newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

קשרי שוטרים ופוליטיקאים עם רבנים פוגעים בציבור החרדי

כשנציגים של המדינה עולים לרגל לרבנים הם מחזקים את מעמדם של אלה בקהילה שלהם, ומעכבים שינויים נחוצים בחברה החרדית. תגובה לאלי ביתאן

מאת:

כותב אורח: צביקה דויטש

ידידי אלי ביתאן כותב:

הרבנים הם המפתח לפתרון. קציני משטרה שיודעים לפתח יחסים טובים וקרובים עם מנהיגי הציבור החרדי, והיו לא מעט כאלה במשך השנים, גישרו על הפער והצליחו להביא לשיתוף פעולה. זאת עבודתם המקצועית כקציני משטרה, וזו שליחותם של הרבנים כמנהיגי החברה החרדית. כשקצין משטרה עולה לביתו של רב, שקהילה שלמה סרה למרותו, הוא יוצר קשר שקשה להפריז בחשיבותו בין המערכת לבין הקהילה החרדית… .

בנקודה זו אני חלוק עליו.

ככל ציבור, גם אצל החרדים יש דינמיקות חברתיות טבעיות. כל חברה באשר היא מעצם הווייתה משתנה ללא הפסקה. מנגד, בעלי הכוח בחברה מנסים לשלוט ולנווט את השינויים הפנימיים בהתאם להשקפתם ולמען שימור כוחם.

ככל ציבור, גם אצל החרדים יש אנשי כוח שבאופן טבעי חפצים בשימור המצב. אנשי הכוח נוטים לראות את המצב העכשווי כאופטימלי. הם ינסו למנוע ולעכב שינויים הנגזרים מהדינמיקות הטבעיות, שמשנות את הסטטוס החברתי ובכך מהוות איום עליהם.

כאשר המשטרה, פקידי ציבור או פוליטיקאים משוחחים עם אנשי כוח כמו רבנים, פוליטיקאים או נכבדי הקהילה, הם מעצימים את אנשי הכוח בתוך קהילתם ומקשים על השינויים הטבעיים. למעשה כל שיח עם הרבנים ונכבדי המגזר כמוהו כהתערבות. ככל ששיח זה מתקיים ברמה גבוהה יותר, בהשוואה לנעשה במגזר החילוני או הדתי-לאומי, כך עצם קיומו משמש כצורה בוטה יותר של התערבות למניעת שינוים פנימיים. לכן בעיני שיח עם אנשי כוח הוא גם סוג של כפייה מצד גורמי המדינה ביחס לחברה החרדית.

> אלי ביתאן: קצינים צריכים לעלות לרבנים, אבל לא כאלה קצינים ולא לרבנים האלה

אני, בניגוד לאלי, חושב שיש לצמצם את ההתערבות והכפייה הזאת. אז מה האלטרנטיבה? האמת שאין לי תשובה ברורה ואשמח לשמוע מחשבות מקוראים. מכל מקום, אני מציע שתי נקודות למחשבה לטובת הדיון.

ראשית כל חשובה המודעות. כבר הבנה כי שיח לבדו יכול להעצים אנשי כוח תגרום לצמצם את השיח לרמה המינימלית האפשרית. יש לעודד השמעת ביקורת על קשרים מיותרים בין עסקנים חרדים לבין פקידים חילונים, בין רבנים ודיינים לבין קציני משטרה וכן בין נכבדי היישוב לבין פוליטיקאים חילונים.

בה בעת יש לעודד שיתופי פעולה בין המדינה לבין עם גורמים בקהילה אשר להם כוח יחסי מוגבל יותר. אם המדינה תעביר משהו מתמיכתה ברבנים לגורמים אחרים בקהילה – נוכל להתקדם לכיוון בריא יותר של יחסים עם הציבור החרדי.

צביקה דויטש גדל בחברה החרדית, יצא ממנה, אך היא לא יצאה ממנו.

> סערת אל-מידאן: מערבים לא צריך לבקש תגובה

קצין משטרה אצל האדמו"ר ממישקולץ (בועז בן ארי, בחדרי חרדים)

קצין משטרה אצל האדמו"ר ממישקולץ (בועז בן ארי, בחדרי חרדים)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf