newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

אפקט הרמדאן: ירידה במספר ההרוגים הפלסטינים באפריל

באפריל 2023 נהרגו 12 פלסטינים, 3 אזרחים ישראלים ותייר איטלקי. גם בחודש הזה, רוב ההרוגים הפלסטינים נהרגו בפשיטות של הצבא לערים הפלסטיניות בשטחי A

מאת:
מכוניתו ההפוכה של יוסף אבו ג'באר בטיילת בתל אביב, אחרי אירוע הדריסה שבו נהרג התייר האיטלקי, ב-7 באפריל 2023 (צילום: אבשלום ששוני / פלאש90)

עדיין לא הוצג תיעוד של רגעי הירי. מכוניתו ההפוכה של יוסף אבו ג'באר בטיילת בתל אביב, אחרי אירוע הדריסה שבו נהרג התייר האיטלקי, אלסנדרו פאריני, ב-7 באפריל 2023 (צילום: אבשלום ששוני / פלאש90)

מספר ההרוגים הפלסטינים בגדה המערבית ובמזרח ירושלים ירד גם באפריל: בחודש שעבר נהרגו 12 פלסטינים, 3 אזרחים ישראלים ותייר איטלקי; זאת לעומת 25 פלסטינים וישראלי אחד במרץ; 28 פלסטינים ו-7 ישראלים בפברואר; ו-35 פלסטינים ו-7 ישראלים בינואר.

לפי מעקב "שיחה מקומית", מתחילת השנה, כולל תחילת מאי, נהרגו 102 פלסטינים בגדה, במזרח ירושלים ובתוך ישראל. אתמול (שלישי), 2 במאי, מת ח'אדר עדנאן בבית הכלא ברמלה, אחרי 86 ימים של שביתת רעב. בעקבות מותו נורו רקטות מעזה, ובתקיפות ישראליות נהרג תושב עזה, האשל מובארכ, בן 58 – ההרוג הראשון ברצועה ב-2023.

במהלך אפריל נהרגו שלוש ישראליות – בנות משפחת די, האם לוסי והבנות מאיה ורינה – לאחר שפלסטינים פתחו בירי לעבר מכוניתן בבקעת הירדן. האזרח האיטלקי, אלסנדרו פאריני, נהרג לאחר שהרכב שבו נהג יוסף אבו ג'אבר, תושב כפר קאסם, פגע בו בטיילת בתל אביב. שוטרים ירו באבו ג'אבר, ובתחילה נטען שיצא מהרכב שהתהפך כשהוא מחזיק בנשק או באמצעי דמוי נשק, אך לא סופקו לכך הוכחות. מכיוון שהמשטרה טרם הראתה תיעוד של רגעי הירי באבו ג'אבר, שאלות רבות נותרו פתוחות סביב נסיבות מותו.

>> האטה קלה בקצב ההרג: 25 הרוגים פלסטינים במרץ

את הירידה במספר ההרוגים באפריל אפשר לתלות בהסכמות שהושגו בין ישראל, הרשות הפלסטינית וירדן לגבי חודש הרמדאן, ובירידה במספר הפשיטות של כוחות ישראליים לערים הפלסטיניות בשטחי A. כמו בחודשים קודמים, גם באפריל מרבית ההרוגים הפלסטינים – 7 מתוך 12 – נהרגו במהלך פשיטות כאלה.

חמישה מההרוגים היו מצפון הגדה (שכם או קלקיליה), אחד ממחנה הפליטים עקבת ג'בר שליד יריחו, והשאר ממקומות אחרים. זהו החודש הראשון מתחילת השנה שבו רוב ההרוגים לא היו מצפון הגדה – אזור שהפך מאז השנה שעברה למוקד ההתנגדות החמושה לכיבוש. כמו כן, זהו החודש הראשון ב-2023 שבו לא היו הרוגים במחנה הפליטים ג'נין או בעיר. הצבא פשט על המחנה פעם אחת באפריל, פשיטה שהסתיימה הארבעה פצועים ומעצר של אחד.

ארבעה מההרוגים נורו במהלך תקיפה של חיילים או אזרחים, או בניסיונות תקיפה, כמו דריסה או דקירה.

במהלך החודש נהרגו שלושה קטינים פלסטינים. אחד מהם הוא מוסטפא עאמר סבאח, בן 16 מהכפר תקוע שליד בית לחם. תושבים סיפרו ל"הארץ" כי הוא נורה בחזה במהלך עימותים עם חיילים, ומת בהמשך מפצעיו.

ב-2022 נהרגו 154 פלסטינים בגדה המערבית, השנה הקטלנית ביותר מאז 2005.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

השאירה מאחוריה בור גדול. בות'יינה דביט (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של בות'יינה דביט)

"הסלע שראה את האופק". לזכרה של בות'יינה דביט

שנים רבות של פעילות פוליטית, חברתית ופמיניסטית הפכו את דביט, אדריכלית ובת למשפחה קומוניסטית מרמלה, לאחת הדמויות המזוהות ביותר עם העיר. מסע הלוויה שלה סימל את המרקם המיוחד של האנשים שראו בה שותפה לדרך

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf