newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

זעם ביפו בעקבות הרג טוחי: "מדיניות של הבחנה בין דם לדם"

הריגתו של יעקוב טוחי בידי שוטר לא בתפקיד איחדה את התושבים הערבים והיהודים שליוו אותו יחדיו בדרכו האחרונה, אך גם החזירה את טראומת מאי 2021 ואת החשש מפני ההסלמה שמחוללים כיתות הכוננות והגרעינים התורניים

מאת:

רוח של יד קלה על ההדק. אמו של יעקוב טוחי המנוח בהפגנה מול בית משפט השלום בתל אביב, 17 באפריל 2024 (צילום: אורן זיו)

עשרות מתושבי יפו, ​​בהם משפחתו של החובש יעקוב טוחי, שנהרג בעיר ביום שישי מירי שוטר שלא בתפקיד, הפגינו אתמול (רביעי) מול בניין בית משפט השלום בתל אביב. למרות בקשת מח"ש להאריך את מעצרו של היורה ב-8 ימים, בית המשפט האריך את המעצר רק ב-5 ימים.

"ההשתתפות הנרחבת הזו בהפגנה היא מסר שמה שקרה עם יעקוב יכול לקרות לכל אדם, מיפו או מחוץ ליפו, שגילוי סלחנות כלפי הרוצח יקל על הישנות הרצח, וכי עונש ראוי ייצג את הצדק שאנו מחכים לו", אומר ג'לאל טוחי, מנהל בית ספר ביפו, בן דודו של יעקוב, ומוסיף: "זה נכון שיעקוב לא נרצח על רקע  פוליטי או לאומי, ושהרוצח ירה בו בלי לדעת את זהותו בכלל, שכן הוא חבש קסדה. אבל הרוצח מייצג רוח של יד קלה על ההדק, ועל זה אסור לשתוק. במותו איחד יעקוב את יפו. ראינו איך מאות חובשים ערבים ויהודים השתתפו בהלוויה. דרך עבודתו כחובש, הוא איחד את כל הדתות והלאומים. בשאפתנות ללמוד משפטים ובעבודתו בשגרירות האמריקאית, הוא היה דוגמה לאב צעיר, ששואף תמיד לגדול ולהשתפר, אנחנו רוצים שכל הצעירים שלנו יהיו כמוהו".

הרצח של טוחי עורר זעם גדול ביפו. "יעקוב יצא להציל חיים של אנשים, הוא רצה לרכוב על הקטנוע שלו, ליד ביתו, לפני שהשוטר הזה הגיע והתחיל לצעוק עליו בגלל מחלוקת בכביש. כשהוויכוח התלהט, הוא יצא מרכבו ופגע ביעקוב קשות לפני שירה בו 11 כדורים, ובדיווח הראשון של המשטרה נאמר שהרוצח היה תחת השפעת אלכוהול. לאחר מכן אמרו שיעקוב ניסה לדקור אותו, למרות שאלו היו שקרים", אומר יו"ר מפלגת בל"ד ותושב יפו, ח"כ לשעבר סאמי אבו שחאדה. "כל מי שמכיר את יעקוב יודע שהוא האדם הכי ידידותי, שגם עבר בדיקות ביטחוניות רבות לפני שעבד בשגרירות האמריקאית. הוא היה פרמדיק ומתנדב ועוזר לאנשים, והוא נרצח לעיני כולם. אלו מראות שאנו רואים בגדה, וכשהמשטרה הגיעה, הם התייחסו אליו כמסתערב, אפילו לא לקחו ממנו את הנשק שבו המשיך לאיים".

"מה שקרה הוא יותר מ'עוד רצח'", אומרת הפעילה החברתית יארא גראבלי מיפו. "לרבים מתושבי יפו יש קרובי משפחה בעזה, ואלה הרגישו שרצח יעקוב הוא המשך של רצח עם, המשך של בריונות צבאית. העובדה שהשוטר היורה הוא ערבי לא משנה דבר, אולי מגבירה את חומרת המעשה. בממסד דואגים כנראה שחיילים ושוטרים ערבים יבצעו פשעים נגד בני עמם. אחרי שהמשטרה הרגה שלושה צעירים בשנים האחרונות, יש פה תחושה שמדובר במדיניות, כחלק מהניסיונות לרוקן את יפו מתושביה הערבים".

במהלך הדיון אתמול, התירה השופטת למסור ליורה שני מכתבי תמיכה וכן אפשרה לו להיפגש עם איש דת, מה שעורר זעם בקרב משפחתו של הקורבן ומשתתפי ההפגנה, ביניהם ח"כ אחמד טיבי, שהטיח בשופטת "איזו מין של החלטה זו? היית מתירה כניסת שייח לנאשם מוסלמי? או הכנסת מכתבי תמיכה לחשוד? ואיזו תמיכה? תמיכה ברוצח שהרג את קורבנו בדם קר?".

"בשנים האחרונות, המשטרה רצחה שלושה צעירים מיפו, ומתחילת שנות ה-2000 שוטרים רצחו כ-100 ערבים", אומר אבו שחאדה. "העניין קשור למדיניות ביטחונית, אפילו לא לזהותו של שר המשטרה, בן גביר, בעל הרעיונות הגזעניים. אני לא מזלזל בחומרת האירוע, אבל העניין התחיל הרבה לפניו. זאת לא הטענה שלי, אלא של יו"ר ועדת אור, השופט תיאודור אור, שאמר שהמשטרה מתנהגת לאזרחים ערבים בעין ביטחונית. אם יעקוב לא היה ערבי, לא היה כל כך קל להרוג אותו ככה. אך הבעיה אינה במשטרה בלבד. אילו הנרצח היה פרמדיק יהודי, אב לשתי בנות, היינו רואים את התקשורת מתייחסת לזה אחרת, אפילו ההצהרה של השגרירות האמריקאית היתה שונה אם הקורבן היה יהודי והרוצח היה ערבי. קל במדינה הזו לרצוח ערבים ויש הבחנה בין דם לדם".

הירי ביעקוב טוחי הדהד אצל תושבים רבים את אירועי מאי 2021. אבו שחאדה: "בכל מקום שיש בו גרעינים תורניים היו אירועי אלימים והם ממשיכים בניסיונות להבעיר את העיר, או לפחות להגביר את המתיחות, לאחרונה דרך כיתות הכוננות. חבר שלי הסיע את בנו לגן ילדים, הגיע לשם מישהו מהגרעין התורני שגם הסיע את בנו לגן, כשהוא נושאM16  ארוך. איך הילדים ייראו את זה? היחסים בין היהודים ביפו לערבים לא מושפעים מכך, אבל היחסים עם הקיצוניים נשארים תמיד מתוחים, גם היחסים עם המשטרה מתאפיינים באובדן אמון מוחלט. תושבי יפו לא מרבים ללכת למשטרה, לא במקרים של גניבות ולא במקרים אחרים".

"אירועי מאי 2021 התחילו ביפו לפני שאר הערים, בשכונת אלעג'מי, שם היו עימותים כבר לפני מאי 2021, אבל מאז לא היו דברים משמעותיים", אומרת גראבלי, "אבל אחרי 7 באוקטובר, כמו בכל מקום, התחלנו לראות את הפרובוקציות האלה. כמו ברוב החברה הערבית, גם ביפו התושבים שמרו על רוגע וחוכמה, אולי מתוך פחד, וכדי שהמצב יישאר רגוע בעיר. עכשיו אנחנו מגיבים בפעילויות ובאירועים למה שקרה עם יעקוב, ולמען האמת, אני מקווה שזה יהווה פתח לפעולות יזומות נוספות".

"הבעיה איננה רק במשטרה", מוסיף אבו שחאדה. "כל האזרחים הערבים במדינה מסתכלים על מח"ש כעל מוסד שאין לו קשר לאמינות, בגלל ההיסטוריה האפלה שלו עם הפלסטינים. מאז 7 באוקטובר, יש מתקפה על האזרח הערבי בכל מקום: על הסטודנטים, העובדים, האסירים, הכל, ובית המשפט נותן לתוקפים את התמיכה ואת הלגיטימציה".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מפגין שנפצע בעימותים בין תומכי למתנגדי משטר, לאחר מחאה נגד כנס תמיכה בשלטון האריתראי, ב-2 בספטמבר 2023 (צילום: אורן זיו)

מפגין שנפצע בעימותים בין תומכי למתנגדי משטר, לאחר מחאה נגד כנס תמיכה בשלטון האריתראי, ב-2 בספטמבר 2023 (צילום: אורן זיו)

לקראת יום העצמאות האריתראי, בקהילה חוששים מעוד התפרצות אלימה

מתנגדי המשטר הדיקטטורי שחיים בדרום תל אביב מזהירים כי תומכי המשטר נערכים לציין את האירוע, שיחול ב-25 במאי, וכי צפויים עימותים קשים, בדומה לאלה של ספטמבר אשתקד. הם מעידים כי בחודשים האחרונים המתיחות רק גברה

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf