים מהם איבדו את הפחד.

בדומה להפגנות הראשונות מול מעונו הרשמי של ראש הממשלה בבלפור בירושלים – שאז מפגינים, שלרבים מהם זו היתה המחאה הראשונה, עמדו מול מכת"זיות וסוסים וסירבו להתפנות – כך היה גם אמש. המפגינים התעקשו להמשיך במחאה למרות המכות שקיבלו משוטרים, המעצרים והפרשים שדהרו לתוך הקהל.

מעצר אלים במהלך ההפגנה בתל אביב נגד נתניהו ונגד החוק האוסר הפגנות, 3 באוקטובר 2020 (צילום: אורן זיו)

מעצר אלים במהלך ההפגנה בתל אביב נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ונגד החוק האוסר הפגנות, ב-3 באוקטובר 2020 (צילום: אורן זיו)

במקום לאפשר קיום הפגנה עם מרווחים של שני מטר בין המוחים – בהתאם לתקנות וכדי להישמר מהדבקה בקורונה – המשטרה סגרה את כיכר הבימה מכל הכיוונים. זמן קצר לאחר תחילת ההפגנה, החלו שוטרים להיכנס לתוך הקהל ולבצע מעצרים אקראיים.

חלק מהמפגינים הצליחו לצאת מהכיכר ופתחו בצעדה ספונטנית ברחבי העיר. בדרך הצטרפו אליהם עוד ועוד מפגינים. לאחר סיבוב במרכז העיר, התקדמו המפגינים לכיוון כיכר השעון ביפו, שם התאספו מוקדם יותר מאות מפגינות, במקביל למאות מוקדים נוספים ברחבי הארץ.

בדרך ליפו, פרשים ואופנוענים של היס"מ הסתערו על המפגינים, שנמלטו לרחובות הצרים של שכונת פלורנטין. שם נמשכו משחקי החתול והעכבר, כשפרשים המשיכו לדהור לתוך הקהל בניסיון כושל להרתיע את המפגינים מלצעוד. למרות התנהגות המשטרה, המפגינים לא התייאשו, לא התפזרו ולא הפגינו כל חשש להיעצר.

לקראת השעה 11 בלילה המפגינים התחילו לצעוד בחזרה למרכז העיר דרך רחוב העלייה ובהמשך רחוב אלנבי. סמוך לשוק הכרמל, השוטרים עשו שימוש בטקטיקת ה"קטלינג" (kettling) – כלאו את המפגינים בקטע שבין רחוב ברנר לכיכר מגן דוד, וסירבו לאפשר להם לצאת. ביום חמישי עשתה המשטרה שימוש בטקטיקה דומה ברחוב ג'ורג' אליוט ליד כיכר הבימה.

בעוד שבהפגנות בבלפור המשטרה מעודדת את המפגינים לעזוב את כיכר פריז, משטרת תל אביב התעקשה אתמול לכלוא את המפגינים במשך יותר משעה וחצי. מי שביקש לצאת נדרש להציג תעודת זהות, וכמה מפגינים קיבלו דו"חות על הימצאות במרחק של יותר מ-1,000 מטר מביתם וגם על התקהלות לא חוקית.

השוטרים כרזו שההפגנה לא חוקית, וביקשו מהקהל לשמור מרחק מהשוטרים – דבר שלא היה אפשרי, שכן מאות מפגינים נכלאו במרחב מצומצם יחסית. המפגינים מצדם החלו לקרוא "תעצרו את כולנו", ו"המשטרה של הדיקטטורה".

"זה גרם לתחושה של סולידריות, זה שיתק את השוטרים, כי אם כולם מוכנים להיעצר למען המטרה, העוקץ יוצא מהכלי היחיד שיש להם נגדנו", אמרה אחת המפגינות. רק לקראת השעה אחת בלילה, כשחלק המפגינים החלו לטפס בעזרת "סולם גנבים" כדי לצאת מהמכלאה, המשטרה איפשרה למפגינים לצאת לאט לאט בקבוצות.

מפגינםי מנסים לצאת מהמכלאה באלנבי, בהפגנה בתל אביב נגד נתניהו ונגד החוק האוסר הפגנות, 4 באוקטובר 2020 (צילום: אורן זיו)

מפגינים מנסים לצאת מהמכלאה באלנבי, בהפגנה בתל אביב, ב-4 באוקטובר 2020 (צילום: אורן זיו)

בתל אביב נעצרו קרוב ל-40 מפגינים. בכיכר רבין נעצרו לפחות שישה מפגינים, אף שההפגנה שם היתה שקטה לחלוטין, וכל המפגינים – כמה מאות במספר – חבשו מסיכות וכמעט כולם שמרו על מרחק ניכר אלה מאלה.

מהרגע הראשון היה ברור שהמשטרה מתכוונת להתנכל להפגנה בכיכר רבין ולמפגינים. מפקד המשטרה במקום הכריז בשלב מוקדם של הערב שההפגנה "לא עומדת בצו הבריאות", וטען שבין כל קפסולה של מפגינים צריך להיות מרחק של 50 מטר. דבר זה לא מופיע בהנחיות החוק שעבר בכנסת.

השוטרים התחילו לעבור בין המפגינים בכיכר, לבדוק תעודות זהות כדי לברר שאנשים לא נמצאים במרחק של יותר מ-1,000 מטר מביתם ולתת דו"חות. מפקד המשטרה גם נזף באחד הפעילים שייעץ למפגינים לסרב לקבל את הדו"ח ולבקש להישפט. "אני מבקש ממך לא לדבר עם אזרחים, אחרת אעצור אותך", אמר הקצין לפעיל, "באת להפגין, תפגין, אל תדבר עם אזרחים".

בהמשך התחילו מעצרים, שעל פניו נראו שרירותיים. בין השאר נעצר פעיל שהסתובב עם מגפון, ובהתחלה ניסה לתווך בין המשטרה למפגינים וכרז למפגינים: "השוטרים הם לא האויבים שלנו". נעצר גם מפגין שהיה לידו. שתי צעירות נעצרו באופן אקראי בקהל, ושני מפגינים נעצרו בחניה מתחת לבניין העירייה.

זוג מפגינים קיבל דו"ח על "התקהלות בלתי חוקית", אף שאמרו לשוטרת כי הגיעו להפגנה עשר דקות קודם לכן ולא שמעו את הכריזה. "נברר את זה אחר כך", אמרה להם השוטרת.

למשטרה אין יכולת למנוע את ההפגנות

עוד לפני שהחלה הצעדה מכיכר הבימה האלימות של המשטרה היתה חריגה. זאת אף ביחס להתנהלות בהפגנה ביום חמישי, שאז, לכאורה בעקבות הנזיפה של השר לביטחון פנים אמיר אוחנה, משטרת תל אביב הפעילה פרשים ועצרה 15 מפגינים.

כבר בכיכר הבימה עצמה פרשים דהרו לתוך הקהל ושוטרים היכו ודחפו מפגינים. מעצרים בוצעו בכיכר תוך כדי הדיפת מפגינים לקרקע והכאתם. לפחות שני מפגינים תועדו בשעה ששוטרים חונקים אותם בעת המעצר. אחרים הובלו לניידות המשטרה כשחולצתם קרועה. בצעדה בדרך ליפו, שוטרי יס"מ שהגיעו על אופנועים היכו מפגינים באגרופים. כשהם חובשים קסדות וללא תגי שם.

גם ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי, נפצע קלות בידו ממכת שוטר במהלך ההפגנה בכיכר הבימה. חולדאי סייר אתמול במוקדי הפגנה שונים, וצייץ לאחר ההפגנה: "לא אנרכיסטים ולא מפיצי מחלות. פטריוטים ישראלים שלא יכולים יותר".

ראש עריית תל אביב רון חולדאי בהפגנה בתל אביב נגד נתניהו ונגד החוק האוסר הפגנות, 3 באוקטובר 2020 (צילום: אורן זיו)

ראש עיריית תל אביב-יפו, אביב רון חולדאי, בהפגנה בתל אביב, ב-3 באוקטובר 2020 (צילום: אורן זיו)

גם עיתונאים היו על הכוונות של משטרת תל אביב אתמול. העיתונאי העצמאי יונתן המפל הופל לקרקע והוכה בזמן שהציג תעודת עיתונאי וניסה לתעד מעצר בשדרות רוטשילד. יותר מאוחר ניתן היה לראות את סימני החניקה על צווארו.

באותו אזור, כתב הארץ בר פלג קיבל דו"ח של 500 שקל על "אי שמירת מרחק" כשניסה לתעד שוטרים חוסמים את הצעדה, זאת אף שאין בחוק סעיף המאפשר לתת דו"ח על אי שמירת מרחק, ואף שהציג תעודת עיתונאי. יותר מאוחר שוטר יס"מ רכוב על אופנוע נתן לו אגרוף.

צלם עיתונות שניסה לצאת ממתחם הבימה נכלא בין המחסומים כשהשוטרים מכים אותו. צלם נוסף הופל על הקרקע, נפגע ברגלו וטופל במקום על ידי חובשת מטעם המפגינים.

האלימות המשטרתית החריגה לא רק שלא הרתיעה את המפגינים. נראה שהיא גרמה להם להמשיך את המחאה ביתר שאת. הם קראו "תעצרו את אוחנה" ו"משטרה פוליטית". קריאה פופולרית נוספת היתה "התשובה לשחיתות – מהפכה", עם וריאציות נוספות: התשובה לגזענות, התשובה להומופוביה, התשובה לכיבוש – מהפכה.

עדות מוחצת לכישלון של המשטרה, וגם של הממשלה, לדכא את חופש המחאה ולהשתיק אותה היה ניתן למצוא בהצהרה שנתן מפקד מרחב ירקון דניאל לוי, שהודה אחרי פיזור ההפגנה באזור אחת בלילה, ש"הציבור לא נשמע" להוראות החוק החדש.

לדבריו של לוי, "הרבה מאוד קבוצות של מפגינים יצאו לצמתים ולכל ציר בתל אביב, וזאת בניגוד לתקנה שאמרה קפסולה של 20 במרחק של שני מטר אחד מהשני. משעה 17:00 הרבה מאוד אנשים הפרו ברגל גסה את התקנה הזאת. בכל צומת אפשרית בתל אביב היו לנו עשרות ומאות התקהלויות כאלה".

אותן "הפרות" מצד אלפי אזרחים בתל אביב לבדה הן העדות לכך שההפחדה של הממשלה ושל המשטרה פשוט כבר לא עובדת.

לא ברור עדיין כמה דו"חות חולקו אמש, אך לפי הערכות מדובר במאות. רבים מהדו"חות, על סך 500 שקל, ניתנו על אי שמירת מרחק – עבירה שכלל אינה קיימת. ניתן לתת דו"ח על סירוב להתפזר, אך רק לאחר בקשה מפורשת של שוטר לעזוב את המקום. המפגינים קיבלו בשלוות נפש את הדו"חות, ואמרו כי אין בכוונתם לשלם אותם או שבכוונתם לדרוש להישפט.

שוטרים רושמים דוח למפגין שביקש לעזוב את המכלאה ברחוב אלנבי, במהלך הפגנה בתל אביב נגד נתניהו ונגד החוק האוסר הפגנות, 4 באוקטובר 2020 (צילום: אורן זיו)

שוטרים רושמים דוח למפגין במהלך הפגנה בתל אביב , ב-4 באוקטובר 2020 (צילום: אורן זיו)

מפגינים רבים הביעו חשש שהמשטרה תנצל את הפרטים שנלקחו מהם כדי לבדוק אם הם נמצאים במרחק של 1,000 מטר מביתם על מנת ליצור מאגר עם פרטים של משתתפים בהפגנות. לאור התנהלות המשטרה מול המוחים בחודשים האחרונים, כבר לא ניתן לומר שמדובר בפרנויה. רק ביום חמישי שוטרים הגיעו לביתם של מפגינים שנעצרו לילה קודם לכן ושהו במעצר בית, כדי להזהיר אותם שלא ישתתפו בהפגנה הקרובה.

כפי שציינו מפגינים כבר ביום חמישי, מי שלא רצה הפגנה אחת בבלפור בתוך מכלאה, קיבל אלפי הפגנות ברחבי הארץ. ההפגנות אמש הוכיחו שלמשטרה אין יכולת למנוע בפועל את ההפגנות וליישם את התיקון לחוק הקורונה. אך חשוב יותר – הן הוכיחו שלציבור המפגינים, שמספרם גדל מיום ליום, אין כל כוונה להפסיק.

הפגנה בתל אביב נגד נתניהו ונגד החוק האוסר הפגנות, 3 באוקטובר 2020 (צילום: אורן זיו)

הפגנה בתל אביב, ב-3-4 באוקטובר 2020 (צילומים: אורן זיו)

הפגנה בתל אביב נגד נתניהו ונגד החוק האוסר הפגנות, 3 באוקטובר 2020 (צילום: אורן זיו)

ההפגנה בתל אביב נגד נתניהו ונגד החוק האוסר הפגנות, 3 באוקטובר 2020 (צילום: אורן זיו)

מפגינים נגד נתניהו ונגד החוק האוסר הפגנות בכיכר הבימה, 3 באוקטובר 2020 (צילום: אורן זיו)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf