"כשהעולם צועד קדימה, ישראל צועדת לאחור"

תגובתם של אישי ציבור פלסטינים אזרחי ישראל לחוק הלאום: כל הספקטרום שבין "אין חדש תחת השמש" לאזהרה מפני נרמול מדיניות האפטרהייד. "הגיע הזמן שנתחיל לחשוב מחוץ לקופסה. במילים אחרות, הגיע הזמן שנתחיל לחשוב ולפעול מחוץ לכנסת״

מאת:

חוק הלאום, שעבר בלילה שבין רביעי לחמישי, מעורר תגובות חריפות בקרב דמויות ציבוריות רבות בחברה הפלסטינית בישראל.

הרשתות החברתיות סוערות מזה כמה ימים סביב החוק. העובדה שהוא עבר בגרסתו ״המרוככת״ לא ממש עושה רושם על פעילים עצמאיים, ארגוני זכויות אדם ואזרח, ואנשי רוח ותרבות פלסטיניים.

donate

״החוק הזה עבר ואף פלסטיני לא מופתע. מדובר במלחמת התשה נגדנו מאז 1948. חייבים להמשיך ולחשוב על דרכים יצירתיות יותר להתנגד״. ח"כ אבי דיכטר בדיון על חוק הלאום (מרים אלסטר/פלאש90)

"מאמינה שהעתיד יהיה עוד יותר קודר"

ארגון עדאלה פרסם כבר בתחילת השבוע נייר עמדה המכנה את חוק הלאום ״חוק הנופל בגדר האיסורים המוחלטים על פי המשפט הבינלאומי ולכן הוא לא לגיטימי בהיותו חוק קולוניאלי ובעל מאפיינים של אפרטהייד״. בעדאלה מדגישים כי מדובר בחוק אנטי דמוקרטי כיוון שהוא מעגן אפליה בצורה ״חוקתית״, וכי מעכשיו הוא ״יהיה בבחינת חוק החוקים שביכולתו לגבור על כל חקיקה רגילה וישפיע על פרשנותם של שאר חוקי היסוד זאת משום שהוא מעגן את הזהות החוקתית של המשטר״.

״בוא נסתכל על כל המדינות הדמוקרטיות בעולם בשלושים השנים האחרונות״, אומרת עו״ד סאוסן זהר מעדאלה. ״מבין כל המדינות שאימצו לעצמן חוקות, לא קיימת אף מדינה שעיגנה אפליה בחוק כמו שישראל עושה עכשיו״. לפי זהר, החוק נותן ״גושפנקא חוקתית״ לעיקרון האפליה, וכי מעכשיו עיקרון האפליה הוא מוצדק ולגיטימיֿ לפי ממשלת ישראל.

״אל לנו להיות מופתעים״, אומרת הבמאית סוהא עראף. ״הגזענות בישראל של היום היא מוצהרת. המדינה הזו עסוקה בבדיקת גבולות, וברגע שהיא מרגישה שהיא יכולה להראות את פניה האמיתיות ללא שום השלכות או ביקורת, היא עושה זאת. אני מאמינה שהעתיד אף יהיה יותר קודר״.

donate

השחקנית ראידה אדון, שרק בשבוע שעבר הגיעה לפתיחת התערוכה ״אומנות ערבית גנובה״ בתל אביב והתעמתה עם אוצרי התערוכה שגנבו והציגו עבודות אומנות מהעולם הערבי ללא אישור, אומרת: ״הרי תמיד היתה גזענות, תמיד תקציב התרבות שלנו היה נמוך משל היהודים, תמיד היה קשה לנו למצוא דירה כי לא רוצים להשכיר לערבים, תמיד חיפשו אותנו בשדה התעופה, תמיד השפה הערבית הייתה מאיימת. עכשיו הם שמו את הדברים על השולחן. מה שצפוי לנו הוא מדינת יהודים מבודדת ודתית המוקפת בחומות וצבא ושתהיה חשוכה תרבותית. בזמן בו העולם ימשיך ללכת קדימה, ישראל תלך לאחור. כואב שהעם הזה שעבר בהיסטוריה שלו כל כך הרבה גזענות וסבל, מבודד עצמו ומעביר את הגזענות והסבל לכל מי שחי מתחת לגג של מדינת ישראל״.

חברי הרכב ההיפ הופ הפלסטיני ״דאם״ התייחסו גם הם לנושא. ״מאז הקמתה זה מה שהמדינה עושה. היא עסוקה בגניבת הילידים הפלסטינים והדרתם״, אומר מחמוד ג׳רירי, חבר ההרכב. ״הגיע הזמן שנתחיל לחשוב מחוץ לקופסה. במילים אחרות, הגיע הזמן שנתחיל לחשוב ולפעול מחוץ לכנסת״.

״זה מזכיר לי את המשפט של אל פצ׳ינו: just when I thought I was out, they pull me right back in״ מוסיף חברו להרכב, תאמר נפאר. נפאר משתמש במשפט הזכור מהסרט השלישי בטרילוגית הסנדק כדי להצביע על כך שהמלחמה של ישראל נגד אזרחיה הפלסטינים פשוט לא פוסקת, וכי אסור לפלסטינים להפסיק להיות דרוכים. ״החוק הזה עבר, ואתה רואה שאף פלסטיני לא מופתע. מדובר במלחמת התשה מאז 1948 נגדנו. חייבים להמשיך ולחשוב על דרכים יצירתיות יותר להתנגד״, הוא הוסיף.

תאמר נפאר, מחמוד ג'ררי DAM. פסטיבל סולידריות עם התיאטרון הערבי-עברי ביפו (קרן מנור/אקטיבסטילס)

תאמר נפאר ומחמוד ג'ררי מהרכב DAM בפסטיבל סולידריות עם התיאטרון הערבי-עברי ביפו (קרן מנור/אקטיבסטילס)

המוזיקאי ג׳ואן ספדי, הזכור לקהל הישראלי משירו ״קשה להיות ערבי״, הציע בדף הפייסבוק שלו בבוקר לפלסטינים להתגייר ולקבל בברכה את חוק הלאום. למרות הציניות הקיצונית, ספדי מציע לא להתרגש. ״לא חושב שהחוק באמת משנה משהו מעשית. הרי המדינה עסוקה הלכה למעשה ביישום אפרטהייד והדתה. החוק הוא רק צעד להפיכת הצעדים האלה לרשמיים״.

עו״ד זהר חולקת על כך ומבקשת להבהיר את חומרת העניין. ״הסכנה של החוק הזה היא הקביעה החוקתית. מעכשיו יהיה אפשר להפלות ערבים, וזה מוצדק ולגיטימי ואף חוקתי״. לפי זהר ועדאלה, יש בחוק ״מסוכנות מעשית״ העלולה להגיע לתחומי החיים הבסיסיים ביותר.

״נקודה נוספת ולא פחות חשובה״, היא ממשיכה, ״היא העובדה כי החוק מאפשר זכות הגדרה עצמית ליהודים בלבד. משמעות שלילת הזכות להגדרה עצמית היא לא רק הזכות להקים מדינה, אלא הזכות לקבוע גורל. מתן זכות זו ליהודים בלבד, משמעה יצור ויישום משטר קולוניאלי נגד ערבים ובעל מאפיינים מאוד ברורים של אפרטהייד וסגרגציה. כי עכשיו הכל חוקי״.

ועוד משהו קטן...

אנחנו ממש שמחים שקראת את הפוסט הזה, ומקווים שמצאת בו עניין. הצוות של שיחה מקומית משקיע מאמצים משמעותיים כדי להביא לקוראות ולקוראים שלנו חדשות, תחקירים, פרשנויות וטורי דעה מגוונים, והכל מתוך מחויבות להתנגדות לכיבוש ולקידום שלום, שוויון וצדק חברתי.

קשה למצוא דברים כמו הפוסט הזה בכלי תקשורת אחרים בארץ, והסיבה שהוא נמצא פה היא שהעיתונות שלנו בשיחה מקומית היא עצמאית וחופשית. אנחנו לא תלויים באף בעל הון, לא במפרסמים ולא בחומות תשלום.

ועדיין, העבודה הרבה שמושקעת בכל פוסט כזה – מתשלום לכותבים, דרך עבודת העורכות והצלמים ועד התשלום לייעוץ משפטי או לשרתים שעליהם יושב האתר – עולה כסף. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית. ובזה יש לך מקום חשוב.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

הדחפורים הרסו משתלה, מגרש למכירת מכוניות ומספרה במקום, שייח' ג'ראח, ב-17 בינואר 2022 (צילום: אורן זיו)

לא היה שום צורך להרוס את בית משפחת סאלחייה

צביעת שטחים לצורכי ציבור, ללא התחשבות במצב הקיים וללא שיתוף התושבים, היא פרקטיקה מקובלת במזרח ירושלים. למרות זאת, המקרה של משפחת סאלחייה היה חריג: במקרים דומים אחרים עיריית ירושלים השתמשה בשטחים הפנויים בלי לגעת בבתי המגורים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
donate
silencej89sjf