newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

אירופה מענישה את הרשות, וחולי הסרטן הפלסטינים נפגעים

ביה"ח אוגוסטה ויקטוריה שבמזרח ירושלים נאלץ לדחות מטופלים חולי סרטן מעזה ומהגדה לאחר שהאיחוד האירופי עצר את התמיכה בו. הסנקציה, שמותירה רבים בסכנת חיים, נובעת מדרישת האיחוד לשנות תכנים בספרי לימוד המופצים ברשות הפלסטינית

מאת:
לחולי הסרטן הפלסטינים אין אופציה אחרת. מתחם אוגוסטה ויקטוריה במזרח ירושלים (צילום: ויקימדיה CC BY SA 4.0)

לחולי הסרטן הפלסטינים אין אופציה אחרת. מתחם אוגוסטה ויקטוריה במזרח ירושלים (צילום: ויקימדיה CC BY SA 4.0)

מה הקשר בין טיפולי סרטן מצילי חיים בירושלים, לספרי הלימוד של הרשות הפלסטינית?

מאז ספטמבר האחרון, בית החולים אוגוסטה ויקטוריה שבמזרח ירושלים לא יכול לטפל במאות מאובחני סרטן מהגדה המערבית ומרצועת עזה שמופנים אליו. הסיבה: האיחוד האירופי לא העביר השנה ובשנת 2021 את חבילת הסיוע השנתית, על סך 215 מיליון אירו, לרשות הפלסטינית, בשל הביקורת על דברי הסתה בספרי הלימוד של משרד החינוך הפלסטיני. חבילת הסיוע אמורה לכלול 13 מיליון אירו, שהרשות הפלסטינית מעבירה לבתי החולים במזרח ירושלים לכיסוי טיפול תושבים משטחי הרשות.

בית החולים אוגוסטה ויקטוריה הוא היחיד שבו יכולים חמישה מיליון פלסטינים החיים בעזה ובגדה לקבל טיפולי רדיותרפיה סדרתיים נגד סרטן, לצד שורה של תרופות כימיות וביולוגיות, ומומחיות רפואיות שאין בבתי חולים אחרים בגדה ובעזה.

"כתוצאה מהקפאת התקציב, מאז ספטמבר נאלצנו לסרב ליותר מ-500 חולי סרטן", אמר ל"שיחה מקומית" מנהל בית החולים, פאדי אל-אטרש, "לרובם אין אפשרות לקבל טיפול סרטן הולם במקום אחר". לדבריו, מאות חולי סרטן, שכבר מקבלים טיפול בבית החולים, מצויים בסכנה שהטיפול שלהם יופסק אם המשבר ימשיך.

בשלוש השנים האחרונות הפרלמנט של האיחוד האירופי העביר החלטות המגנות את התוכן שמופיע בספרי הלימוד של הרשות הפלסטינית וקרא לערוך בהם שינויים. כך, למשל, בספטמבר 2021, ועדת הפיקוח על כספים באיחוד התנתה תמיכה על סך עשרים מיליון אירו לרשות בכך שיבוצעו "שינויים בסילבוס של הרשות הפלסטינית כדי לקדם דו-קיום וסובלנות עם האחר היהודי-ישראלי, ולחנך לשלום בהתאם למטרות חזון שתי המדינות".

לפי גורם באיחוד האירופי, עיקר הלחץ בנושא מגיע מהנציג ההונגרי, אוליבר וארהלי, מקורבו של ראש ממשלת הונגריה, איש הימין ויקטור אורבן.

הקפאת המימון לרשות, לפי גורם באיחוד, נעשתה באופן זמני וללא החלטה רשמית. "רוב המדינות רוצות להעביר את הכסף", אמר הגורם האירופי, "אבל זה תקוע". נושא התמיכה הכספית מצוי בתחום אחריותו של וארהלי משום שהוא עומד בראש הנציבות האחראית על סיוע בינלאומי.

הפלסטינים דוחים את הדרישות האירופאיות. ראש הממשלה הפלסטיני ראמי נסראללה עם שרת החוץ לשעבר של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני (צילום: STR . פלאש 90)

הפלסטינים דוחים את הדרישות האירופאיות. ראש הממשלה הפלסטיני ראמי נסראללה עם שרת החוץ לשעבר של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני (צילום: STR . פלאש 90)

להקפאת כל כספי התמיכה יש השלכות דרמטיות, שכן האיחוד האירופי הוא התורם היחיד הגדול ביותר ברשות הפלסטינית.

"מאז ספטמבר, בכל פעם שמופנה אליי חולה מאובחן בסרטן מהגדה או מעזה, אני אומר לו: מתנצל, אין לי איך לעזור לך, כי אין לנו תקציב לטיפול", אמר אל-אטרש, "כל המאמצים שלנו מוקדשים לניסיון להמשיך את הטיפול בחולים הקיימים, אבל לאחרונה יש גם קטיעה של הרצף הטיפול שלהם. יש לי חולים שלא מתחילים את הטיפול בזמן, וזה משפיע על הסיכוי שלהם להחלים ובסופו של דבר על החיים שלהם. זה מצב חירום".

המתחם שבו נמצא בית החולים אוגוסטה ויקטוריה הוקם בתחילת המאה העשרים עבור חברי הכנסייה הגרמנית הפרוטסטנטית. כיום בית החולים נמצא תחת אחריות משרד הבריאות הישראלי, אך הוא חלק מהותי ממערכת הבריאות הפלסטינית, ומשמש בעיקר את תושבי הגדה ועזה. את בית החולים מממנים "הפדרציה הלותרנית העולמית", ארגון-גג פרוטסטנטי, והאו"ם, והוא השני בגודלו במזרח ירושלים. מרבית המטופלים בו מופנים מבתי חולים בשטחים, שאין להם ביטוח רפואי ישראלי, והרשות הפלסטינית אחראית על מימון הטיפול בהם.

הנציג ההונגרי עצר את הסיוע

גורם באיחוד האירופי אמר ל"שיחה מקומית"  כי מתקיים "משא ומתן פוליטי רגיש סביב חבילת התמיכה, שעדיין לא הסתיים, אבל חבילת תמיכה חדשה תאושר בקרוב מאוד". הוא טען שהמשבר נובע מ"סיבות בירוקרטיות".

במרץ השנה אישר שר החוץ של הרשות הפלסטינית, ריאד אל-מלכי, לרדיו "קול פלסטין", שהאיחוד האירופי הקפיא את הסיוע הכספי בדרישה לרפורמה בתוכניות הלימודים. ברשות הפלסטינית הודיעו שלא יקבלו את הדרישה הזו. שר החוץ, יאיר לפיד, צייץ בחודש שעבר: "אחרי לא מעט מאמצים שלנו, האיחוד האירופי מתחיל להתייצב באופן נחרץ נגד ההסתה הנפשעת בספרי הלימוד הפלסטינים. בפעם הראשונה שהתקציבים הוקפאו עד שההסתה תיפסק".

אירופה קיבלה את הטיעון הישראלי. הפגנה נגד האיחוד האירופי בתל אביב (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90)

אירופה קיבלה את הטיעון הישראלי. הפגנה נגד האיחוד האירופי בתל אביב (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90)

אחרי מלחמת 48', תלמידים בגדה למדו מספרי לימוד ירדניים ותלמידים בעזה מספרי לימוד מצריים. לאחר הכיבוש הישראלי ב-1967, ישראל ערכה שינויים מזעריים בספרים, אך התירה את המשך השימוש בהם. הרשות הפלסטינית התחילה להפיק ספרי לימוד אחרי הסכמי אוסלו, והספרים החדשים נכנסו לשימוש בבתי הספר בגדה המערבית ובעזה רק משנת 2000 ואילך.

מאז הכנסתם לשימוש של ספרי הלימוד, שמדפיסה הרשות וממומנים ברובם על ידי האיחוד האירופי, פוליטיקאים ומכוני מחקר ישראלים חזרו וטענו כי התכנים בספרים האלה מסיתים ומעודדים  אלימות, אי-הכרה בישראל ואנטישמיות.

הקפאת המימון לרשות הפלסטינית השפיעה לרעה גם על כ-120,000 נתמכי משרד הרווחה הפלסטיני בעזה, שהפסיקו לקבל מענקים, ועל עובדי מערכת הבריאות ומורים, שהמשכורות שלהם משולמות רק באופן חלקי זה תקופה ארוכה. שני משברים אלו גררו מחאות בשטחים.

המשבר הכלכלי ברשות הפלסטינית נובע מסיבות נוספות: ישראל מקזזת מדי חודש כ-50 מיליון שקלים מהמיסים שהיא גובה במעברי הגבול עבור הרשות כצעד ענישה על הכסף שמועבר למשפחות של אסירים פלסטינים. ארה"ב השיבה חלק מהתמיכה, שהוקפאה בתקופת טראמפ, אבל התמיכה שלה עדיין נמוכה משהיתה קודם. לכך נוספות השלכות גלובליות כמו המלחמה באוקראינה ומגפת הקורונה על הכלכלה העולמית.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf