newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

שבוע אחרי: אין בסיס עובדתי להכרזות על "טרור ההצתות"

המשטרה עדיין לא הכריזה על הצתה לאומנית אחת, המפכ"ל טוען כי "טרור ההצתות" הוא נבואה שהגשימה את עצמה, התמונה בחיפה מורכבת משחושבים, חשדות בהצתות התבררו כמקרי רשלנות והנאשם היחיד בכלל הדליק זבל באום אל-פחם. שבוע אחרי, אסון השריפות נראה רחוק ממה שסיפרו לנו בממשלה ובתקשורת

מאת:

עכשיו שהגשם יורד ותמה עונת השריפות המחרידות חשוב שנעצור ונסתכל אחורה שבוע אחד, לפני שהכל ישכח, או גרוע יותר – לפני שהכל יתקבע בזיכרון הקולקטיבי כסיפור של מתקפת טרור כוללת מצד אזרחים ערבים נגד יהודים.

רק לפני שבוע רעדה הארץ מכותרות בסגנון "אינתיפאדת הצתות" (וואינט), "גל הצתות" (ידיעות) ו"עשרות פיגועי אש" (מקור ראשון). בנימין נתניהו וישראל היום קראו לזה "טרור הצתות". שרים התחרו אחד עם השני באמירות נגד המוני המציתים ובהצעות חוק נגד מציתים, לרבות הקריאות הרגילות להריסות בתים ושלילות אזרחות וכן הלאה. ברשת עלו קריאות להצתות נקמה בכפרים ערבים, שקיבלו חיזוק אתמול (רביעי) מעל דוכן הכנסת כשח"כ אורן חזן הדליק מצית ואמר ש"הגיע הזמן שנשיב להם כגמולם… עין תחת עין זה לא דבר שרחוק מהמציאות".

המשטרה פרסמה ביום שישי הודעה פוליטית חריגה יחסית לגוף מקצועי שקוראת להנהגת הציבור הערבי לפעול להפסקת ההצתות. זאת אחרי שממילא חברי הרשימה המשותפת וראשי ערים הבהירו עוד לפני כן שאין מקום להאשמות הגורפות נגד הערבים לפני שהוכח שאכן יש גל הצתות, וגם גינו מראש – למקרה שהיו הצתות. גם הרשות הפלסטינית, כבר לפני ההודעה הזו, שלחה כבאים וכבאיות.

שלשום, באיחור אופנתי, נזכר גם יו"ר האופוזיציה, בוז'י הרצוג, להתחיל לתקוף את הממשלה על המחדל באי-הערכות למתקפת הצתות. כך מתקבע סיפור.

> כשכוחות הביטחון רק רוצים "להכיר אותך"

.בנימין נתניהו וצוות ההסתה בחפ"ק בזכרון יעקב (צילום: אמיל סלמן/POOL)

.בנימין נתניהו וצוות ההסתה בחפ"ק בזכרון יעקב (צילום: אמיל סלמן/POOL)

"הסברנו לכולם כמה זה פשוט"

אבל מה אנחנו באמת יודעים על גל השריפות הזה? נכון לעכשיו אנחנו יודעים שהיו 1773 מוקדי שריפות, לפי שירות הכבאות. המשטרה מונה 90 "אירועים" שבהם היא הוזעקה, שמתוכם בארבעים נפתחו תיקי חקירה על מגוון עבירות (גם רשלנות, גם הצתה וגם רק נסיון הצתה). במס רכוש הודיעו על תשע שריפות שייחשבו כהצתות עם רקע לאומני, אלא שהמשטרה ומערך הכבאות נזעקו להגיב שהרשימה הזאת לא מבוססת בכלל על עובדות, ושנכון לעכשיו אי אפשר לקבוע בוודאות שאף אחד מהמקרים ב"רשימת התשע" היה הצתה.

גורמים במשטרה אומרים היום לשיחה מקומית שנכון להיום בבוקר היו עוד כ-17 עצורים, מתוך ישראל ומהשטחים, שנחקרים בחשד להצתות. רק כתב אישום אחד הוגש, והוא נגד תושב אום אל-פחם שהצית ערימות זבל באום אל-פחם במחאה על אי-פינוי זבל בעיר מצד הרשויות. בין יתר העצורים גם תושבי נצרת, דיר חנא וסאג'ור שחשודים שהציתו שריפות בצמוד ליישובים שלהם עצמם – כנראה לא ממש טרור לאומני. לצד זה, במשטרה מסרבים לתת פירוט מדויק יותר או מספר סופי של חשודים, פשוט כי אין להם עדיין תשובות.

לפני שאני ממשיך בדברים נוספים שאנחנו יודעים, אני רוצה שנקדיש רגע לדברים מדהימים שאמר המפכ"ל, רוני אלשיך, ביום ראשון, ושממש לא זכו למספיק תשומת לב. כשנשאל על החשד להצתות אמר המפכ"ל:

אין ספק שמנקודת זמן מסוימת שהנושא עלה לכותרות אז כמובן שזה הפך להיות 'גל' כי כל אחד ראה כמה קל, וגם הסברנו לכולם כמה זה פשוט – וגם את זה צריך לקחת בחשבון. אני מניח שבאירועים הראשונים יש לנו יותר אירועי רשלנות, בתמהיל, ובאירועים היותר מתקדמים זה כבר הכל הפך להצתות מכוונות. אבל אנחנו חוקרים את הכל בצורה מסודרת.

זו אמירה מטורפת. בא פה האדם שתפקידו להלחם בפשעי ההצתות, ואומר למעשה שלמיטב הבנתו אחד הגורמים להצתות שכן היו זה עצם הדיבור על הצתות – שפחות קרו לפני שדיברו עליהן. במילים אחרות – נבואה שהגשימה את עצמה.

ואכן, אם מסתכלים על השריפות הראשונות בגל, אנחנו יודעים להגיד ברמה גבוהה של ודאות שבהן לא היה מדובר בהצתות. כבר ביום ראשון שעבר פרסם נציב שירות כיבוי והצלה צו האוסר על הבערת מדורות או אש בשטחים פתוחים בשל תנאי מזג האוויר הקיצוניים ש"מעלים את הסבירות להתרחשות דליקות". במחוז ירושלים הועלתה הכוננות, בוטלו חופשות והתחנות תוגברו. במכבי האש הזכירו באזהרותיהם אפילו את אסון הכרמל.

> "קר לך? אין בעיה. תכף נשרוף כאן איזה יער שתתחמם"

נציג מס רכוש עומד נזקים במסעדה של רמה בנטף (יונתן סינדל / פלאש90)

המשטרה ומערך הכבאות דוחים את ההכרזה של משרד האוצר על ההצתות. נציג מס רכוש עומד נזקים במסעדה של רמה בנטף (יונתן סינדל / פלאש90)

כבר באותו יום נרשמו מספר שריפות, ובימים הבאים פרצו שריפות גם בנווה שלום (תאונה), ליד שוהם (כנראה סיגריה שהושלכה מרכב), במוצב צבאי באזור נווה יאיר (שרבים כבר הכריזו עליו כעל הצתה אבל התברר שחייל במוצב זרק סיגריה), בנטף (רשלנות של פועלים) ועוד.

גם בימים הבאים היו שורה של שריפות שנחשדו כהצתות, והתברר שהן משהו אחר לגמרי. בבית מאיר נתפסו שני גנבים שנחשדו כמציתים, אבל מסתמן שהאש נדלקה דווקא מפצצות התאורה של הרודפים אחריהם. בקרית גת חקלאים לא טיפלו בגזם היטב, וכך כנראה נוצרה השריפה. האדם שנראה בסרטון הוויראלי מצית אש בבתיר, בגדה המערבית, למעשה הצית וגם כיבה אש על אדמתו שלו, ליד ביתו, במרחק רב מכל יישוב יהודי, ושוחרר הבוקר (אחרי כמה ימים במעצר, חקירות שב"כ ומניעת פגישה עם עורך דין). עורכת דינו, גבי לסקי, מסרה לשיחה מקומית שההצתה המבוקרת הייתה חלק מטיפול יזום באדמתו שלו, ושגם המדינה השתכנעה בכך היום ולכן שחררה אותו.

צפו: זה נראה כמו הצתה, אבל בפועל – זו שריפה מבוקרת. העצור מהכפר בתיר

המקרה של חיפה

המקרים שנראים יותר כמו הצתות, עם בקבוקי תבערה של ממש, קרו כולם בתוך השטחים (לצד השריפה השנייה בנטף, שבה לטענת המשטרה נזרק בקבוק תבערה כנראה מכפר פלסטיני מעבר לקו הירוק), הגיעו רק אחרי שראשי המדינה התחילו לספר שאנחנו נמצאים תחת מתקפה, ואחרי שהעניין תפס בכמה דפי פייסבוק בערבית כרעיון מוצלח. בדיוק מה שאומר רוני אלשיך.

כמובן שיש הבדל עצום במשמעות הפוליטית של הצתה מצד פלסטינים בשטחים, שחיים תחת משטר צבאי כחמישים שנה ונלחמים בו כל הזמן, לבין הצתה מצד פלסטינים אזרחי ישראל. לא שהצתה שמסכנת חיי אדם, שורפת רכוש והורסת את הטבע והורגת בעלי חיים היא דבר חיובי או מקובל באיזושהי צורה – אבל עדיין יש הבדל במשמעות.

ומה לגבי חיפה? חיפה, כך נראה, הייתה הדליקה שהטתה את הכף סופית בתודעה הציבורית הישראלית לאמונה שמדובר בטרור הצתות. הדיווחים עסקו במספר מוקדים שונים, שפרצו כמעט בו זמנית, אחד מהם ליד תחנת כיבוי, מה שתואר כניסיון להעסיק את הכבאים ולמקסם נזקים. הפרשן רון בן ישי מיהר להסביר ש"גם מי שאינו מומחה יכול לקבוע שבחלק ניכר, אם לא ברוב השריפות, מדובר בהצתה מכוונת". לא תרמה גם העובדה שכל השכונות שנפגעו מהשריפה היו יהודיות (לצד האוניברסיטה, שבה סטודנטים יהודים וערבים כאחד), או שתוך שעות בודדות נעצרו מספר חשודים בהצתה (ששוחררו בהמשך כשהתברר שאין להם שום קשר לעניין).

ועדיין, שבוע חלף והתמנה נראית קצת אחרת. כתב "הארץ" ניר חסון פרסם בחשבון הפייסבוק שלו מספר רשימות בנושא השריפות (שסייעו מאוד בהכנת הפוסט הזה), וביניהן גם פרשנות אחת של חוקרים תושבי העיר שבדקו והכינו הסבר איך למעשה יתכן שרוב המוקדים בחיפה נקשרים למוקד אחד שממנו האש התפשטה. בפוסט אחר הוא מציין ש"גם בכבאות משתכנעים שאכן מדובר במוקד אש אחד שיצר את השריפה העיקרית ומוקד נוסף את השריפה ליד תחנת הכיבוי". כלומר – כנראה שני מוקדים. וגם זה: שבוע שלם אחרי ואין אף עצור החשוד בהצתת השריפה בחיפה.

> אפקט הפחד של נתניהו

השריפה בחיפה (מאיר ועקנין / פלאש90)

כמה מוקדים שונים היו שם בוודאות? השריפה בחיפה (מאיר ועקנין / פלאש90)

מה עוד אנחנו יודעים? ששורה ארוכה של שומרי טבע מסבירים איך מעבר לשינויי אקלים גלובליים – שגרמו לשריפות ענק רבות בשנים האחרונות (ורק בשבוע שעבר כילו שטחים עצומים מיערות הגשם בפרו), וספציפית בשבוע שעבר גרמו לשריפות בכל המזרח התיכון – הניהול הישראלי של שטחים פתוחים תורם להיווצרות של שריפות ולמסוכנות שלהן. הייעור האינטנסיבי, היעדר פעולות של דילול יערות ושל יצירת רצועות ביטחון בין יערות למקומות יישוב, מחסור במרעה ועוד – כולם תורמים ומזרזים שריפות. וזה כאמור בנוסף לאיום הממשי על האנושות כולה שיוצרת ההתחממות הגלובלית ושינויי האקלים הנלווים (וראו סתם לדוגמא כתבה מאתר וואלה, ידיד ראש הממשלה, שאיימה במגה-שריפות בגלל האקלים רק ביולי האחרון).

[עדכון, 2.12: לאחר פרסום הכתבה התפרסמו נתונים חדשים של רשות הכבאות שמצביעים על כארבעים מקרים שבהם יש חשד להצתות. גם כאן, כמעט כל המקרים המובהקים ביותר נמצאים נעבר לקו הירוק, ובתוך הקו הירוק יש בין היתר חמישה מקרים של חשד להצתה בנצרת, שלגביהם יש עצורים תושבי נצרת – מה שמלמד שגם מקרים של הצתות הם לא בהכרח מקרים של הצתה לאומנית.

לצד זה, היום הוגשו כתבי אישום נגד מספר קטינים שמואשמים בהצתת השריפה ביער אחיהוד בגליל. כתב האישום לא מייחס להם מניע לאומני, והשופט אמר שנראה שמדובר במעשה קונדס. היום גם שוחררו עוד שני חשודים בהצתה אחרת, תושבי סאג'ור. יש לחכות ולראות מה יעלה מהמשך החקירות כולן לפני שמכריזים מה כן או לא בדיוק קרה].

מנהיגים אחראיים

ועוד דבר אחד אחרון לפני סיכום: בעוד שאנחנו לא יודעים בינתיים על אפילו מקרה אחד בגל האחרון שבו אזרח בתוך גבולות המדינה הצית שריפה ממניע לאומני או גזעני – אנחנו כן יודעים על התגייסות עצומה של אזרחים ערבים במאמצי הכיבוי, בתמיכה בכבאים ובקליטת מפונים מאזורים שנפגעו. אנחנו יודעים שאפילו התנועה האסלאמית פתחה מטה חירום לסיוע לנפגעי השריפות, ללא אפליה במוצאם. אנחנו יודעים על שריפות גם ליד או בישובים פלסטינים משני צדי הקו הירוק (חלקן, מסתמן, דווקא כן כתוצאה מהצתות, כמו במקרה אום אל-פחם, אבל בלי קשר ללאומנות). אנחנו יודעים שאחד מהעצורים הבודדים על הסתה להצתה, אנס אבו דעאבס, כתב בכלל נגד השמחה שהוא ראה במקומות מסוימים על הצתות.

ואנחנו גם יודעים שחברי הכנסת מהרשימה המשותפת, הנציגות הנבחרת של האזרחים הערבים בכנסת, גילו מחויבות אדירה הן להתגייסות לכיבוי השריפות ולסיוע, והן להרגעת הרוחות בין יהודים לערבים בארץ, בניסיון לכבות את השריפות שנתניהו ושריו ניסו להצית. כמו שכתבתי אז, תארו לכם רק שראש הממשלה היה זה שבלב המשבר, במקום להסלים ולהסית, מדגיש את כל הפנים היפים האלה של החיים ביחד והמאבק על שימור החיים ביחד. באיזה מצב אחר היינו עכשיו?

> טבע, תורידי את הידיים התאגידיות שלך מהקנאביס הרפואי שלי

ח"כ איימן עודה עם הכבאים מהרשות הפלסטינית (יואב איתיאל)

מוריד את הלהבות. ח"כ איימן עודה עם הכבאים מהרשות הפלסטינית (יואב איתיאל)

כמו שאמרתי קודם, אי אפשר לדעת עדיין כמה מהשריפות נבעו מהצתות. זו עמדת המשטרה ושירות הכבאות כרגע. אפשר להניח שכמה מהן – בהחלט. בטח ובטח שאי אפשר לדעת כמה מההצתות היו לאומניות. יתכן מאוד שגם הפעם כמה מקרים שנחשדו כהצתות יתבררו כמקרי רשלנות – כמו שהיה בשריפה הגדולה בכרמל ב-2010 (ובחלק מהמקרים הפעם).

אז בואו ונקח את כל זה: את שינויי האקלים הגלובליים, את תנאי השטח המקומיים שמזמינים שריפות במיוחד, את מזג האוויר הקיצוני של שבוע שעבר, את ההתראות של מכבי האש ואת השריפות שאנחנו יודעים שפרצו גם בערים פלסטיניות ובלבנון ובירדן, את המקרים שכבר התברר שאינם הצתות לאומניות ואת כל סימני השאלה על המקרים האחרים, את התזמון של בקבוקי התבערה בשטחים אחרי הדיבור בישראל על "אינתיפאדת אש" ואת ההתגייסות המסיבית של אזרחים ערבים למאבק בשריפות ולסיוע לנפגעים.

מה שקיבלנו זה סיפור שונה כמרחק עולם ומלואו מזה שסיפרו לנו כאן לפני שבוע מעל כל במה, מזה שנראה היה שרוב האזרחים מאמינים בו. רק שהסיפור שהולך ומתברר עכשיו, בניגוד לקודמו, מבוסס על העובדות, על מה שידוע לנו בוודאות, לצד הכרה בכך שיש עוד הרבה שלא ידוע לנו, ושעוד נצטרך לגלות. סימני השאלה נותרו, וזה בסדר. יכול להיות שנגלה שנעשו כאן מעשי הצתה מחרידים, ויהיה צורך לרדוף ולהעניש עבריינים. אבל כרגע, נכון לעכשיו, ההצתה הכי ברורה והכי מסוכנת שבפירוש ניתן לקבוע שכן קרתה פה – היא זו של אש השנאה שליבו פוליטיקאים והתקשורת ללא בסיס.

יעל מרום סייעה בהכנת הכתבה. הפוסט פורסם גם באנגלית באתר 972+

> גם המאבק באלימות נגד נשים נעלם בלהבות

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

בבית החולים האירופי בעזה משתדלים ליצור אווירת רמדאן

משפחות ואנשי צוות קישטו את בית החולים, שבו מצאו מקלט אלפי עקורים מרחבי עזה, בניסיון נואש להרגיש קצת חגיגיות גם בתנאים האיומים שבהם הם חיים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf