newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

בין טראמפ לאפי איתם, ישראל הפכה את השואה לאתנן פוליטי

עבור מדינת ישראל הרשמית, המושגים שואה ואנטישמיות כיום הם אך ורק אמצעי פוליטי. לכן לא מפתיע שהמדינה מאפשרת לאנטישמים כמו טראמפ להגדיר אנטישמיות מהי, ורוצה להציב גזען בעל שאיפות פשיסטיות בתור הממונה על זיכרון השואה

מאת:

כיממה לאחר שהוועדה למינויים בכירים בתאגיד של רשות החברות אישרה את מינויו של תת-אלוף במיל. והשר לשעבר אפי איתם כיו"ר יד ושם, הודיע שר החוץ האמריקאי, מייק פומפאו, בפגישתו עם ראש הממשלה נתניהו כי בכוונת נשיא ארה"ב דונלד טראמפ להכריז על ארגוני הבי.די.אס כאנטישמיים.

סמיכות הזמנים הזאת מסמלת במידה רבה את השלב האחרון במטמורפוזה המניפולטיבית שעברה תפיסת האנטישמיות והשואה בידי הציונות.

אפי איתם (צילום: פלאש90)

אפי איתם (צילום: פלאש90)

כל אחת מצלעות המשולש המביש הזה ידועה היטב כשלעצמה וכמעט מיותר להכביר עליהם מילים. ובכל זאת, ראוי להזכיר: אפי איתם, נץ ימני וגזען מוצהר, הוא האיש שאמר בין היתר את הדברים האלה בטקס האזכרה לסגן עמיחי מרחביה, שנהרג במלחמת לבנון השנייה:

"אנחנו נצטרך לעשות שלושה דברים: לגרש את רוב רובם של ערביי יהודה ושומרון מכאן. אי אפשר עם כל הערבים האלה ואי אפשר לוותר על השטח, כי כבר ראינו מה הם עושים שם. חלקם אולי יוכלו להישאר בתנאים מסוימים, אבל רובם יצטרכו ללכת.

"נצטרך להכריע הכרעה נוספת, וזה לסלק את ערביי ישראל מהמערכת הפוליטית. גם כאן הדברים ברורים ופשוטים: גידלנו לנו גיס חמישי, חבר של בוגדים מהמעלה הראשונה, ולכן לא נוכל להמשיך לאשר נוכחות כל־כך עוינת וכל־כך גדולה בתוך המערכת הפוליטית של ישראל.

"הדבר השלישי: נצטרך לפעול פעולה שונה מכל מה שידענו עד היום אל מול האיום האיראני. אלה שלושה דברים שיחייבו שינוי במוסר המלחמה שלנו".

גירוש עם ילידי כבוש מאדמותיו על ידי הכוח הכובש הוא פשע מלחמה לפי אמנת ז'נבה הרביעית (חלק 3, סעיף 49). מניעת השתתפות ציבור אזרחים במערכת הפוליטית מסיבות פוליטיות על בסיס השתייכות אתנית או לאומית היא פשיזם מובהק. היו"ר הנכנס של יד ושם, אם כן, הוא על פי דבריו איש עם שאיפות פשיסטיות שלא בוחל בקריאה לבצע פשע מלחמה לקידום שאיפותיו הפוליטיות. וזה עוד לפני שדיברנו על מעלליו במדי הצבא שלבש כל כך הרבה שנים.

טראמפ, כפי שכתבה כאן לאחרונה לבי לנקינסקי, הוא האיש שהחזיר את האנטישמיות הקלאסית לארה"ב בדלת הראשית והפך את אנשיה לחלק גלוי בבסיס התמיכה הפוליטית שלו. כל זאת, אגב, תוך שהוא מחובק בחום על ידי ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו.

גם החיבה של יד ושם לפשיסטים ופושעי מלחמה אינה בגדר סוד: מאז הביקור שערך ביד ושם בשנת 1976 ראש ממשלת אפרטהייד של דרום אפריקה, ג'ון וורסטר, שהיה חבר בארגון פרו-נאצי בזמן מלחמת העולם השנייה, "זכתה" יד ושם במהלך השנים לארח משלחת צבאית של החונטה הבורמזית האחראית לפשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות.

בנוסף, התארח במוסד נשיא ברזיל, ז'איר בולסונרו, האיש שחלק שבחים להיטלר ותומך באופן מוצהר בהשמדה פיזית של להט"בים והאוכלוסיה הילידית ובשלל זוועות אחרות, ובהן אונס נשים, עינויים ודיקטטורה צבאית; נשיא הפיליפינים, רודריגו דוטרטה, שבין היתר תמך בהפצצת בתי ספר של אוכלוסיות ילידיות; ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, שהביע תמיכה במנהיג האנטישמי של הונגריה בזמן מלחמת העולם השנייה מיקלוש הורטי; יו"ר הפרלמנט הדרום-סודני, אנטוני לינו מקאנה, בכיר במשטר האחראי לפשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות במלחמת האזרחים הסודנית, ועוד רבים ורעים אחרים.

כאמור, אף אחד מהם כשלעצמו לא מפתיע, אבל חשוב שגם הדבק המחבר את שלושתם יחד לדינמיקה נתעבת ושפלה מוסרית לא יישאר שקוף: אם הציונות הצדיקה את פשעיה נגד העם הפלסטיני בין היתר בשם השואה, הרי שעכשיו היא כבר משתמשת בשואה כאמצעי להכשרת האנטישמיות עצמה, לטובת אתנן פוליטי. יותר מזה: היא מאפשרת לאנטישמי להגדיר אנטישמיות מהי, ובלבד שההגדרה תשרת אותה פוליטית.

מאבטח בהיכל השמות ביד ושם, באפריל 2020 (צילום: יונתן זינדל / פלאש90)

מאבטח בהיכל השמות ביד ושם, באפריל 2020 (צילום: יונתן זינדל / פלאש90)

נורא ואיום לכתוב את המשפט הזה, במיוחד בעברית, אבל זוהי האמת המרה שאנחנו עומדים בפניה כיום: עבור מדינת ישראל הרשמית, המושגים שואה ואנטישמיות הם אך ורק אמצעי פוליטי, וככזה ניתן למניפולציות, לעיוות ולכזב – בדיוק כמו כל כלי פוליטי אחר.

גם זה סוג של קיצור תולדות הזמן: אחרי שמנהיגי הציונות המדינית נישלו את הפלסטינים בעודם מנופפים בשואה, כעת הם מאמצים אנטישמי כמו טראמפ שירדוף את צאצאי הפלסטינים המנושלים בשם המאבק באנטישמיות. ולא אותם בלבד, אלא גם את רבבות היהודים שתומכים בסולידריות במאבק הלא אלים הפלסטיני לצדק.

אבל את כל זה קשה לעשות כל עוד ישנם אנשים שהניצול הנתעב הזה של זכר השואה מעביר בהם צמרמורת של חלחלה. לכן כדי שחלילה זיכרון השואה לא יחרוג מהמקום התועלתני והמניפולטיבי שהקצו לו לעבר מחוזות של מוסר או צדק אוניברסלי, שמים גזען שקרא לבצע פשע מלחמה כממונה על הזיכרון, שחלילה לא יסרור. אכן, יהודית ודמוקרטית לתפארת.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

היוזמה משאירה את תושבי עזה נתונים לחסדיהן של אותן ממשלות המסייעות למתקפה הישראלית על הרצועה. חוף העיר עזה, 13 ביוני 2019 (צילום: חסן ג'די / פלאש90)

"הומניטריות מהכורסה": הכשלים של מסדרון הסיוע הימי לעזה

חמישה וחצי חודשים לתוך המלחמה, תושבי עזה זקוקים לסיוע משמעותי שיאפשר להם לשרוד. היוזמה האמריקאית להקמת מסדרון ימי תסייע בכך בטווח המיידי, אך היא מתעלמת מסיבת היסוד לאסונה של עזה: שליטת החנק הישראלית ארוכת השנים  

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf