newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

שנה אחרי החשיפה: תיקון חלקי של המחדל הקטלני במחסום מכבים

בעקבות תחקיר "שיחה מקומית" ועתירה של האגודה לזכויות האזרח, המדינה הקימה במחסום "קרוסלה" שפתוחה גם בערב ומאפשרת לפועלים הפלסטינים לעבור בחזרה לגדה בלי להסתכן בחציית כביש 443  

מאת:
"אני עובד בישראל ועובר במחסום הזה כבר יותר מעשר שנים, וזאת הפעם הראשונה שאפשר לחזור הביתה בלי לרוץ בכביש". הקרוסלה החדשה במחסום מכבים (צילום: יובל אברהם)

"אני עובד בישראל ועובר במחסום הזה כבר יותר מעשר שנים, וזאת הפעם הראשונה שאפשר לחזור הביתה בלי לרוץ בכביש". הקרוסלה החדשה במחסום מכבים (צילום: יובל אברהם)

במשך שנים, אלפי פועלים פלסטינים בשובם בערב מהעבודה בישראל, נאלצו לחצות בריצה את כביש 443 הסואן, כי המדינה סגרה את המעבר הרגלי מחסום מכבים בצהריים, ולא היתה להם דרך אחרת לשוב לשטחי הגדה. אחרי חשיפת "שיחה מקומית" ועתירה לבג"ץ של האגודה לזכויות האזרח, המדינה נאותה לתקן חלקית את המחדל.

הכתבה בינואר חשפה את גודל המחדל: חמישה אנשים נהרגו מדריסה או כתוצאה מתאונה סמוך למחסום מכבים בשש השנים האחרונות; ארבעה פועלים פלסטינים ונהג ישראלי. בנוסף, בממוצע, אירעה מדי חודש תאונה בקרבת המחסום. פועלים אמרו שהם מתמודדים שנים עם פחד שיידרסו או ייפצעו . "כמה אנשים צריכים למות כדי שמישהו יתעשת?", שאל אחד מהם בינואר, לפני שחצה את הכביש בריצה.

כעת, המדינה הקימה "קרוסלה" חד-כיוונית, שפתוחה גם בערב, ומאפשרת לאלפים לעבור מישראל בחזרה לגדה בלי להסתכן בחציית כביש 443, אלא לעבור מעליו בגשר להולכי רגל.

למרות שתיקון עיקר הבעיה היה פשוט יחסית, ובעלות נמוכה, משרד הביטחון לא השיב לפניות חוזרות ונשנות של "שיחה מקומית", והפועלים המשיכו לחצות את הכביש המהיר במשך רוב 2022. האגודה לזכויות האזרח עתרה לבג"ץ באוקטובר, בדרישה מהמדינה לפתור את המפגע. ביום רביעי האחרון, המדינה השיבה כי בתגובה לעתירה הוקמה לאחרונה ה"קרוסלה" שתאפשר לעובדים לחזור לגדה "ללא צורך בחציית הכביש, וללא סיכון לביטחונם".

עו"ד רוני פלי מהאגודה לזכויות האזרח, שהגישה את העתירה, אמרה שזה "מביש שנדרשה עתירה לבג"ץ בשביל שהצבא יואיל לפתוח את הגישה לגשר להולכי הרגל לפלסטינים במשך כל שעות היממה, כך שלא יידרשו לסכן את חייהם ולחצות בריצה כביש סואן של שישה נתיבים. מלכתחילה זה היה הפתרון הפשוט וההגיוני כדי לאפשר לפלסטינים חזרה בטוחה הביתה, אך כשמדובר בפלסטינים, שיקול של חיי אדם לא נלקח בחשבון".

פועל פלסטיני חוצה את כביש 443 (צילום: רחל שור)

פועל פלסטיני חוצה את כביש 443 (צילום: רחל שור)

דרושה גם סככה

ביקור חוזר במקום העלה שהקרוסלה הוקמה בצד הישראלי של המעבר, בקצה חניון עפר, הנקודה החוקית היחידה שבה ניתן לעצור כדי להוריד פועלים מכלי רכב. הקרוסלה מאפשרת גישה לכיוון הגדה, לגשר להולכי רגל שהוקם מעל כביש 443. פועל מבוגר ירד מרכב בחניון, עבר בקרוסלה וחצה אל הגדה המערבית שם המתינה לו מכוניתו.

"אני עובד בישראל ועובר במחסום הזה כבר יותר מעשר שנים", הוא סיפר, "וזאת הפעם הראשונה שאפשר לחזור הביתה בלי לרוץ בכביש. כל כך הרבה פועלים נהרגו פה במהלך השנים. לקח להם 15 שנה לתקן את זה. למה?"

כשסיפרתי לו על הכתבה ועל העתירה לבג"ץ, הוא אמר: "עכשיו חורף ויורד גשם, ואנחנו עומדים בתור לפני המחסום ונרטבים בכל הגוף. אפשר שתבקשו מהם שיתקנו גם את זה? שיקימו סככה במקום שבו אנחנו מחכים, זה לא מאוד מסובך, אנחנו עובדים אצלכם ובונים דברים כאלה כל הזמן".

ב-2022 נדרס למוות בקרבת מחסום מכבים פועל בן 25, מוסטפא פלנה, כשחצה את הכביש בדרכו לעבודה בישראל. בתו היחידה, בת שנה וחצי, נותרה יתומה. ב-2020 נהרג רוכב אופנוע ישראלי, אברהם וינברג, כשהתנגש ברכב שעמד סמוך למחסום מכבים. ב-2019 נהרג הפועל מוחמד אל-שאמי, כשהוריד פועלים סמוך למחסום, ורכב אחר התנגש בו. ב-2018 נדרס למוות איברהים אל-משני, כאשר חצה את הכביש סמוך למחסום בשובו מיום עבודה. וב-2017 נדרס למוות חסני ג'בר, אף הוא פועל שחצה את הכביש.

חלק מהפועלים עדיין חוצים את הכביש, בין אם מהרגל או מחוסר ידיעה לגבי האלטרנטיבה, או כדי לחסוך את הזמן שגוזל העיקוף דרך הקרוסלה. פתיחת הקרוסלה פותרת חלקית את הבעיות בסביבת המחסום. אמצעי בטיחות נוספים הדרושים במקום הם סלילת מפרץ ונתיב השתלבות לכלי רכב, דבר שיאפשר לעצור ולהוריד בבטחה פועלים גם בתוך שטחי הגדה, והצבת שילוט המתריע בפני נהגים כי מדובר במקום שבו תנועת הולכי רגל ערה.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf