בשביל חיים רמון תושבי מזרח ירושלים הם בסך הכל בלון ניסוי
התכניות שמגישים אישים במחנה השמאל-מרכז כמו חיים רמון וא"ב יהושע מעלות ניחוח גזעני ומציעות ריסוק במקום פתרון. במצב הזה עדיפה כבר ההגינות של משה ארנס
כותבת אורחת: יהודית אופנהיימר
התכניות המוצעות לאחרונה מטעם מחנה השמאל-מרכז מוציאות שם רע לאופורטוניזם. א.ב. יהושע מצדד בהשוואת מעמדם ותנאי חייהם של תושבי שטחי C למעמדם ותנאי חייהם, המשופרים לכאורה, של תושבי מזרח ירושלים. חיים רמון, לעומת זאת, רוצה להשוות את מעמדם ותנאי חייהם של תושבי מזרח ירושלים לאלה הנחותים בעליל של תושבי שטחי C , דהיינו, לכלוא אותם מאחורי גדרות ולנתק אותם בפועל מירושלים.
המשותף לשניהם, היא תפיסתם את הפלסטינים כנתינים נטולי רצון או זכויות משלהם, שלישראל הזכות לקבוע את גורלם ומעמדם על פי גחמותיה. על רקע זה מתבקש לציין את מאמרו של משה ארנס על תושבי השכונות המזרח ירושלמיות שמעבר לגדר ההפרדה, שזכה לקיתונות של לעג במאמר התגובה של רמון. ארנס אמנם אוחז בתפיסת העיר המאוחדת השגויה, אך לפחות רואה מולו בני אדם הקשורים בקשר אורגני והיסטורי למרחב בו הם חיים.
> סטודנט ערבי למשפטים שמחפש מקום להתמחות? תמשיך לחפש
מצבן של השכונות המזרח ירושלמיות שמעבר לגדר ההפרדה, הוא תמצית התשובה להצעתו של יהושע להחיל אותן "פריבילגיות" על תושבי אזורי C. תושביהן, בעלי מעמד התושבות, חיים בעוני ובהזנחה מחפירים, שאותם היטיב ארנס לתאר, מופרדים מעירם על ידי הגדר וחיים בפחד מתמיד מפני איום שלילת התושבות. חלקם עברו להתגורר בשכונות אלה בשל הגבלות הבנייה החמורות
והריסות הבתים בשכונות המזרח ירושלמיות שבתוך הגדר. מצבם הוא מעגל קסמים של עוני אפליה וניתוק. הם עניים כי נותקו בפועל מירושלים, שבתחומיה המוניציפליים הם חיים, ועוניים משמש עילה להמשך דחיקתם מהעיר.
עבור רמון מצב זה אינו אלא בלון ניסוי שניתן להעתיק לשכונות נוספות במזרח ירושלים בשמה של טענה אנכרוניסטית ששכונות אלה לא היו חלק מירושלים לפני 1967. על פי אותו הגיון גם השכונות שבנתה ישראל לאזרחיה במזרח ירושלים: פסגת זאב, רמות, גילה ודומותיהן אינן חלק מירושלים. הקלות הבלתי נסבלת שבה מציע רמון להתנער מהמציאות שישראל יצרה בשטח ללא כל נטילת אחריות לגורל האנשים החיים בו ולזיקתם לעיר מולדתם מדגימה, בדיוק מצמרר, עד כמה מעמד התושבות הוא רעוע, מפלה ומותנה.
תכנית "ירושלים היהודית" של רמון אינה אלא מסווה לשאיפה להנציח את השליטה הישראלית על האגן ההיסטורי, שלמעלה מ95% מתושביו הם פלסטינים, ולהביא לריסוק חלקי ירושלים המזרחית הנותרים. במשמעה אינה פתרון אלא ריסוק של פתרון.
במצב הנוכחי, מעט ההגינות של משה ארנס זה גם משהו
אם נתעלם לצורך הדיון מהניחוח הגזעני הכבד של תפיסתו, הרי שירושלים יהודית יכולה להתקבל רק לאורך הקו הירוק או לחילופין על פי מתווה קלינטון לפתרון שתי המדינות. אפשרות זו אינה מקובלת על רמון או ארנס וככל הנראה גם לא על יהושע המתייצב לימין בנט. אך בהבדל מרמון ומיהושע, ארנס מקבל, לפחות באופן תיאורטי, את עקרון השוויון האזרחי ואת היות ירושלים ביתם של שני עמים.
במציאות המופרכת העכשווית, שבה האופוזיציה משרתת את השלטון ומספקת לו מצע רעיוני, ארנס ומה שהוא מייצג הוא הרע במיעוטו. אני חלוקה על עמדתו הפוליטית של ארנס, בהאמיני כי עתיד ירושלים יוכרע במשא ומתן בין שני הצדדים. אך עד להיתכנות כזו יש להעדיף את עמדת ארנס הגורסת שהזנחה ואפליה אינם אמצעים לגיטימיים לשינוי פוליטי, ומקבלת כנתון את אופייה הרב לאומי של העיר.
לתפיסה זו שותפים רוב תושבי העיר שלא נמצאו בניהם תומכים לתכניתו של רמון ושיודעים שהשיח שהוא מנהל רק מסית את אוכלוסיות העיר זו נגד זו. בנסיבות הקיימות, מעט הגינות היא גם משהו.
הכותבת היא מנכ"לית עמותת עיר עמים
אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.
בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.
בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.
זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית
לתמיכה – לחצו כאן