newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

ביידן צפוי לדבר על שליטה על עם אחר, בנט על צמצום הסכסוך

ביום חמישי אמור ראש הממשלה לקיים פגישת עבודה ראשונה עם נשיא ארה"ב. ביידן עשוי לרמוז לבנט שארה"ב לא תקבל פגיעה באינטרסים שלה. בנט מצדו יכול להציע לשפר את מצבם של הפלסטינים ולחזק את הרשות. שיחה דמיונית בין שני האישים

מאת:

ביום שלישי צפוי ראש הממשלה, נפתלי בנט, להמריא לארה"ב. ביום חמישי הוא יקיים פגישת עבודה ראשונה עם הנשיא, ג'ו ביידן. לפי דיווחים, הנושא המרכזי שיידון בפגישה יהיה איראן. על מה עוד הם צפויים לדון? להלן תסריט של שיחה היפותטית בין שני האישים, בארבע עיניים בחדר צדדי, ללא פרוטוקול.

ראש הממשלה, נפתלי בנט (צילום: נעם רבקין פנטון / פלאש90)

פגישת עבודה ראשונה עם נשיא ארה"ב. ראש הממשלה, נפתלי בנט (צילום: נעם רבקין פנטון / פלאש90)

הנשיא: לאחר שמיצינו את נושא איראן, אני מבקש, נפתלי, אם יורשה לי לקרוא לך כך כל עוד ששנינו לבד בחדר, להעלות עוד נושא. החלטתי לסגת מאפגניסטן לאחר שהגעתי למסקנה שאנחנו לא יכולים לנצח את המלחמה נגד עם אחר השוכן על אדמתו, ואנחנו לא יכולים לבנות אומה אפגנית וללוש אותה כרצוננו. זו המשימה שלהם. נדמה לי שיש לכם מה ללמוד מהניסיון שלנו באפגניסטן, וקודם לכן בעיראק ובווייטנאם.

רוה"מ: ג'ו ידידי אם יורשה לי, האם אתה רומז למה שאנו עושים ביהודה שומרון ורצועת עזה? אני מניח שכן. ובכן, המקום שאנו יושבים בו עתה רחוק יותר מ-11 אלף ק"מ מקאבול. המרחק בין המשרד שלי ליהודה ושומרון הוא קילומטרים ספורים. אין אני יכול להרשות שמעבר לגדר של הבית שלי ישלוט הטליבאן המקומי?

הנשיא: היתה לכם, ועד כמה שאני מבין גם לך כקצין, התנסות דומה לשלנו בלבנון. היא גובלת עם היישובים שלכם. שנים סיפרתם לעצמכם ולנו שהכיבוש שלכם את דרום לבנון הוא כדי להגן על היישובים שלכם. יצאתם חד-צדדית, 16 שנה לאחר שאנחנו קיפלנו את המרינס מלבנון. קצת מאוחר, לא? אבל מאז שעזבתם בסך הכל מצבכם הביטחוני שם טוב יותר.

רוה"מ: נסוגונו מרצועת עזה חד-צדדית וקיבלנו רקטות על מרכז הארץ.

הנשיא: אבל אתם אומרים לנו שהרקטות של חיזבאללה מכסות את רוב השטח שלכם, ובכל זאת לא עושים בלבנון את מה שאתם עושים בעזה. תחשוב על זה.

רוה"מ: ג'ו, יש עוד הבדל. לבנון אינה חלק מהמולדת ההיסטורית שלנו. יהודה ושומרון – כן.

הנשיא: אין ויכוח. אבל כאן רלוונטי הלקח השני שלי מאפגניסטן. במולדת שלכם שוכן עוד עם. אתם לא יכולים ולא תוכלו להנדס את התודעה שלו. למזלכם נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, שותף שלכם מאז 2005 אבל זמנו אוזל. חשבתם מה יהיה אחריו? מהתדרוכים שקיבלתי מתברר שפרויקט בניין המדינה הפלסטינית נכשל, הרשות הפלסטינית כושלת ולא אהודה על הציבור שלה.

רוה"מ: יש לנו כמה תוכניות מגירה למקרה של כאוס. אנו מקווים לא להגיע לזה. אנו נעודד כל מועמד שימשיך בדרכו של אבו מאזן. בקרוב אשלח חיזוקים חיוביים לאבו מאזן. המדיניות שלי היא לתחזק את המצב הקיים בשיפורים קלים. אני לא מאמין בפינוי יישובים יהודיים מנחלת אבותינו, והתחייבתי לא לספח פורמלית אף שטח. אני מבין שאתה לא מוכן לחזור על הטעויות של קודמיך ולקדם הסדר קבע. מה גם שבראש סדר העדיפות שלך מצויים נושאי פנים, בדיוק כמו בסדר היום שלי.

הנשיא: אכן כך. הלקח שלי מאפגניסטן יפה גם למקרה שלכם. כל עוד הרשות הפלסטינית כושלת, אין טעם להשקיע מאמץ למצוא הסדר קבע. על הפלסטינים להתעשת. אני מאמין ותיק בפתרון שתי המדינות, אבל המדינה הזו צריכה יסודות איתנים שאינם קיימים. כל מה שאני מבקש ממך הוא לא לעשות שום פעולה שתחסום את הדרך לשתי מדינות אי פעם בעתיד.

רוה"מ: אין טעם שנתווכח על פתרון שתי המדינות שאני לא מאמין בו, ולא על הלאומיות הפלסטינית שאני חושד בה שהיא רוצה לרשת את מקומנו. נתמקד בהווה. אני לא יכול לנטוש את המתנחלים ולהתעלם מהצרכים שלהם. מה גם שאני צריך להתמודד עם הביקורת הפוליטית של ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו, והאופוזיציה מימין.

כל מה שאני יכול להבטיח לך הוא שאנו נדאג במקביל גם לשפר את מצבם של הפלסטינים ביהודה ושומרון ולצמצם את החיכוך אתם. ניתן להם אישורי בנייה בשטח C ונאפשר פיתוח תשתיות. אני מקווה ששיפורים אלו יחזקו את המעמד של הרשות הפלסטינית, וימחישו ששיתוף פעולה אתנו משתלם בחיי היומיום. אני מציע שנקים ערוץ קשר ישיר בין שנינו לפתרון מחלוקות תוך כדי תנועה.

הנשיא: עשינו עסק. לפני שנחזור לחדר הסגלגל אני רוצה לומר לך משהו שתיקח אותו אתך בחזרה לישראל. עשרות שנים אני תומך גדול של ישראל, מהרגע שהגעתי לפוליטיקה. היא תמיד הזכירה לי את הערכים האמריקאיים. אבל בשנים האחרונות משהו לא טוב עובר עליכם.

אני לא מתכוון רק למה שעשה נתניהו בקונגרס. בשנים האחרונות, נדמה לי שאני פחות ופחות מכיר אתכם. אתם משתנים, ולא הולכים בכיוון בו הלכתם קודם לכן. אתה וודאי מודע לקולות שנשמעים במפלגה שלי. זה לא מגיע ללא סיבה, והסיבה אינה אנטישמיות. וגם זה קשור ללקח שלמדתי מאפגניסטן. אנו לא ניישר אתכם אם תמשיכו בדרך זו. ההחלטה היא בידכם. אנו לא נכפה עליכם דבר. אנו נהיה נאמנים למה שאנחנו מאמינים בו, ונדאג לאינטרסים שלנו.

מנחם קליין הוא פרופסור אמריטוס למדע המדינה באוניברסיטת בר אילן. קליין היה יועץ למשלחת ישראל במשא ומתן עם אש"ף בשנת 2000 ונמנה על מובילי יוזמת ז'נבה

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf