newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

ארבעה חודשי מאסר לפלסטיני בגלל שרכב על אופניים

עבדאללה אבו רחמה נעצר בבילעין בסיום רכיבת מחאה בשנת 2016, עוד לפני תחילת ההפגנה השבועית נגד הגדר. "העונש הזה רק יעודד אותי להמשיך בתמיכה בבני אדם בכל מקום שהוא. עד שנסיים את הכיבוש, ועד שתהיה לנו עצמאות״, הוא אומר

מאת:

בית המשפט הצבאי בעופר קבע הבוקר (רביעי) עונש מאסר של ארבעה חודשים על האקטיביסט הפלסטיני עבדאללה אבו רחמה, בגין הפגנה שבה רכב על אופניו לפני כשנתיים וחצי.

אבו רחמה, ממנהיגי המאבק נגד הגדר, הורשע לפני מספר שבועות בהפרת צו שטח צבאי סגור והפרעה לחייל, על השתתפותו בשנת 2016 בהפגנה לציון יום הנכבה בכפרו בילעין, שהפך לאחד מסמלי ההתנגדות לחומת ההפרדה. היום ניתן גזר דינו.

במאי 2016, בזמן שרכב על אופניו עם חבריו כחלק מפעולת מחאה ועוד בטרם החלה ההפגנה השבועית של התושבים ליד חומת ההפרדה, פלשו חיילים ושוטרי מג״ב לכפר – והדפו את רוכבי האופניים לכיוון בתי הכפר. אבו רחמה נעצר באלימות בזמן שדיבר עם החיילים וניסה להסביר להם שהוא נמצא על אדמתו, ואז ניסה לעזוב. לבקשת ההגנה, בית המשפט קבע היום שאבו רחמה יחל לרצות את עונשו בעוד כחודש, ב-13.12, כדי לאפשר הגשת ערעור על ההרשעה ועל גזר הדין עצמו.

השופט הצבאי, רס״ן חיים בלילטי, קבע שאבו רחמה ירצה 120 יום בכלא – תוך כדי הפעלת עונש מאסר על תנאי שנקבע לו ב-2015 על הפגנה אחרת בה השתתף. השופט בחר להפעיל רק חלק מעונש המאסר, ולקזז 11 ימים בהם אבו רחמה ישב במעצר בשנת 2016. השופט ציין בהחלטתו כי ״צו השטח הצבאי היה לאזור ספציפי, כאשר שנים מתקיימות הפגנות במקום. לא מדובר פעילות לא מידתית". הוא גם ציין כי ״הנאשם לא נרתע למרות עונש המאסר בפועל (שהוטל עליו בעבר. א.ז) והיה דומיננטי ואקטיבי באירוע״, אך הודה שאבו רחמה ״התנגד בצורה לא אלימה למעצר״.

״עבדאללה הוא מגן זכויות אדם, הוא פועל בצורה לא אלימה נגד הכיבוש", אמרה לשיחה מקומית עורכת הדין גבי לסקי, המייצגת אותו. "לכן הוא מטרה כל כך חשובה בשבילם, כל עוד הוא בכלא הוא לא יכול להיות בשטח. מלכתחילה המקרה הזה לא היה צריך להיות מובא בפני בית המשפט ואפילו כשמצאו אותו 'אשם', לא היה צריך לשלוח אותו לכלא. אנחנו נערער על ההחלטה״.

עבדאללה אבו רחמה ועו"ד גבי לסקי במהלך הדיון, 14.11.2018 (אורן זיו/ אקטיבסטילס)

עבדאללה אבו רחמה ועו"ד גבי לסקי במהלך הדיון, 14.11.2018 (אורן זיו/ אקטיבסטילס)

״אני כועס ועצוב על ההחלטה, זה לא בית משפט אמיתי של צדק אלא בית משפט פוליטי״, סיפר לשיחה מקומית אבו רחמה לאחר תום הדיון בעניינו. "ההחלטה לשלוח אותי פעם נוספת למאסר קשה לי, למשפחתי ולתומכים שלי. אשלם את המחיר, אבל העונש הזה רק יעודד אותי להמשיך בתמיכה בבני אדם בכל מקום שהוא. זה התפקיד שלי כפלסטיני, עד שנסיים את הכיבוש, ועד שתהיה לנו עצמאות״. אבו רחמה מבקש להדגיש כי עמדתו העקרונית היא ״כיבוד כל בני האדם באשר הם. אנחנו לא נגד ישראלים או יהודים, אלא רק נגד הכיבוש״.

ביום האירוע, ה-13 במאי 2016, הגעתי לבילעין כדי לתעד את ההפגנה השבועית. ההפגנה באותו שבוע הוקדשה לציון יום הנכבה. עוד לפני ההפגנה, רוכבי אופניים – מקומיים ופעילים תומכים – הגיעו מרמאללה כחלק מרכיבת מחאה. כוח חיילים ושוטרי מג״ב פלש לכפר, והחל להרחיק את רוכבי האופניים לכיוון בתי הכפר. עבדאללה אבו רחמה עצר עם אופניו ליד החיילים ושוחח איתם בעברית (כפי שניתן לראות בסרטון למטה). ״אין אבנים, אין בעיות, בשביל מה גז (מדמיע)״? הוא שאל והמשיך להסביר להם שאולי יש צו שטח צבאי סגור ליד החומה, אך שהוא נמצא רחוק משם. לפתע אחד משוטרי המג״ב התחיל לדחוף את אבו רחמה והורה לו לעזוב מיד את המקום בטרם ייעצר. כשהוא עוד רכוב על אופניו אבו רחמה אמר לחייל כי הוא הולך לבד ואין צורך להפעיל אלימות. השוטרים המשיכו לדחוף אותו למרות שהוא התרחק מהם ואז נשמעה ברקע ההוראה לעצור אותו.

תיעוד המעצר:

״עבדאללה הוא דוגמה לאיך שהמערכת של הכיבוש פועלת נגד אקטיביסטים״, קובעת עו"ד לסקי. ״הראינו במהלך המשפט החלטות רבות של בתי משפט בתוך ישראל, נגד מפגינים יהודים, שלא קיבלו יום אחד מאסר על אותה עבירה" (מה שנקרא בישראל "הפרעה", מאחר והמושג "שטח צבאי סגור" כמעט לא מתקיים בתוך ישראל. א.ז).

בדומה לעבר, אז כאמור נקבע לגביו עונש מאסר על תנאי של ארבעה חודשים, גם הפעם נגזרו עליו ארבעה חודשי מאסר על תנאי למשך שלוש שנים על כל עבירה דומה שיבצע. עו״ד לסקי מסבירה את הסיבה להטלת עונשים על תנאי: ״הטלת קנסות ועונשים עתידיים על המשך ההתנגדות הלא אלימה בעצם מצביעה על כך שבית המשפט הצבאי הוא לא בית משפט של צדק ושכל מטרתו היא להקל על מפעל הכיבוש ולמנוע התנגדות לגיטימית אליו״. בהקשר הזה אבו רחמה מוסיף כי ״משנת 2005 (אז נפתח משפטו הראשון. א.ז) עד היום זה אותו הדבר – קובעים לי תנאים כדי שלא אוכל להשתתף בהפגנות בעתיד".

עבדאללה אבו רחמה הוא ממנהיגי המאבק נגד הגדר. הוא היה ממובילי ההפגנות בכפר בילעין נגד הגדר שהחלו ב-2005, ומאז פעל במסגרת הוועדות העממיות וארגן הפגנות ואירועים בכפרו ובמקומות אחרים בגדה המערבית. כיום הוא עובד במשרד לענייני החומה וההתנחלויות של הרשות הפלסטינית, שם הוא אחראי בין היתר על פעילויות המחאה בכפר הבדואי ח'אן אל אחמר, שם ישן בכל לילה עד שההריסה נדחתה. בשנת 2010 הוא ריצה 18 חודשי מאסר על חלקו בהפגנות בבלעין, וכיום מתנהל נגדו משפט נוסף, באשמת פגיעה בשער החומה בבילעין.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf