newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

נשות סעודיה עשו היסטוריה: השתתפו בבחירות בפעם הראשונה

נשים עוד לא רשאיות לנהוג במכונית בסעודיה, אבל השבוע הן השתתפו בפעם הראשונה בבחירות למועצות המקומיות והצליחו להשיג 19 מושבים בערים ברחבי הממלכה. האם זוהי תחילתו של שינוי?

מאת:

כותבת אורחת: סולאפה זידאני

ביום שבת האחרון בסביבות השעה שמונה בבוקר נפתחו הקלפיות והחלו הבחירות לרשויות המקומיות בממלכה הערבית הסעודית. זו הפעם השלישית בה מתקיימות בחירות כלשהן בסעודיה, והפעם הראשונה בהיסטוריה בה הותר לנשים להשתתף בהן. בפעמים הקודמות בהן נערכו בחירות לרשויות המקומיות – הגוף הנבחר היחיד בממלכה – בשנת 2005 ואחר כך ב-2011 נאסר על נשים להצביע ולהתמודד.

עם פרסום התוצאות התברר כי 19 נשים קיבלו מושבים במועצות המקומיות, כאשר מספר הנבחרות הגבוה ביותר נרשם בעיר הבירה ריאד – ארבע נשים. שאר המושבים שנתפסו על ידי נשים התפרסו באזורים שונים ברחבי הממלכה כולל אשה אחת שנבחרה בעיר הקדושה מֶכָּה, ושתי נשים נבחרות בעיר הקוסמופוליטית גֶ’דָה.

רבות מהמועמדות הבטיחו לבוחרים ולבוחרות שינויים בעניינים קהילתיים ושיפור בשירותים הציבוריים. למשל הארכת השעות במעונות המטפלים בילדים לאמהות עובדות, הקמת מרכזים קהילתיים לפעילות תרבותית וספורט לנוער, שיפור בכבישים, איסוף פסולת, וכדומה.

האיסור על השתתפות נשים בבחירות הוסר כחלק מהרפורמות שקידם המלך עבדאללה בן עבד אל-עזיז אל-סעוד שנפטר בינואר השנה, והמהלך הזה נחשב לאחד האלמנטים החשובים ביותר במורשתו. אולם הבחירות לא היו חופשיות לגמרי. עדיין הוקפדה הפרדה מלאה בין נשים לגברים, ונאסר השימוש בתמונות בקמפיינים. כללים אלה עוררו דיונים רבים סביב מה באמת מותר ואסור על פי הדת, והעלו שאלות כגון: האם באמת אסור שנשים מוסלמיות ישתתפו בבחירות וינהגו במכוניות, והאם זה אומר שכל הנשים המוסלמיות במדינות אחרות הן כופרות? ולמרות זאת, נשים רבות הרגישו ואמרו שעצם ההשתתפות בבחירות היא כבר ניצחון, והתחושה היתה שזהו צעד ראשון לקראת גיוון בשיח הציבורי בממלכה, ובדרך לחברת יותר כוללנית.

מתוך 1.35 מיליון גברים רשומים להצבעה הגיעו לקלפיות 600 אלף (44%), ומתוך 160 אלף נשים הרשומות להצבעה ניגשו 130 אלף (כ-80%). למרות אחוזי ההצבעה הגבוהים, מספר הנשים שנגשו לקלפיות הוא נמוך יחסית, וזאת בעיקר מאחר ונשים לא נרשמו לבחירות, בשל מכשולים בירוקרטים, מודעות נמוכה לגבי תהליך הבחירות וחשיבותן, וכמובן המכשול התחבורתי – העובדה שנשים לא יכולות לנהוג בעצמן לקלפיות.

על נַסִימה אל-סאדא, הפעילה שיזמה את המחאה ב-2013 נגד האיסור על נשים לנהוג במכוניות, נאסר להגיש מועמדות למועצות המקומיות. אבל היא בכל זאת הלכה לקלפי להצביע, והייתה פעילה ברשתות חברתיות כמו טוויטר, שם היא הביעה את דעתה לגבי הבחירות.

נַסִימה אל-סאדא: אנחנו הנשים חושפות את פנינו במֶכָּה בחַאג׳ אז איך זה שאנחנו לא יכולות לחשוף אותן בשביל קמפיין פוליטי? #סעודיה

נַסִימה אל-סאדא: אנחנו הנשים חושפות את פנינו במֶכָּה בחַאג׳ אז איך זה שאנחנו לא יכולות לחשוף אותן בשביל קמפיין פוליטי? #סעודיה (צילום מסך מתוך טוויטר)

אל-סאדא גם שיתפה את הקריקטורה הזאת בה מצויר בה קלפי עליו כתובות ססמאות כגון צדק ושוויון:

"הבחירות המקומיות ללא תגובה" (צילום מסך מתוך טוויטר)

"הבחירות המקומיות ללא תגובה" (צילום מסך מתוך טוויטר)

בראש המתנגדים להשתתפות של נשים בבחירות עמדו אנשי דת קיצוניים. אחרים התנגדו מאחר ואינם רוצים לראות נשים בתפקידים ציבוריים, או שחשבו שזהו צעד נוסף בדרך ל״הִתְמַעַרְבוּת״. אך דעות כאלה היו במיעוט, ורוב האנשים היו או בעד הכללת נשים בבחירות, או ניטרליים.

דעת הרוב השתקפה היטב בתגובות ברשתות החברתיות. להלן כמה דוגמאות:

אני אומר שאנחנו צריכים לתת לנשים הזדמנות למען השינוי, אם הן מניבות תוצאות אז יפה מאוד, ואם לא אז זה לא מחדש כלום. גם כך הגברים לפניהן לא הניבו תוצאות. (צילום מסך מתוך טוויטר)

אני אומר שאנחנו צריכים לתת לנשים הזדמנות למען השינוי, אם הן מניבות תוצאות אז יפה מאוד, ואם לא אז זה לא מחדש כלום. גם כך הגברים לפניהן לא הניבו תוצאות. (צילום מסך מתוך טוויטר)

הניצחון של האישה הסעודית הראשונה בבחירות המקומיות #סאלמה_אלעתיבי.. למרבה הצער אלה בחירות ריקות מתוכן ואין לה שום משמעות או תועלת לאזרחים. (צילום מסך מתוך טוויטר)

הניצחון של האישה הסעודית הראשונה בבחירות המקומיות #סאלמה_אלעתיבי.. למרבה הצער אלה בחירות ריקות מתוכן ואין לה שום משמעות או תועלת לאזרחים. (צילום מסך מתוך טוויטר)

קריקטורה נוספת הביעה ביקורת כלפי המוסר הכפול לפיו נשים יכולות להצביע ולהיבחר אבל לא לנהוג במכונית. בקריקטורה רואים אישה שמנסה להגיע לקלפי, ושוטר עוצר אותה ואומר לה "סליחה, גבירתי, אסור לנהוג באוטו":

צילום מסך מתוך טוויטר

צילום מסך מתוך טוויטר

על נשים בסעודיה חלות מגבלות רבות. לא רק שאסור להן לנהוג במכונית, הן גם חייבות להתכסות בפומבי, אסור להן לצאת בלי מלווה, או להשתתף בחופשיות בתחרויות ספורט, ועוד. אבל בשנים האחרונות נראית מגמה של שינוי איטי בממלכה, הכוללת אפילו את המינוי של נשים במועצת השורא.

יותר ויותר, נשים בסעודיה גם משתמשות ברשתות החברתיות באינטרנט שבגלל האנונימיות שבהן מעניקות להרבה אנשים את ההזדמנות להיחשף לרעיונות בחופשיות יחסית, ולשתף דעות עם אנשים אחרים, אפילו כאלה שנחשבות לביקורתיות או עוקצניות כמו אלה שנזכרו לעיל. אין לדעת להיכן מגמת השינוי הזאת תוביל את הנשים של סעודיה הערבית, או לאן הן יובילו אותה, אבל אולי בבחירות הבאות הן יוכלו אפילו לנהוג בעצמן לקלפיות.

סולאפה זידאני היא מוסמכת האוניברסיטה העברית בלימודי מזרח אסיה. חקרה תרבות רשת בסין, בדגש על שפה וביטויי חתרנות בבלוגים בסינית.

> אמן פלסטיני-סעודי נידון למוות באשמת "הטרדת היישות האלוהית"

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"אין לנו לאן ללכת חוץ מאליהם. אין למשטרה הפלסטינית סמכות פה". סמאח אקטש עם שניים מילדיו (צילום באדיבות המשפחה)

סמאח אקטש עם שניים מילדיו (צילום באדיבות המשפחה)

תחקיר: ההרוג בפוגרום חווארה נורה כנראה על ידי מתנחלים

במהלך התפרעויות המתנחלים בפברואר 2023 הותקף גם הכפר הסמוך, זעתרה, ונורה למוות סאמח אקטש. תחקיר "בצלם", שבוצע בשיתוף ארגון מומחי הסאונד Earshot, הסיק שההרוג נורה מנשק בעל קליבר קטן, שבדרך כלל אינו בשימוש חיילים. שנה אחרי, איש עדיין לא הועמד לדין

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf