newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

געגועיו של אהוד יערי לימי "רסן הסוררת"

נשים רהוטות ודעתניות לא באות ליערי טוב, מה שזרק אותו בתוך רגע הרחק אל המאה ה-16 ואל המכשיר שהיה סותם לנשים כאלה את הפה. אבל אולי הבעיה איננה רק עם יערי, אלא עם הנוכחות הכל כך דלה של נשים סביב השולחן?

מאת:

בין המאות ה-16-19 בעיקר באנגליה ובסקוטלנד היה נהוג להעניש נשים חצופות, סוררות ודעתניות באמצעות עונש פיזי ופומבי: הנשים הוכרחו לחבוש רסן מברזל שהתלבש על ראשן, וסתם את פיהן, פשוטו כמשמעו. "רסן הסוררת" עוצב כמסגרת הננעלת סביב ראשן, ושבחלקה התחתון לוחית, לעתים בעלת דוקרנים, שנכנסה לפה ולחצה על הלשון בכל ניסיון שלהן לדבר. לחלק מהרסנים הללו נקשרה גם רצועה, כך שניתן היה להוליך את הדעתנית המנג'סת ברחבי העיר, או הכפר, כשהיא מרוסנת, מדממת, שותתת ומושפלת.

אני בספק אם האדונים הנכבדים באולפן שישי מכירים את החלק הזה בהיסטוריה, אולי כדאי שילמדו קודם את הנתונים, כמו שאמר אהוד יערי. אם היו מכירים את ה"נתונים" הללו, אולי היו חושבים פעמיים לפני שאפשרו ליערי לקפוץ לרסן כך את האישה הרוטנת, המעצבנת, המנדנדת והדעתנית מדי שישבה לצידו, דנה וייס.

איפה הנשים?

נשים שנאבקות על מקומן כבר יודעות: בכל פעם שאת זזה קצת מהמשבצת שיועדה לך, את עלולה לשלם מחיר. כבר כמה שבועות שרינה מצליח לא לבד שם בגוב האריות, מאז צורפה אליה דנה וייס. ביום יום אנחנו מכירים את וייס בעיקר כמגישה, במגזין של שבת, או במשבצת היוקרתית של "פגוש את העיתונות".

כמו שכתבו אחרים לפני, כשרוני דניאל מתערב בכל דיון שאינו נוגע בתחום מומחיותו הוא לא מקבל תגובות מעין אלה. ובכל זאת, מראש, הפוזיציה של נשים שאינן על תקן מומחיות בפאנל של פרשנים מומחים מייצר סיטואציה בעייתית. טוב היו עושים בחדשות 2 אם היו סוף סוף מרעננים את צוות הפרשנים – מומחים שלהם כך שיהיו בו נשים, והרבה. ממש כפי שעשו בשישי של חדשות 10, אפשר בקלות להביא לפאנלים מעין אלה מומחיות חיצוניות. לא חסרות נשים שמומחיות בכלכלה, בפוליטיקה ואפילו, תתפלאו, בנושאי צבא, ביטחון ואסלאם!

וייס ידעה מראש שהיא חוצה כאן קו אדום. לא סתם היא התריעה מראש. את החבר'ה האלה היא מכירה ולא מאתמול, והיה לה ברור שכך ייעשה לאישה שחרגה ממקומה, ובכל זאת הרהיבה עוז. ואסיים במשפט שאמרה לפני כשלוש שנים ח"כ מירב מיכאלי כשישבה באולפן שישי לדבר על פרשת עמנואל רוזן:  "חברים, לא נעים לי לבאס לכם את המסיבה". אז כן, המסיבה נגמרה, ומה שאתם רואים אלה שאריות עלובות, מעוררות רחמים וכעס של כמה גברים שכבר ממש מרגישים את האדמה רועדת להם מתחת לביצים.

> כליאה איננה פיתרון אידיאלי, אך שחרור מוקדם של קצב בעייתי בהרבה

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
ההיסטוריה היהודית תהיה מוכתמת במה שישראל עשתה בעזה. פלסטינים אחרי הפצצה ברפיח, אפריל 2024 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש 90)

ההיסטוריה היהודית תהיה מוכתמת במה שישראל עשתה בעזה. פלסטינים אחרי הפצצה ברפיח, אפריל 2024 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש 90)

כן, זה רצח עם

ברוב המקרים של רצח עם, מבוסניה עד נמיביה, מרוואנדה עד ארמניה, מחוללי הרצח אמרו שהם פועלים מהגנה עצמית. העובדה שמה שקורה בעזה לא דומה לשואה, כותב חוקר השואה עמוס גולדברג, לא אומרת שזה לא ג'נוסייד

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf