newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

חיילים מנעו מסיק, והיכו ודרכו על פעיל פלסטיני

חקלאים מסלפית, מלווים בפעילים פלסטינים וישראלים, הגיעו למסוק את הזיתים שלהם בסמוך למאחז לא מורשה שהוקם על אדמותיהם. החיילים הגיבו באלימות. פעיל פלסטיני ושני פעילים ישראלים נעצרו

מאת:
החקלאים הפלסטינים חוששים להגיע לאדמות ללא ליוו. חיילים עוצרים את מוחמד ח'טיב במהלך מסיק בסלפית (צילום: מתן גולן)

החקלאים הפלסטינים חוששים להגיע לאדמות ללא ליוו. חיילים עוצרים את מוחמד ח'טיב במהלך מסיק בסלפית (צילום: מתן גולן)

חיילים עצרו באלימות פעיל פלסטיני ושני פעילים ישראלים במהלך מסיק זיתים באדמות העיירה סלפית אתמול (שני), סמוך למאחז הלא מורשה "חוות נוף אבי", שהוקם בשנה שעברה על אדמות העיירה. אחד החיילים תועד כשהוא מכה באגרוף את העצור הפלסטיני, וחייל אחר תועד כשהוא דורך עליו.

"הגענו סביב עשר בבוקר ומצאנו במקום חיילים רבים", סיפר הפעיל עבדאללה אבו רחמה. "הם מתחו קו ושמו שלט של שטח צבאי סגור. כמה חקלאים חיכו ודנו עם הקצינים והמנהל האזרחי כדי שיתנו להם לעבור. אחרי חצי שעה ניסינו להגיע לזיתים. הלכנו לאורך הקו כדי להגיע אליהם מכיוון אחר. החיילים עקבו אחרינו ותקפו אותנו ברובים שלהם.  היו לנו כלי עבודה וציוד למסיק. זו לא היתה הפגנה אלא התנדבות עם החקלאים. אבל החיילים לא נתנו לנו למסוק".

לפי עדותו של פעיל ישראל בשם מיכאל, תחילת האירוע היתה רגועה. "הגיע ראש העיר ובהתחלה היה שקט", הוא מספר, "אבל שהתחלנו ללכת ללכת לאורך הקו של השטח הצבאי, הצבא התחיל להיות אלים, רימוני הלם וגם מעצרים".

החיילים עצרו באלימות את הפעיל הפלסטיני מוחמד ח'טיב מהכפר בילעין, אחד ממובילי יוזמת "פזעה" לסיוע לחקלאים בזמן המסיק. בתיעוד מהמעצר נראה אחד החיילים כשהוא מנחית אגרוף על פניו של ח'טיב ותופס בצווארו. בהמשך אותו חייל תועד דורך על גבו של ח'טיב, בזמן שהוא שוכב על הקרקע. בנוסף לח'טיב, נעצרו שני פעילים ישראלים.

חייל דורך על מוחמד ח'טיב במהלך מסיק בסלפית (צילום: מתן גולן)

חייל דורך על מוחמד ח'טיב במהלך מסיק בסלפית (צילום: מתן גולן)

"החיילים נתנו לו (לח'טיב) אגרוף ודרכו לו על הגב, שמו לו פלנלית על העיניים ולקחו אותו לכיוון המאחז", תיאר פעיל ישראלי בשם הלל. "החיילים המשיכו לזרוק רימוני הלם. התקבצנו בשביל הגישה לאזור החקלאי וניסינו שוב לגשת לאדמות, ואז החיילים גירשו אותנו ודחפו אותנו עד למכוניות והמשיכו לזרוק רימוני הלם לכיוון המכוניות, עד שהמכונית האחרונה עזבה את המקום".

המסיק התקיים באזור א-ראס בסלפית, שם התקיימו בשנה האחרונה הפגנות בימי שישי נגד הקמת המאחז. בשבוע שעבר תיעד ארגון יש דין גניבה של זיתים מעצים השייכים לתושבי סלפית.

"המאחז שהוקם בשנה האחרונה מונע מהפלסטינים גישה לאדמות הפרטיות שלהם", הוסיף הלל. הפעילים תיארו שהמאחז בנוי ממש על הגדר של כרמי הזיתים של הפלסטינים במקום.

על פי הפעילים שנכחו במקום, החיילים אמרו לחקלאים שאם הם "לא היו עושים פרובוקציות, ומביאים כתבים וישראלים", אלא מגיעים בכוחות עצמם, הם היו נותנים להם לעבור למסיק. אך כמו במקומות אחרים בגדה, חקלאים פלסטינים חוששים להגיע לאזורים הקרובים למאחזים ללא ליווי.

במשטרה החליטו להשאיר את ח'טיב במעצר ולהביא אותו לדיון בבית משפט צבאי, כנראה מחר (רביעי) או ביום חמישי. בניגוד לעצורים ישראלים, שהמשטרה צריכה להביאם בפני שופט תוך 24 שעות, החוק הצבאי מאפשר להחזיק במעצר עצורים פלסטינים עד 96 שעות.

לפעילים הישראלים שנעצרו הוצע להשתחרר בערבות ותוך הרחקה מהמקום, אך הם סירבו ובחרו להישאר במעצר בסולידריות עם ח'טיב .הם יובאו היום (שלישי) לדיון בבית המשפט השלום בפתח תקווה.

עונת המסיק החלה בשבוע שעבר, וכבר דווח על מספר אירועים שבהם מתנחלים פגעו בעצי זית. ארגון  יש דין דיווח כי ביום שישי האחרון בעל אדמה מתרקומיא הגיע לחלקה שלו בשביל למסוק זיתים וגילה כי מאה עצי זית נכרתו.

תחקירן יש דין דיווח כי חקלאים שהגיעו לחלקות האדמה שלהם בבורין שליד התנחלות יצהר ביום ראשון בשבוע שעבר גילו, שעשרות עצים נכרתו, כולל עצים בני יותר מ-70 שנה. גם בכפר קריות נכרתו 12 עצים.

היוזמה "פזעה", "תגבורת" בערבית, שמתנדביה הגיעו למסיק אתמול, החלה לפעול בשנה שעברה במטרה לסייע לחקלאים במקומות שבהם הם חוששים למסוק את הזיתים לבד, מפחד מהצבא או מהמתנחלים.

"זה קמפיין שנתי", סיפר אבו רחמה. "אנחנו מגיעים כדי לתמוך ולעזור לחקלאים. המטרה להיות איתם, באזור הזה לא נותנים להם מספיק זמן לסיים את המסיק לכן אנחנו מזמינים אנשים לעזור. אנחנו מנסים להיות איתם ולהגן עליהם ממתנחלים שעלולים לתקוף".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "אתמול התפתחה הפרת סדר אלימה באזור חוות נוף אבי שבחטיבה מרחבית אפרים. מפרי הסדר הגיעו לנקודה תוך שהם מפרים צו שטח צבאי סגור ופועלים באלימות כנגד כוח צה"ל שנכח במקום. הכוח הגיב באמצעים לפיזור הפגנות ועצר שלושה חשודים שלקחו חלק באירוע.

"החשוד אשר מופיע בתמונה נהג באלימות כלפיי חיילי צה"ל והתפרע במהלך מעצרו, ואף ניסה להימלט מהכוח. בעקבות זאת, הלוחמים נאצלו להפעיל כוח פיזי על מנת להשלים את מעצרו.
התמונה המצורפת אינה משקפת את כלל האירוע, אך נדגיש כי התנהלות החייל כפי שנצפית בתמונה אינה מקובלת".

חיילים חוסמים מוסקים בסלפית (צילום: מתן גולן)

חיילים עוצרים את מוחמד חטיב במהלך מסיק בסלפית (צילום: מתן גולן)

חיילים עוצרים את מוחמד חטיב במהלך מסיק בסלפית (צילום: מתן גולן)

חיילים חוסמים את הדרך לזיתים ועוצרים את מוחמד חטיב במהלך מסיק בסלפית (צילומים: מתן גולן)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf