newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מתנחלים ירו על הכפר, החיילים צפו. 3 אושפזו, תושב אחד נהרג

המאמץ לדחוק את רגלי התושבים הפלסטינים משטחי C מסלים: לפי עדויות של תושבי הכפר קרוואת בני חסן, מתנחלים פשטו על הכפר בשבת בתחילת החודש, ניסו להצית בתים ופתחו באש, כשלצידם חיילים. הצבא: המקרה בבירור

מאת:

מכונית שמתנחלים העלו באש בכפר קרוואת בני חסן, 2 בדצמבר 2023 (צילום באדיבות תושבי הכפר)

כמה דקות אחרי ש-ע' ואשתו יצאו לסידורים, התקשרו אליהם שלוש הבנות שנשארו לבד בבית וביקשו שייקחו אותן עימם. ע' העדיף שלא לחזור על עקבותיו וביקש מהן להישאר בבית. כמה דקות אחר כך הוא ואשתו נמלכו בדעתם וחזרו לקחת את הילדות. כך, שכשקבוצה של כ-10 מתנחלים פשטה על הכפר קראוות בני חסן זמן קצר לאחר מכן וניסתה להעלות באש את בית המשפחה, הילדות, למרבית המזל, לא היו בו.

ב-2 בדצמבר, שבת אחר הצהריים, פשטו מתנחלים על פאתי קראוות בני חסן, כפר בנפת סלפית סמוך לעיירה בידיא ולאזור התעשיה הישראלי ברקן. המתנחלים הגיעו מכיוון המאחז חוות יאיר שנמצא כקילומטר מצפון לכפר. בתמונות ובסרטונים מהאירוע נראים שני כלי רכב בוערים, מתנחלים רעולי פנים שמסתובבים מחוץ לבתים וחיילים שעומדים לצידם. כשרואים את אחד המתנחלים מרים רובה, נכנס לעמידת ירי ואולי גם יורה, מבינים עד כמה היה מסוכן להתקרב למקום התקיפה ולכן תיעוד האירוע צולם ממרחק רב.

לדברי תושבים, הפשיטה החלה ב-15:30 בערך ונמשכה כשעה וחצי, כשהמתנחלים והחיילים יורים לעבר כל מי שמנסה להתקרב למקום. מהירי נפצעו שלושה תושבים, שעדיין מאושפזים בשל פגיעות באיברים פנימיים או במערכת העצבים. גופתו של תושב רביעי, אחמד עאסי, אב לשישה ילדים, נמצאה במטע זיתים שעות לאחר האירוע.

כששאלנו, קבוצת פעילים ישראלים שביקרה בכפר, את התושבים מדוע המתנחלים והחיילים ירו והאם הושלכו לעברם אבנים, הם השיבו שאילו יכלו, היו זורקים אבנים לעבר מתנחלים שמנסים לפרוץ לבתים ומשחיתים רכוש, אולם הירי היה ממרחק של מאות מטרים ולא אפשר להם להתקרב. לכן גם לא זרקו אבנים. אז סתם ירו?, שאלנו. "כשניסינו לפנות את אחד האנשים שנפצעו המשיכו לירות עלינו", הם ענו. "שמונה כדורים חוררו מכונית שהצליחה להגיע עד לפצוע". אנחנו שואלים מה החיילים עשו והאם ניסו לרסן את המתנחלים. התושבים מסבירים שהחיילים נשמעו להוראותיו של אחד המתנחלים והשתתפו בעצמם בירי. בסרטונים השונים רואים את החיילים עומדים חסרי מעש כשלידם המתנחלים משחיתים מכונית ומאיימים לירות בנשק לכיוון התושבים.

אנחנו מסיירים בין שלושת הבתים בקצה הצפון-מזרחי של הכפר ושמחוצה להם התרחשה הפשיטה האלימה. ע' מראה לנו את הבית שלו, שקירו החיצוני מפויח ונושא את סימני ההצתה. המתנחלים שברו את התריסים אבל לא הצליחו לשבור את החלונות המשוריינים, הוא מסביר. כך לא יכלו להבעיר את פנים הבית ונאלצו "להסתפק" בהצתת הקיר החיצוני. בבית אחר אנחנו רואים חלונות מנופצים ורשת ברזל שנחתכה מעט, אבל לא מספיק בשביל לפרוץ או להשליך חומר בעירה פנימה. בעליו של בית שלישי מתאר כיצד המתנחלים עזרו אלו לאלו כשניסו ללא הצלחה לטפס מעל החומה שמקיפה את הבית. מתברר שגם על אירוע שהסתיים בהרוג ושלושה פצועי ירי אפשר להגיד שהיה עלול להיגמר הרבה יותר גרוע.

רוב האנשים מדברים איתנו בטון מאופק ומתארים באופן ענייני את מה שקרה. אחד מהם מחליט להיות פחות מנומס, או שפשוט אינו יכול להכיל את רגשותיו. הוא מדבר ברגש רב, בזעם, ובכל פעם שנדמה שסיים את דבריו הם נמשכים בתיאור נוסף של מצוקותיו: אביו הנכה שהוא אינו לוקח למרפאה בגלל החשש להשאיר את אשתו וילדיו בבית; הבן המתבגר, שמאז התקיפה משתין במיטה בלילות; והוא עצמו, שהפסיק ליהנות מאוכל ו"מלהיות עם אשתי". קשה לעמוד בזרם הרוגש של דיבורו, שמבהיר לנו שאם בחרנו להגיע ולשמוע את שהתרחש, עלינו גם לפעול כדי שהתקפה קטלנית כזו לא תתרחש שוב. אלא שמה אנחנו יכולים לעשות?

באתרי ימין יש גרסה אחרת לאירועים. שם מספרים שפלסטינים תקפו רועי צאן יהודים ליד חוות יאיר, המתנחלים הגנו על עצמם ואחד התוקפים נהרג. התיאור אינו נשמע נכון לאור העובדה שהתקיפה התרחשה בשטח הבנוי של הכפר הפלסטיני. בקראוות בני חסן מספרים שכמה ימים לפני האירוע, מתנחלים החלו לפרוץ דרך מהמאחז לכיוון הכפר. פניות למנגנוני התיאום בין הרשות הפלסטינית לצבא הביאו לעצירת העבודות. ביום שישי בצהריים, בעלי האדמות מהכפר הגיעו למטעים באזור של פריצת הדרך ושם הותקפו בידי מתנחלים וחיילים. ואז, בשבת, התרחשה הפשיטה על הכפר.

מתנחלים וחיילים בפשיטה על הכפר קרוואת בני חסן, 2 בדצמבר 2023 (צילום באדיבות תושבי הכפר)

אין זו הפעם הראשונה שמתנחלים הורגים תושב בקראוות בני חסן. פשיטה דומה שהתרחשה בפברואר השנה הסתיימה במותו של מית'קאל ריאן. באותה תקרית, התקיפה כוונה נגד פועלים שבנו בית באותו אזור שבו התרחשה התקיפה לפני שבועיים. בימין דיווחו אז על מטיילים מחוות יאיר שיצאו לטייל והותקפו בידי "עשרות פורעים" מקראוות בני חסן. ראש המועצה האזורית, יוסי דגן, התראיין כדי לגבות את היורים, כפי שעשה גם באירועים אחרים.

לתושבים לא ידוע על הליכים כלשהם שננקטו בעקבות הריגתו של ריאן בפברואר. כעת, כעבור 10 חודשים, שוב נהרג תושב בתקרית שהיא כמעט העתק-הדבק של הקודמת. הפעם, הריגתו של אחמד עאסי התרחשה בתקופה שבה אלימות מתנחלים זוכה לתשומת לב בינלאומית.

הממשל האמריקאי הודיע שהוא מכין רשימה של "מתנחלים אלימים" שכניסתם לארצות הברית תיאסר וכי הוא גם מעכב משלוח של עשרות אלפי רובים לישראל בדרישה שאלו לא יחולקו למתנחלים. מדינות נוספות הודיעו שהן שוקלות צעדים דומים. אולי על רקע הלחצים הללו, כמה ימים אחרי הריגתו של עאסי הוחרמו נשקים של 6 מתנחלים. האם הדבר מעיד שהפעם רשויות החוק ימצו את הדין עם העבריינים? לדברי אנשי קראוות בני חסן, אין אשליה כזו.

המלחמה על שטחי C

רבות נכתב על מאחזי הרועים שצצים בגדה כפטריות אחרי הגשם, בסיוע הדוק של המדינה. לצד אבטחה של חיילים, המאחזים נהנים מתקנים של שירות לאומי ומימון מארגונים כמו תנועת אמנה שמקבלת מיליוני שקלים מהמדינה. המאחזים מוקמים בניגוד לחוק והאלימות שהם מפעילים הופכת שטחים חקלאיים נרחבים למסוכנים עבור פלסטינים, דוחקת אותם למרחבים קטנים והולכים ובסופו של דבר מאלצת קהילות קטנות לעקור ממקומן.

לעומת המודעות לאלימות שמפעילים מאחזים במקומות כמו בקעת הירדן ודרום הר חברון, התפשטות השיטה גם אל מחוז סלפית זכתה לתשומת לב מועטה יחסית. שובי ארץ הוא אחד משלושה מאחזי רועים שהוקמו בשלוש השנים האחרונות מסביב לוואדי קנה. בהתאם, זינק רף האלימות המתנחלית נגד ישובים כמו בידיאדיר איסתיא וקראוות בני חסן שעד שנת 2020 כמעט שלא סבלו מאלימות מסוג זה.

במקביל, מתנחלי האזור התגייסו כדי לקחת חלק ב"מערכה של שטחי C": על פי הקמפיין בשם זה, לרשות הפלסטינית תכנית מסודרת ומתוקצבת לתפוס עוד ועוד חלקים משטחי C. כדי למנוע זאת, יש לשלב בין הרחבת הנוכחות הישראלית ומלחמת חורמה בבנייה ובחקלאות פלסטינית, שהם, לפי הקמפיין, רק מסווה לקביעת עובדות בשטח.

בסיוע הצבא, השתלטו אנשי חוות יאיר על לפחות נביעה אחת בשטחי המטעים של קראוות בני חסן. הדרך החקלאית המובילה לנביעה מכיוון הכפר נחסמה בסלעים, בעוד שמחוות יאיר נסללה – ללא היתר ובניגוד לחוק – דרך אל הנביעה. חקלאים פלסטינים שבכל זאת ניסו להגיע אל הנביעה גורשו באיומי חיילים ומתנחלים.

בחול המועד סוכות, הזמינה המועצה האזורית שומרון את הציבור להגיעה "לחנוכת הנביעה" שזכתה בשם העברי עין נטיף. אפשר להניח שהאירוע התקיים באבטחת חיילים – דוגמה קטנה לדברים שבהם עסק הצבא בימים שלפני 7 באוקטובר.

גם אל המעיינות בוואדי קנה המתנחלים לוטשים עיניים. במקביל לאירועים שהחלו לקיים שם, הצבא הציב חיילים שימנעו את כניסתם של כלי רכב פלסטינים לוואדי בימי שישי. ההתנכלות הזו נמשכה ארבעה חודשים לפחות ומאתר בילוי בטבע שהומה פלסטינים הוא הפך לכמעט ריק מאדם בימי שישי (האירועים ביזמת המתנחלים כמעט ולא משכו משתתפים, אבל מניעת הכניסה מפלסטינים נמשכה בכל זאת).

מפת שטחי קראוות בני חסן - העיגול האדום מסמן מאחז שהוקם לפני כשנתיים בצמוד למאחז חוות יאיר

מפת שטחי קראוות בני חסן (העיגול האדום מסמן מאחז שהוקם לפני כשנתיים בצמוד למאחז חוות יאיר)

בנוסף, מתנחלים החלו להתלונן על בנייה ופעילות חקלאית פלסטיניות בשטחי C של קראוות בני חסן. כן, תושבי מאחזים לא חוקיים מדווחים על בניה פלסטינית. בעקבות זאת, בשנתיים האחרונות חולקו צווי הריסה ל-60 בתים לפחות בקראוות בני חסן. בנובמבר 2022 הצבא הרס שטחי טרסות גדולים בכפר תוך שהוא עוקר כ-2,000 עצי זית צעירים. פעולות האכיפה הללו ודומות להן שהצבא בשנתיים האחרונות הובילו לא פעם לעימותים אלימים בכפר. באחד מהם איבד נער פלסטיני את עינו כשחייל ירו בה גדור מתכת מצופה גומי ופעם אחרת נהרג פלסטיני שעבד בכפר.

A-B-C למתחילים

נוכח היקפי האלימות שתיארנו, השאלה אם יש ממש בטענות הישראליות על השתלטות פלסטינית על שטחי C נשמעת כמעט מטופשת, כאילו ששטחי C אינם מלכתחילה שטח פלסטיני כבוש, או שענייני הקרקעות יכולים להצדיק או להסביר את הריגתם של עוד ועוד אנשים. ובכל זאת, בקראוות בני חסן אפשר להיווכח עד כמה מופרכת הטענה.

מתוך 9,445 דונם של שטחי הכפר, 843 דונם בלבד נמצאים בשטח B. מדובר במובלעת קטנה שכבר בנויה בצפיפות רבה. יתר 91% אדמות קראוות נמצאות בשטחי C. מדובר באדמות חקלאיות – רובן מעובדות מזה עשרות שנים או דורות אפילו – ועתודות קרקע לבנייה על פי צרכי הריבוי הטבעי. אבל על פי ההיגיון של "המלחמה על שטחי C", תושבי הכפר אמורים להסתפק במובלעת הקטנה של 843 הדונם שבשטח B וכל פעולה שלהם בשאר אדמות הכפר היא בעצם מסווה למזימה הזדונית של הקמת המדינה הפלסטינית.

אלימות המתנחלים בקראוות בני חסן, אם כן, היא חלק מהמדיניות שמטרתה לדחוק את הנוכחות הפלסטינית משטחי C אל המובלעות של שטחי A ו-B. לכן ספק אם הפשיטה הקטלנית שבה נהרג בתחילת החודש אחמד עאסי תיחקר באופן ראוי. במקום זאת ובחסות המלחמה בעזה, האלימות הזו מקבלת אישור להתקדם בקצב מואץ.

מדוברות הצבא נמסר בתגובה:

"דיווח על עימות פיזי בין פלסטינים לאזרחים ישראלים סמוך לכפר קרוואת בני חסן התקבל ב-02.12. למקום הגיעו כוחות צה"ל, שהגיבו באמצעים לפיזור הפגנות ובירי על מנת לפזר את המשתתפים בעימות. פלסטינים ירו זיקוקים לעבר הכוח הצבאי. אזרח ישראלי וארבעה פלסטינים שנפצעו במהלך האירוע קיבלו טיפול בשטח מהצוות הרפואי ו"הסהר האדום". בנוסף, בזמן העימות נגרם נזק לרכוש פלסטיני.

"מוכרת טענה על כך שבמהלך האירוע נהרג פלסטיני שלא קיבל טיפול רפואי. מהממצאים שעלו עד כה, ההרוג הפלסטיני לא נראה בשטח על ידי הכוחות ולכן לא קיבל טיפול רפואי. נסיבות המקרה בבירור".

אביב טטרסקי הוא פעיל בקבוצת דהרמה מעורבת חברתית 

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מחאה של רבנים מול מחסום ארז (צילום: אורן זיו)

ההתעלמות מהסבל בעזה מנוגד למסורת היהודית. מחאה של רבנים מול מחסום ארז (צילום: אורן זיו)

רבניות הפגינו נגד ההרעבה של עזה. "היהדות דורשת לתת אוכל לרעבים"

אמריקאים וישראלים מארגון "רבנים למען הפסקת אש" ערכו צעדת מחאה ביום שישי ליד מעבר ארז בדרישה להכניס מזון לרצועה. "אם למסורת יש משמעות, אסור לתת לאנשים בעזה למות ברעב", אמרה אחת המפגינות. 7 נעצרו

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf