newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

עשרים אלף מפגינים בדרום ת"א: לא לגירוש, כן לשיקום השכונות

בהפגנת הענק קראו מבקשי מקלט וישראלים לעצור את הגירוש והכליאה הצפויים, ולהשקיע את הכסף בתיקון ההזנחה רבת השנים של דרום העיר. שולה קשת:"דרום תל אביב בעד פיזור וקליטת פליטים בכל רחבי הארץ, בעד דיור ציבורי, בעד תעסוקה, בעד חיים בכבוד לכולנו"

מאת:

למעלה מ-20 אלף מבקשי מקלט וישראלים השתתפו במוצ"ש בעצרת ענק תחת הסיסמה "נגד הגירוש, בעד דרום תל אביב" – אחת מההפגנות הגדולות ביותר אי פעם בנושא, והגדולה ביותר בדרום תל אביב.

המפגינים התכנסו ברחוב לוינסקי וגלשו גם לרחובות הסמוכים, כשהם מחזיקים בשלטים וקוראים סיסמאות כמו "לא גירוש, לא חולות – תשקמו את השכונות". לאורך ההפגנה שולבו שני המסרים העיקריים האלה: מצד אחד סיפרו מבקשי מקלט על המסע שעברו, על חוויית הפליטות, העינויים והאונס בדרך ועל הסכנות שנשקפות להם בארצותיהם, ומצד שני דיברו תושבי דרום תל אביב על הבעיות המבניות של השכונות, שנובעות ממדיניות הזנחה רבת שנים של העירייה והממשלה.

> בין הכסף והפחד: מסע בדרך המכשולים של הפליטים ברואנדה

הפגנה נגד הגירוש ובעד דרום תל אביב (אורן זיו / אקטיבסטילס)

מבט מלמעלה: כ-20 אלף איש בהפגנה נגד גירוש מבקשי מקלט ובעד דרום תל אביב (אורן זיו / אקטיבסטילס)

הפגנה נגד הגירוש ובעד דרום תל אביב (אורן זיו / אקטיבסטילס)

משפחה של מבקשי מקלט בהפגנה בדרום ת"א (אורן זיו / אקטיבסטילס)

במרחק מה מהעצרת, בתחנה המרכזית הישנה, התאספו כ-300 אנשים בהפגנת-נגד, בעד הגירוש. אלה קראו "לא פליט ולא מסכן – לגרש כל מסתנן", וניסו לצעוד לעבר ההפגנה המרכזית, אך נבלמו על ידי המשטרה. שפי פז, ממובילות ההפגנה, אמרה שתושבי דרום תל אביב נדחקים לשוליים בידי "קואליציה של תושבים חדשים – מסתננים ושמאלנים – שאנחנו מפריעים להם בפנטזיה שלהם".

"סרטן בגוף שלנו"

בתחילת העצרת המרכזית נגד הגירוש אמרה מנחת האירוע, מירב בטיטו, כי "דווקא השנה, בשנתנו השבעים – שבעה עשורים מאז התהפכו היוצרות ואיננו עוד עבדים בארץ אחרת – החליטה ממשלת ישראל להפנות עורף לערכים בזכותם הגענו הנה. באנו הערב לומר לממשלת ישראל: זו אינה דרכו של העם היהודי".

שולה קשת, תושבת נווה שאנן, מנהלת ארגון "אחותי" וממייסדות תנועת "כח לקהילה", המשלבת מבקשי מקלט וישראלים תושבי דרום תל אביב, הדגישה בעצרת את הנזקים של התחנה המרכזית החדשה, "סרטן בגוף שלנו" כדבריה, שמשכה לאזור סחר בנשים, סמים, זיהום ואלימות.

"אומרים לנו שהגירוש הוא השיקום שלנו. ואני אומרת – הגירוש הוא הוספת חטא על פשע ועוד שלב בתהליך ההרס. אומרים לנו, עניי עירך קודמים למבקשי המקלט בעירך. ואני אומרת – תכל'ס, מה שקורה בשטח הוא שעשירי עירך קודמים לעניי עירך ולמבקשי המקלט בעירך… מי שאומר שבזה מסתיים הגירוש, טועה ומטעה. הגירוש הוא גם של מאות משפחות מזרחיות משכונות דרום תל אביב, כי טייקוני הנדל"ן קודמים. אומרים לנו שדרום תל אביב בעד הגירוש. ואני אומרת: דרום תל אביב נגד הגירוש. דרום תל אביב בעד מדיניות הגירה ראויה. דרום תל אביב בעד פיזור וקליטת פליטים בכל רחבי הארץ. דרום תל אביב בעד שיקום, בעד דיור ציבורי, בעד תעסוקה, בעד מערכת חינוך ראויה, בעד מרכזי תרבות משלנו, בעד חיים בכבוד לכולנו".

קשת גם הזכירה שהיום הוא יום השנה לרציחתה של תושבת השכונה, אסתר גלילי, בידי מבקש מקלט מסודאן. אך בניגוד לקריאות שנשמעו מהפגנת הנגד של פעילים בעד הגירוש, קשת הדגישה שהרצח היה רק חלק משנים של אלימות של ישראלים ושל זרים גם יחד, ושאת המאבק באלימות צריך למקד בפושעים, ולא בקהילות שלמות.

> בין "מדינה שלישית" ובין הכלא, הפליטים בוחרים במאסר

הפגנה נגד הגירוש ובעד דרום תל אביב (חגי מטר)

הפגנה נגד הגירוש ובעד דרום תל אביב (חגי מטר)

הפגנה נגד הגירוש ובעד דרום תל אביב (אורן זיו / אקטיבסטילס)

הפגנה נגד הגירוש ובעד דרום תל אביב (אורן זיו / אקטיבסטילס)

"רועדות מפחד על הילדים שלנו"

"אנחנו חיים בדרום תל אביב יום-יום ביחד", אמרה אסמאיט, מבקשת מקלט מאריתריאה. "אני רוצה שתקשיבו גם לקול של מי שלא יכולות לדבר, לנשים מהקהילה שלי, שפגעו להן בגוף ובנפש בצורה הכי עמוקה שאפשר. אנחנו לא ישנות בלילה ורועדות מפחד על הילדים שלנו. האם עוד פעם נחזור לסוחרי האדם? לאנשים שאנסו אותנו? ביחד אנחנו יכולים לעצור את זה".

עוד דיברו בעצרת המשורר סמי שלום שטרית, תושבות דרום העיר זהבה אקנין ופזית רבינא, טוגוד – מבקש מקלט מסודן, ושולא מולא, שהיגרה לישראל מאתיופיה, וסיפרה על חוויותיה כאישה שחורה בארץ. "אנחנו השחורים, חשים יום-יום את התשוקה של ישראל להיות לבנה, אם זה על-ידי אלימות שוטרים ואם זה על-ידי הסללה פטרנליסטית של מוסדות המדינה. אנחנו יודעים היטב כיצד היא מתעללת באנשים לפי צפיפות הפיגמנטים. אנחנו כאן, הישראלים – לבנים, חומים ושחורים – התאספנו כדי לזעוק את זעקתם למקלט, ואנחנו כאן גם כדי לזעוק את הדרישה שלנו: להיות שפויים! להיות אנושיים! להיות בני-אדם!"

> הגירוש הוא חורבן הבית השלישי שלנו, תושבי דרום תל אביב

הפגנה נגד הגירוש ובעד דרום תל אביב (חגי מטר)

הפגנה נגד הגירוש ובעד דרום תל אביב (חגי מטר)

בדצמבר האחרון הודיעה הממשלה על תוכנית חדשה לגירוש המוני של מבקשי מקלט מסודן ואריתריאה ל"מדינה שלישית", החל מאפריל הקרוב – אחרי חג הפסח. הממשלה מסרבת להגיד באיזו מדינה מדובר, אך לפי הערכות מדובר ברואנדה, שאליה גורשו מבקשי מקלט בעבר, אך משהגיעו לשם נאלצו להמשיך בנדודים למקומות אחרים משלא הוענק להם מעמד. המדינה טוענת כיום שבמסגרת המהלך החדש יובטח מעמדם של מבקשי המקלט במדינה השלישית.

מבקרי הגירוש מצביעים על כך שלאורך שנים המדינה נמנעת מבדיקת בקשות מקלט, פוסלת בקשות מקלט של מי שבמדינות אחרות היו מוכרים כזכאים למעמד, ומקשה מאוד על הגשת בקשות מקלט נוספות. פחות מעשרים אנשים, מתוך עשרות אלפי מבקשי מקלט, קיבלו מעמד פליט בישראל.

השבוע הועברו מספר מבקשי מקלט הכלואים ב"חולות" לכלא "סהרונים" בשל סירובם לגירוש. בתגובה פתחו מאות מחבריהם בחולות בשביתת רעב בת שלושה ימים וקיימו צעדת מחאה בין שני המתקנים. בתקופה האחרונה התארגנו עצומות רבות של ישראלים שקוראים לעצור את הגירוש, לרבות צוותי אוויר וטייסים שהודיעו שיסרבו לשתף פעולה עמו.

> איילת שקד מחזירה את המאבק ברצח נשים 30 שנים לאחור

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf