newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

המשמר החברתי בכנסת נגד ״הרשימה הלא כל כך משותפת״

בדו"ח המסכם את מושב הקיץ של הכנסת, מתעקש "המשמר החברתי בכנסת" לייצר את הרושם כאילו יש פערים גדולים בין המפלגות של הרשימה המשותפת בכל הנוגע ל"ביצועים החברתיים" שלהן. הנתונים של המשמר עצמו מעידים כי מדובר בסילוף גס

מאת:

מאת נדב פרנקוביץ'

לפני כשבועיים פרסם "המשמר החברתי בכנסת" את הדו"ח המסכם שלו על מושב הקיץ של הכנסת. בדו"ח הוצגה נוכחות חברי הכנסת בהצבעות שהמשמר הגדיר כחברתיות. טרם הנתונים עצמם סיפק הדו"ח טקסטים המתארים את הממצאים ביחס לכל אחת מהסיעות.

ביחס לרשימה המשותפת (אני תומך בל"ד והרשימה המשותפת), נכתב טקסט שכותרתו ותוכנו יוצרים רושם עז כאילו נדגמו פערים גדולים בנוכחות בין חד״ש לבין שאר המפלגות המרכיבות את הרשימה. הבעיה החמורה היא שזה פשוט לא נכון. הנתונים עצמם, שאותם הציג המשמר החברתי רק בתחתית הדו״ח ורק לאחר הטקסטים המתארים את ביצועי המפלגות, מוכיחים פשוט את ההיפך. אין כל פערים בממוצעי הנוכחות של המפלגות השונות ברשימה המשותפת.

> הרשימה המשותפת: שמאלית, חברתית, ולוקחת את בנט

לא חברתיים? הרשימה המשותפת (אכרם דרווישי / אקטיבסטילס)

לא חברתיים? הרשימה המשותפת (אכרם דרווישי / אקטיבסטילס)

לפני שאגש לטקסט הפנטסטי שנכתב על (ונגד) הרשימה המשותפת ואתמקד בעובדות שהצגתי בפסקה הקודמת, אקדים ואעיר כי גם הנתונים עצמם, שעליהם מסתמך (כביכול) הטקסט, בעייתיים בלשון המעטה: המשמר החברתי בחר לדגום רק פרמטר אחד – נוכחות בהצבעות חברתיות – ולא מכלול פרמטרים כמו אופן ההצבעה, נוכחות והצבעה בוועדות, הגשת שאילתות והצעות לסדר היום, וכיוצא בזה. אין צורך להכביר מילים על הבחירה לדגום כך מבחינה מתודית.

המשמר גם בחר להגדיר כ"חברתיות" הצבעות על חוקי קונצנזוס ציוניים, כגון חוק להגדלת קצבאות לחיילי מילואים, חוק להעדפת תוצרת הארץ במכרזים של מערכת הבטחון, הצעת חוק אמות המידה לזכאות לסיוע מאגפי השיקום והמשפחות במשרד הביטחון, ועוד. סיעות הבית הציוניות נהרו להצביע בעד חוקים כאלו בהמוניהן, והרשימה המשותפת העדיפה להיעדר ולהימנע מהצבעת ראווה נגדית חסרת תוחלת. מנגד, ההצבעה על החוק למניעת אפליה מחמת משקל, למשל, דווקא לא הוגדרה בידי המשמר כחברתית: בהצבעה זו נכחה מרבית הרשימה המשותפת, לעומת נוכחות דלילה שהפגינו שאר סיעות הבית.

וכך אולי יוצא שחבר הכנסת דב חנין, שמפורסם בפעילות הפרלמנטרית הענפה שלו בנושאים חברתיים, ממוקם על פי נתוני המשמר רק במקום ה-76 מתוך 120 חברי כנסת מהקואליציה והאופוזיציה, כפי שמתברר כשמפשפשים קצת בנתונים.

משותפת או לא משותפת?

אפשר להוסיף ולהתעמק בהיבטים המתודיים והערכיים הללו, אך כאמור, הטקסט שבאמצעותו הציג המשמר החברתי את הנתונים נגוע בעיוות בסיסי וחמור בהרבה, השייך לתחום האתיקה.

הנה הטקסט במלואו:

הרשימה הלא כל כך משותפת

המקבילה לישראל ביתנו, מבחינת נוכחות נמוכה בהצבעות חברתיות, היא לא אחרת מאשר הרשימה המשותפת – למרות גודלה ויומרתה לפעול גם למען המגזר הערבי וגם למען כלל החברה.

בפועל, ח"כ טלב אבו עראר הגיע לשבע הצבעות בנושאים חברתיים בלבד, והיה זוכה במקום האחרון בכנסת לולא היה ליברמן; ח"כ ג'מאל זחאלקה נכח רק בשמונה. השניים לא השתתפו בהצבעות על החלת שוויון הזדמנויות במגורים, שמתיימרת לבטל את ההפליה בשוק הדיור, גם כלפי החברה הערבית, לא בהצבעות על החלת שקיפות באינטרסים הכלכליים של חברי הכנסת ולא בהצבעה על מתן פטור לחייבים בהוצאה לפועל. יש לציין שבמספר הצבעות נעדרה הרשימה כולה – הסיעה השלישית בגודלה בכנסת – שהבולטת שבהן היא ההצבעה להארכת הפיילוט להעברת סמכויות שיטור לפקחים עירוניים, הצעה שמגבירה את אי השוויון בין רשויות חזקות לחלשות.

כזכור, הרשימה המשותפת איננה מייצגת מפלגה אחת, והיא איחוד של שלוש רשימות שונות שביניהן יש פערים אידאולוגיים ניכרים. ההבדלים בין המפלגות המרכיבות את הרשימה המשותפת באים לידי ביטוי גם במנעד הציונים הרחב של חבריה. זחאלקה (בל"ד) ואבו עראר (רע"מ) נמצאים בתחתית הרשימה עם 8 ו-7 הצבעות בהתאמה, ואילו בראשה עומדים חברי הכנסת דב חנין ואיימן עודה (חד"ש) וגם ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא (רע"מ) עם כמות הצבעות כפולה ויותר".

בעקבות הטקסט הנוקב והכותרת החד משמעית שממסגרת אותו, היינו מצפים לראות את הדברים מתבטאים בנתונים שפורסמו בדו"ח. נציץ בטבלת הנוכחות של ח"כי הרשימה:

(מקראה: ירוק רע״ם, אדום חד״ש, כתום בל״ד, צהוב תע״ל)

המשמר החברתי

ההתפלגות מגוונת, וממוצעי המפלגות השונות המרכיבות את הרשימה המשותפת מעידים כי אין כל הבדל בינהן למעט כמה שברים עשרוניים זניחים –  וזאת בניגוד לרושם המלאכותי שיצר הטקסט של המשמר החברתי.

לחד"ש ממוצע של 13.8 הצבעות, הח"כים של תע"ל עם 13.5, רע"ם 13.3, ולבל"ד ממוצע של 12.7 הצבעות. הגרף הבא ממחיש עד כמה פעוטים ההבדלים בשיעורי הנוכחות בין המפלגות השונות ברשימה המשותפת:

המשמר החברתי על הרשימה המשותפת

למרות זאת בחר המשמר החברתי בנרטיב הנזעק בכותרת "הרשימה הלא כל כך משותפת", ובטקסט שממציא ומדגיש פערים שלא קיימים.

שני חברי כנסת מהרשימה המשותפת מובילים במקום הראשון את הטבלה הפנימית של הסיעה עם 18 הצבעות: אחד מהם מרע"ם (עבד אל-חכים חאג' יחיא), ושני מחד"ש (איימן עודה, יו"ר הרשימה המשותפת). אחריהם עם 17 הצבעות בא ח"כ דב חנין (חד"ש), ומיד אחריו ארבעה חברי כנסת מרע״ם, תע״ל ובל״ד, עם 15 הצבעות כל אחד. אבל הטקסט מתייחס דווקא לשני הח"כים מחד"ש כמובילי הרשימה, ובמקרה המוזר של ח"כ חאג' יחיא מרע"ם – מצניע את המסתנן הזר, מטשטש את מיקומו בראשות הטבלה, ומבליט על חשבונו חבר כנסת מחד"ש שנכח בפחות הצבעות. את גנאים (רע״ם), טיבי (תע״ל), זועבי (בל״ד), וגטאס (בל״ד), שנמצאים יחד במקום השלישי כדבוקה, הס מלהזכיר.

במקביל, הטקסט התמקד מאוד בשני חברי כנסת שאינם מחד"ש וסוגרים את הרשימה, ולא הזכיר כלל שלושה ח"כים של חד"ש שנמצאים ממש בצמוד מעליהם, קרובים לתחתית הטבלה. ולאחר שהעובדות עברו סידור וניפוי קפדני ותמים שכזה, טרחו ב"משמר" לנסח משפט נוסף ומפורש שמבליט בבוטות את הניגוד המלאכותי הזה בין חד"ש לשאר הרשימה, ניגוד שהם עצמם בראו יש מאין. בתווך הטקסט מזכיר לנו שהרשימה המשותפת מורכבת ממפלגות בעלות פערים אידיאולוגיים ניכרים, וש"ההבדלים בין המפלגות המרכיבות את הרשימה המשותפת באים לידי ביטוי גם במנעד הציונים הרחב של חבריה".

מלאכת הסילוף המגמתית הזו מועצמת באמצעות אלמנטים נוספים לאורך הטקסט, וכמובן מודגשת על ידי הכותרת המופרכת. במשמר החברתי מסרבים לתקן את המעוות, ולכן אין מנוס מלהטעים שמדובר אכן בסילוף מכוון ולא ברצף שערורייתי של "טעויות" תמימות.

> תשובה למתנגדי הרשימה המשותפת בשמאל

הנה ההסבר של מנכ"לית המשמר החברתי לסירוב:

החלטנו שלא לשנות את הטקסט משום שלטעמנו הוא מייצג נאמנה את הפרשנות והביקורת של כותביו, וממילא, הדגש בעינינו לא היה על תחרות בין חד״ש למפלגות האחרות, כפי שאתה מוצא (אם הבנתי נכון את הביקורת) אלא על הביצועים הבינוניים שמצאנו, ככלל, בקרב חברי הרשימה, כולל דב חנין ואימן עודה".

אבל איך אפשר לטעון כך כשלא רק שחלק משמעותי מהטקסט עוסק באדיקות ביצירת הרושם הזה – גם הכותרת מכריזה על כך בקולי קולות? הסירוב של המשמר החברתי לתקן את השגוי בטקסט המוטה והמטעה הזה, שממשיך להיות מופץ בתפוצה רחבה וזכה לאלפי שיתופים, אומר דרשני. ה"משמר" הדביק לנתונים הבעייתיים ממילא, שהוצנעו, פרשנויות מובלטות ומרחיקות לכת שאינן נסמכות על דבר, מלבד אולי משאלות לב או אג׳נדות עלומות.

נותר רק לתהות כיצד מפרסם המשמר החברתי סילוף כה חמור בניגוד לעולה מן הנתונים (הבעייתיים כשלעצמם) שלו עצמו, מהם המניעים העומדים מאחורי מעשה כזה, והאם נדרשים חברי המשמר החברתי, האחראים על פרסום הטקסט הזה ועל הסירוב לתקנו, לגילוי נאות.

תגובת מנכ"לית המשמר החברתי: המדד החברתי – לדרוש מהפוליטיקאים לעבוד עבורנו

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מרצים רבים תמכו במכתב הנזיפה במרצה בגלל הדעות שלה על 7 באוקטובר. סטודנטים באוניברסיטה העברית מפגינים למען הדחתה של פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן (צילום: חיים גולדברג / פלאש 90)

מרצים רבים תמכו במכתב הנזיפה במרצה בגלל הדעות שלה על 7 באוקטובר. סטודנטים באוניברסיטה העברית מפגינים למען הדחתה של פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן (צילום: חיים גולדברג / פלאש 90)

אקדמיה שלא יוצאת נגד ההרג והדיכוי לא ממלאת את תפקידה

כשהופיע איום על ביטול פרסי ישראל, האקדמיה בישראל הזדעקה. אבל היא בוחרת למלא את פיה מים ביחס לזוועות בעזה, ואפילו עוזרת בסתימת הפיות של סטודנטים ומרצים פלסטינים. ככה לא עושים אקדמיה

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf