newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

דיווח מחברון: כך נראית פעולת הצבא בעיר

פעולות החיפוש והפשיטות הראוותניות שמבצעים החיילים בחברון כוללות שימוש באש חיה, פיצוץ דלתות של בתים וחנויות, וסגר על מאות אלפי בני אדם. המטרה: להפגין את כוחו הבלתי מנוצח של הצבא

מאת:

כותב אורח: אכרם נתשה

הילד נור אל-קוואסמה לא ישכח את המלחמה שהכריזו כוחות הכיבוש הישראליים על ביתו לפתע. נור עדיין מאושפז בבית החולים, ימים לאחר שנפצע כאשר חיילים פוצצו את דלת הכניסה הראשית לביתו.

כששוחחתי איתו, סימני התימהון עוד ניכרים על פניו של אכרם אל-קוואסמה, אביו של נור בן ה-8, אשר ביתו כמעט הרוס כליל מבפנים, בנו נור בבית החולים ואילו בנו הגדול נעצר בפשיטה על הדירה.

הסיפור, כפי שמספר אותו אכרם, התחיל מכך שהבחין בנוכחות חיילים בפתח ביתו ושם לב שהם פונים לעבר הדירה. והרי האזור מלא בחיילים המחפשים מבית לבית. הוא מספר:

ציפיתי שמישהו מהם ידפוק בדלת כדי שאפתח לו אותה, אבל לפתע אירע פיצוץ עז בדלת הדירה, אני לא יודע למה, והחיילים התחילו לצעוק: 'צאו מהבית'.

ברגעים אלה נפצע בני נור מרסיסי הפיצוץ ולא ידעתי מה לעשות. הוא שתת דם כאשר החיילים רצו להיכנס, ואחרי שהדלת נפתחה הודעתי להם שבני פצוע וזקוק לאמבולנס, אך הם לא הקשיבו כי הם רצו לעצור את בני הגדול, ולכן הם השאירו את בני הצעיר שותת דם בחיק אימו. זאת ועוד, שעה קלה לאחר שהגיע בני הגדול הובילו אותו בכוח וקשרו את עיניו וזרקו אותו על הארץ.

באותם רגעים נשאר הילד נור פצוע בזרועות אמו, כאשר החיילים לא מרשים לאמבולנס להגיע למקום. וברגע שהגיע האמבולנס הפלסטיני וצוותי העזרה הראשונה והעיתונות והשכנים, ירו כוחות הכיבוש לעברם כדי למנוע מהם את הגישה. עד שהגיע האמבולנס המלווה את הצבא, ולקחו את בני נור לטיפול, אחרי שכמעט איבד את חייו בגלל העיכוב בהגשת הטיפול שהיה זקוק לו.

עצורים במהלך המבצע (צילום: אקטיבסטילס)

עצורים במהלך המבצע (צילום: אקטיבסטילס)

ההפתעה השנייה שהדהימה את אכרם הייתה כשהוא נכנס לדירה ולא מצא בה דבר שלא נהפך או נהרס. כל הרהיטים בבית הרוסים או קרועים או שבורים. אכרם החל לשאול את עצמו בשביל מה כל זה. "האם לא יכלו להיכנס ולחפש בשקט? למה לפוצץ ולהרוס? ומה עשה בני נור שהגיע לו להיפצע וללכת לבית חולים? ומה חטאם של בניי ובני אחיי ושכניי שמגיע להם לסבול מטראומות נפשיות בגלל הפיצוץ והתנהגות החיילים?"

מה שקרה למשפחת אל-קוואסמה חזר על עצמו עשרות פעמים במהלך פעולות החיפוש והפשיטות שמבצעים חיילי הכיבוש, שמלוות בפעולות ראוותניות ומאד אלימות כלפי התושבים האזרחים או כלפי העיתונאים או צוותי הסיוע הרפואי וההגנה האזרחית. המטרה היא תמיד להראות את כוחו הבלתי מנוצח של צבא הכיבוש.

> קצין בצה"ל: המבצע בג'נין תוכנן מזמן, ואינו קשור לחטיפה

חיילים פולשים לחנות פלסטינית בחברון לבצע חיפוש. (אורן זיו/אקטיבסטילס)

חיילים פולשים לחנות פלסטינית בחברון לבצע חיפוש. (אורן זיו/אקטיבסטילס)

קולות פיצוץ הם דבר שכיח בעיר חברון בימים אלה, לא בגלל שהעיר נמצאת תחת הפגזה אלא בגלל שהחיילים מחרימים את כל מצלמות האבטחה שבעלי החנויות מציבים ליד עסקיהם ברחובות הראשיים, כאמצעי הגנה מפני גנבות. החיילים בדרך כלל לא מחכים לבעלי החנויות כדי לבקש מהם את המצלמות אלא נוקטים בדרך הקלה יותר והיא להפציץ את הכניסות לחנויות ולהחרים את מכשירי התיעוד.

לא משנה מידת הנזק הנגרם לתושבים כתוצאה מהפיצוץ, ולא משנה מידת האימה שגורמים החיילים לילדים ולמשפחות בכל מקום מהפיצוצים. מה שחשוב הוא התמונה שתצא לאמצעי התקשורת ותגיע למתנחלים ולימניים, שאומרת להם שמאחריהם עומד צבא חזק ושהוא מחפש את הנעדרים ברצינות.

במהלך מבצעים ופשיטות אלה מתנגשים החיילים עם התושבים, והצעירים מתחילים לזרוק אבנים על החיילים. אבל מה שחדש כאן הוא שכוחות הכיבוש לא משתמשים רק בכדורי גומי או רימוני הלם וגז המדמיע אלא גם יורים אש חיה על הצעירים. וכך הסיכויים לנפילת קורבנות חדשים בימים הבאים רק עולים. כאן לא חשוב מספר הקורבנות שיפלו, כי מה שמעניין את נתניהו ויעלון הוא תמונת חייל המכה נמרצות, ושוב, המטרה היא לרצות את ציבור המתנחלים והימין.

> האנשים שרואים באסונות אנושיים הזדמנויות צבאיות

חיילים ברחובות חברון. (מוסטפא באדר/אקטיבסטילס)

חיילים ברחובות חברון. (מוסטפא באדר/אקטיבסטילס)

גרסה אחרת לתמונה היא זו של החייל החזק המונע מאנשים לעבור במחסומים ובסגרים המוטלים על תושבי חברון בדרך הישנה החדשה של הטלת עונש קיבוצי על כל התושבים, בלא כל קשר לדעותיהם או נטיותיהם הפוליטיות. מה שחשוב הוא שהם פלסטינים ואפשר למנוע את מעברם דרך המחסומים ולקחת מהם את האישורים ולמנוע מיותר מ-700 פלסטינים את המעבר בלי שום סיבה אחרת מאשר שהינם תושבי חברון, המקום אשר בו נעלמו עקבות השלושה שנעדרים.

כאן לא חשובות זכויות האדם המופרות. מה שחשוב הוא שנתניהו יוכל לומר שהוא פועל לחיפוש הנעדרים. אבל העונשים הקולקטיביים לא יובילו אל הנעדרים כפי שהם יממשו את מטרותיהם של אלה שמטילים את העונשים, היינו השגת תמונה של הגדול והחזק.

נתניהו רוצה לשכנע את הציבור שלו שהוא יכול להשיב את הנעדרים ושהוא האיש החזק, לא רק בגלל שהוא רוצה עורף חזק אלא גם כדי להגן על הקואליציה שלו וכדי שיוכל להשתמש בכך בתעמולת הבחירות הבאות. הוא רוצה להישאר ראש הממשלה ויהי מה, ולא חשוב מי יינזק ומי יתעצב ומי יאבד את ילדיו במאבק זה שבו הם סוחרים בכל דבר.

* אכרם נתשה הוא עיתונאי פלסטיני מחברון.

פוסט זה פורסם גם באנגלית באתר 972+. תרגום מערבית: שושנה לונדון-ספיר

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf