newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

במקום להיערך כראוי לשנת הלימודים, משרד החינוך בורח מהכנסת

החלטתו של שר החינוך להחרים את ישיבת ועדת החינוך של הכנסת בנושא היערכות לפתיחת שנת הלימודים מציפה את כל חוליי המערכת, אחרי שנים של הזנחה על ידי ממשלות הימין: הפרטה, חוסר אמון, ריכוזיות ובוז למוחלשים. לא פלא שגלנט מעדיף להתחמק מחובתו לתת דין וחשבון לציבור

מאת:

שר החינוך, יואב גלנט, החרים הבוקר (יום רביעי) את ישיבת ועדת החינוך של הכנסת בנושא היערכות לפתיחת שנת הלימודים. לא רק זאת, בסבב לילי שערך אתמול אסר גלנט על פקידי המשרד הבכירים להשתתף בישיבה. זאת, אף שלפי בקשת המשרד מועד הישיבה נדחה פעמיים, ואף שהפקידים אישרו את הגעתם – כפי שהעיד יו"ר הוועדה, ח"כ רם שפע (כחול לבן).

ביזיון ההחרמה של הכנסת האפיל לרגע על ביזיון חוסר המוכנות של משרד החינוך לשנת הלימודים הקרובה. בצדק קישרו חלק מחברי הכנסת בין חוק ההסמכה, שמאפשר לממשלה לעקוף את מרותה של הכנסת, לבין התנהגותו חסרת התקדים של השר היום. "זה המשך טבעי" אמרה למשל ח"כ אורלי פרומן (יש עתיד).

שר החינוך, יואב גלנט, ב-2 באוגוסט 2020 (צילום: יונתן זינדל / פלאש90)

שר החינוך, יואב גלנט, ב-2 באוגוסט 2020 (צילום: יונתן זינדל / פלאש90)

ח"כ קטי שיטרית (הליכוד) ניסתה להגן על השר וסיפרה שהוא מאוד עסוק. עד כדי כך עסוק, שהוא אפילו "לא מצליח למצוא זמן כדי לפגוש אותי". היא הדגישה את המילה "אותי", אבל זה לא ממש שיכנע את הנוכחים. ח"כי הליכוד שנכחו, קטי שטרית ועוזי דיין, נותרו חסרי מילים, ובחרו לעזוב את הישיבה בהפגנתיות.

"הממשלה לא רק מנותקת מהמציאות, אלא מנותקת גם מהמומחים (שנאספו לישיבה; ג"ג)", סיכמה יפה ח"כ סונדוס סאלח (הרשימה המשותפת).

בסופו של יום, מה שקורה בחודשים האחרונים במערכת החינוך – ובמיוחד מה שקרה היום בוועדת החינוך של הכנסת – הוא הצפה וחשיפה לעין כל של חוליי המערכת מזה שנים: הפרטה, ריכוזיות, חוסר אמון, ובוז לחלשים ולמוחלשים.

יש קשר ישר בין התנהלות שר החינוך כלפי ועדת החינוך לבין חוסר האמון השורר במערכת. מדיניות הימין הכלכלי, המקדשת תחרות על פני שיתוף פעולה, הניבה מערכת משותקת ומבוהלת, שבה כל דרג רואה עצמו מאוים ונרדף על ידי הדרגים האחרים.

כשם שהשר והפקידים במטה המשרד רואים עצמם מאוימים על ידי ראשי השלטון המקומי, ארגוני המורים ומנהלי בתי הספר, כך גם יחסם לחברי הכנסת. חשדהו וחשדהו.

"לא ביקשנו בהכרח תשובות מוחלטות", הדגיש היו"ר. ביקשנו לדעת איפה הקושי? איפה הבעיות? כיצד מתמודדים אתן? וכיצד הכנסת יכולה לעזור? אבל שר החינוך ופקידיו חושבים שתפקידם להגיד לכולם מה לעשות, מבלי שאף אחד יפריע להם.

הגישה ההפוכה: בואו נעבוד ביחד כדי לאפשר את התנאים שבהם יוכלו העובדים לממש את המקצועיות שלהם, אינה מוכרת במשרד החינוך.

הגדיל לומר ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) שהיה יו"ר ועדת החינוך שנים רבות: "צריך לעשות תוכנית פינוי-בינוי במשרד החינוך". השלטון המקומי יודע איך לנהל את המערכת, והמורות והמורים יודעים כיצד להורות בבתי הספר. הוא לא אמר זאת, אך נרמז בבירור: משרד החינוך עצמו מיותר לחלוטין.

חוסר אמון שמוביל לריכוזיות

חוסר האמון גורר בהכרח ריכוזיות, שהרי כל אחד סומך רק על עצמו. שוב ושוב נשמעה בישיבה הקריאה לאפשר למנהלי בתי הספר ולרשויות המקומיות והאזוריות לקבל החלטות שתואמות את הצרכים המקומיים.

משרד החינוך לא צריך למצוא פתרון שהוא "נכון" לכל הארץ, כי ממילא אין כזה. "אל תסרסרו את המורות והמורים – תנו מסגרת ושכל בית ספר יחליט", אמרה יפה בן דוד, יו"ר הסתדרות המורים.

חיים ביבס, יו"ר השלטון המקומי, אמר בעניין זה דברים חריפים. לטענתו, הקורונה הציפה את הניתוק של המשרד מהשטח ואת הפחדנות. תחת הכותרת: "להחזיר את השפיות ולא לפחד" הוא קרא להחזיר את כל הילדים בגנים בבתי הספר היסודיים ללמוד כרגיל. תנו לנו את הכסף, הוא ביקש, ואנחנו נדע להפעיל את זה.

גם שי חג'ג' יו"ר המועצות האזוריות ביקש גמישות לרשויות, שכן האתגרים והפתרונות במועצות האזוריות שונים לחלוטין מאלה שבערים.

הפרטה על חשבון החלשים

ההפרטה של מערכת החינוך – גם היא תוצר ברור של שנות שלטון הימין – גובה היום את מחירה. במשרד החינוך טוענים שחסרים יותר מ-4 מיליארד שקל להיערכות לשנת הלימודים הקרובה.

הדרך הקלה ביותר להתמודד עם המחסור היא לפגוע בכל התוכניות המופרטות, שבהן מועסקים מורי קבלן. הרי איש לא יעז לפגוע בעובדים המאוגדים.

ובאיזה תוכניות חינוכיות מועסקים מורי הקבלן? בתוכניות התמיכה וההעשרה של האוכלוסיות החלשות ביותר. ככה זה בכלכלה הליברלית.

מורות מפגינות בכיכר הבימה בתל אביב בדרישה ל-100% שכר תמורת 100% עבודה, ב-30 באפריל 2020 (צילום: אורן זיו)

מחסור בכוח אדם. מורות מפגינות בכיכר הבימה בתל אביב, ב-30 באפריל 2020 (צילום: אורן זיו)

ואכן, משרד החינוך החליט לבטל את הפעלת תוכנית היל"ה, המשרתת כ-7,000 בני ובנות נוער בסיכון. מדובר בצעירים שנזרקו כבר מכל המדרגות, ומורי היל"ה הם עבורם קרש ההצלה האחרון על פי התהום.

יחד אתם, צומצמה הפעילות של מורי הקבלן של תוכנית שלבים שמעניקה חינוך והוראה לילדים חולים; ומורי הקבלן בתוכנית קרב שמפעילה חוגי העשרה, בעיקר בבתי ספר שבהם אין ביכולת של ההורים לרשום את הילדים לחוגים.

בהקשר זה צריך גם להזכיר את האיום לבטל את סל תרבות, המעניק, מלבד פרנסה לעובדים בענף התרבות, גם טעם של תרבות לאוכלוסיות מוחלשות.

שייך לכאן גם ביזיון תשתיות האינטרנט בבתי הספר ואמצעי הקצה החסרים בבתים של התלמידים.

כל עוד משרד החינוך מציע מתווה שכולל למידה מרחוק, היה ניתן לצפות שייתן לכך גם את התשתיות והאמצעים הנדרשים. אבל גם זה מופרט, וכל משפחה צריכה לדאוג לעצמה.

הנתונים על המחסור החמור באמצעי קצה ובתשתיות ידועים זה מכבר. כבר בראשית מרץ כתבתי על הפלופ הגדול של "הלמידה מרחוק". מאז לא נעשה בעניין דבר.

כיווני הפתרון ידועים

אתגרים רבים נוספים ניצבים לפנינו בדרך ל-1 בספטמבר. מירום שיף, יו"ר הנהגת ההורים, הדגיש את מצוקתם של תלמידי כיתות ה'-ו', ילדים בני 10 עד 11. על פי המתווה הנוכחי של משרד החינוך, הם אמורים להיות בבית לבדם ארבעה ימים בשבוע! (לא כולל שבת).

אנחנו דנים את הילדים האלה לאומללות: חשיפה לסיכונים, בידוד חברתי ונפשי, אלימות במשפחה ומי יודע מה עוד.

איתי קרויטרו, יו"ר מועצת התלמידים הארצית, הראה כי מתווה המשרד אינו ישים גם בתיכונים. התלמידים אמורים ללמוד בקפסולות קבועות, אולם לכל אחת ואחד מהתלמידים יש מערכת לימודים שונה, בהתאם למגמות. למשל, מי שלומדים יחד מתמטיקה לא לומדים בהכרח את המקצועות האחרים, ומכאן שאין אפשרות לשמור על קבוצות למידה אחידות.

בחינת בגרות במתמטיקה ביהוד, ב-8 ביולי 2020 (צילום: יוסי זליגר / פלאש90)

המתווה מתעלם ממבחני הבגרות הצפויים. בגרות במתמטיקה ביהוד, ב-8 ביולי 2020 (צילום: יוסי זליגר / פלאש90)

בעיה נוספת היא שהמתווה מתעלם ממבחני הבגרות הצפויים כבר במועד החורף הקרוב ובקיץ הבא. תלמידים יתחילו ללמוד בספטמבר, מבלי שברורה ההתאמה של תוכנית הלימודים למערך הבחינות המתכונן.

ח"כ מיכל קוטלר וונש (כחול לבן) הזכירה כי במתווה אין התייחסות לתלמידי החינוך המיוחד המשולבים בכיתות הרגילות. גם בשנת הלימודים הקודמת לא היה לכך מענה, וכל בית ספר עשה כמיטב יכולתו.

ח"כ הילה שי וזאן (כחול לבן) העלתה את בעיית כוח האדם. רק לצורך פיצול כיתות ג'-ד' חסרים כ-7,000 מורות ומורים. מאיפה הם יבואו?

בהקשר זה, הזכיר ח"כ וליד טאהא (משותפת) שיש בחברה הערבית יותר מ-12 אלף מורות ומורים מוסמכים (שסיימו את לימודיהם), והם יושבים מובטלים בבתיהם. עוד הוזכר בהקשר זה כי יש מורות ומורים רבים במשרות חלקיות, שישמחו להשלים למשרה מלאה.

השורה התחתונה היא שמשרד החינוך לא מוכן, ואפילו לא קרוב להיות מוכן, ל-1 בספטמבר. החוליים של ממשלות הימין צפים ועולים על פני השטח.

כיווני הפתרון ידועים: המשרד צריך להפסיק לחלק הוראות לא ישימות, לשאול את מנהלי הרשויות ומנהלי בתי הספר איזו עזרה הם צריכים, ולהבטיח בתקציבו רשת ביטחון חברתית לאוכלוסיות המוחלשות.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

היוזמה משאירה את תושבי עזה נתונים לחסדיהן של אותן ממשלות המסייעות למתקפה הישראלית על הרצועה. חוף העיר עזה, 13 ביוני 2019 (צילום: חסן ג'די / פלאש90)

"הומניטריות מהכורסה": הכשלים של מסדרון הסיוע הימי לעזה

חמישה וחצי חודשים לתוך המלחמה, תושבי עזה זקוקים לסיוע משמעותי שיאפשר להם לשרוד. היוזמה האמריקאית להקמת מסדרון ימי תסייע בכך בטווח המיידי, אך היא מתעלמת מסיבת היסוד לאסונה של עזה: שליטת החנק הישראלית ארוכת השנים  

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf