newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מאז המלחמה: רדיפה חסרת תקדים של עובדי הרפואה הערבים

בישראל מרבים להזכיר את שיעורם הגבוה של האזרחים הפלסטינים במערכת הבריאות כמופת לדו קיום. אך מאז תחילת המלחמה, די שיביעו צער על מות חפים מפשע בעזה כדי שיזומנו לשימוע ויאבדו את עבודתם  

מאת:

"אנחנו רוצים דו קיום המבוסס על שוויון ותמיכה הדדית". (צילום: מתוך קמפיין נגד גזענות של ביה"ח רמב"ם, מאי 2021)

מזה שנים, במיוחד מאז משבר הקורונה, מדברים בישראל על מקום האזרחים הערבים במערכת הבריאות בישראל. נכון ל-2021, כ-21% מכלל הרופאים בארץ הם אזרחים פלסטינים, כשאחוז האחים והאחיות גבוה יותר. שיעורם הגבוה של האזרחים הערבים בצוותים הרפואיים מוזכר כמעט בכל שיחה על דו קיום ועל חשיבות החיים המשותפים. משפרצה המלחמה הזו, הצוותים הללו היו ראשונים לשלם את המחיר, למרות עבודתם בבתי החולים להצלת חיים, גם של הפצועים מ-7 באוקטובר ואילך.

>> רדיפת הסטודנטים הערבים: "זה עלול להגיע לשפיכת דמים"

"מתחילת המלחמה ביקשו שלא נביע את דעתנו, בטענה שזו החלטת משרד הבריאות, ועשינו כפי שביקשו", אומרת י' (השם המלא שמור במערכת), אחות בבית חולים במרכז הארץ. "למרות שאני עובדת בבית החולים כבר שנה, ויש לי קשר טוב עם הקולגות שלי, עם תחילת המלחמה, האחראית התחילה לנסות לדובב אותנו, העובדים הערבים, כדי לברר את עמדתנו, ובכל פעם שראתה אחד מאיתנו מתלונן, או במצב של חוסר שביעות רצון, ניסתה להאשים אותו בכך שזה בגלל המלחמה. ניסינו כל הזמן להתעלם ממנה, עד שראתה אותי לובשת שחור ומצוברחת, אז היא החליטה שהמצב שלי נגרם בגלל המלחמה בעזה, עניתי לה שאמנם הסיבה אינה קשורה למלחמה, אך טבעי שאדם יהיה עצוב כשהוא רואה שנהרגים חפים מפשע, ואז זומנתי מיד לשימוע ולאחר מכן הושעיתי מהעבודה עד להכרעה בעניין".

הסיפור הזה אינו יחיד, ואפילו לא התמוה ביותר: מתחילת המלחמה, מאות עובדים ערבים במערכת הבריאות ספגו התנכלויות, זימונים לוועדות משמעת ואפילו השעיה ופיטורים מהעבודה בגלל עמדותיהם לגבי המלחמה בעזה, או בגלל פעילות במדיה חברתית כגון חיבוב ("לייק") לפוסט, בגלל פוסט ישן שכתבו, לעתים אפילו מבלי שעשו דבר, כפי שקרה עם האחות י'.

האישום: לייק באינסטגרם

בתחילת המלחמה הושעה ד"ר עבד סמארה, רופא אחראי בבית החולים השרון, מעבודתו, בגלל תמונה ישנה של דגל ירוק עם הביטוי "לא אלאהא אלא אללה" ("אין אלוהים מלבד אללה") שפרסם בעמוד הפייסבוק שלו לפני שנתיים, באמתלה שמדובר בדגל של חמאס. זאת למרות שלא מדובר כלל בדגל חמאס, אלא בדגל כלל אסלאמי.

במרכז רפואי בשוהם, אחראית שמעה את אחד האחים הערבים מדבר עם אחות אחרת ואומר שיש 2.5 מיליון איש בעזה ושאף אחד לא מטפל בהם. האחראית תקפה אותו על דבריו ואמרה לו שהבן שלה בצבא בעזה ושהוא לא צריך לאהוד את האנשים ששם. האח השיב שהוא מדבר על חפים מפשע תחת אש ולא בנושא בנה. שעות לאחר מכן, הוא קיבל הודעת פיטורים, אך בהמשך נציבות שירות המדינה חייבה את מקום העבודה להחזירו לעבודה.

עו"ד ח'אלד מחאג'נה: "כשהודיעו לו על פיטוריו, האח ביקש מהמנהלת להקשיב לעמדתו, אך היא סירבה. שלחתי תגובה בכתב והם לא הגיבו לה, אלא האריכו את תקופת ההשעיה שלו מהעבודה, עד שהבאנו את העניין לפני נציבות שירות המדינה, שחקרה את האח. תשובתם היתה שלאחר בחינת העמדות, יסתפקו בנזיפה בכפוף  לשימוע, ושהוא יכול לחזור לעבודה.

"אחות נוספת בבית חולים במרכז הארץ זומנה לשימוע והודחה מעבודתה בגלל 'לייק' על תמונת ילדים מעזה, באמתלה שמה שנכתב מתחת לתמונה נחשב להסתה. היא אמרה להם שלא שמה לב לכיתוב, כי באינסטגרם מופיעה לעתים רק התמונה, ושהיא לא מבינה בכלל אנגלית, אבל זה לא עזר לה. המשטרה עצרה אותה בהתחלה, אבל אחר כך הסתפקו בפיטוריה". מחאג'נה מוסיף: "אנחנו לא רגילים שאנשים מפוטרים בגלל עמדתם, אבל ברור שתקנות החירום האלה שינו את המציאות. זה משפיע אפילו על בתי המשפט. למען האמת, הופתעתי מההחלטה להחזיר את האח לעבודתו. לא ציפיתי לזה".

אחיו של עו"ד מחאג'נה עצמו, רופא במקצועו, הושעה מעבודתו בהדסה לפני שנה לאחר שהואשם במתן דברי מתיקה לילד פלסטיני שהואשם בניסיון לביצוע פיגוע, לאחר שחילק ממתקים לכל הילדים במחלקה, אך לאחר הליך גישור בראשות שופטת בדימוס ודיונים בתקשורת, הוחזר לעבודתו. עו"ד מחאג'נה: "למרות העמדה המוצקה שלנו, היום לא היינו מעלים את העניין בתקשורת באותו האופן, בגלל האווירה הכללית. המצב השתנה מאוד. היום אפילו עורך הדין חושב פעמיים על ייצוג נאשמים בתיקי ביטחון".

אנשי הצוותים הרפואיים הערבים אינם חשופים להתעמרות רק מצד המוסדות, וכבר נרשמו כמה מקרים של התנהגות גזענית גם מצד מטופלים. ל-א', אחות מאזור המשולש העוטה חיג'אב, נאמר על ידי אחת המטופלות "אני לא רוצה שתטפלי בי כי את ערבייה". באותו הרגע, א' עזבה הכל וחזרה הביתה. "אני לא מבינה, אני אחות, אני פה כדי להציל חיים ולעזור לאנשים, איך היא יכולה לדבר אליי ככה?".

"הצוותים הרפואיים עוברים תקופה קשה מתחילת המלחמה, יש פחד בקרב כולם, אפילו להביע דעה, כמו להתנגד למלחמה ולהרג חפים מפשע משני הצדדים", אומרת פרופ' ניהאיה דאוד, ראשת ועדת הבריאות של ועדת המעקב העליונה. "אנחנו מדברים על אנשים שעובדים במקצוע הומניטרי, ועבורם הרג וראיית אנשים מתים הוא ממש דבר קשה, זו הפעם הראשונה שסותמים פיות בצורה כזאת ונמנעת הבעת דעה בעניין הקשור למקצועם ולעבודתם. זאת בנוסף לרדיפה במדיה החברתית. יש כאלה שפוטרו, זומנו לוועדות משמעת או קיבלו איומים מעמיתים בעבודה, כלומר לא רק מצד המוסדות".

הראשונים לשלם את המחיר. אח ואחות בבית החולים הדסה. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום אילוסטרציה: יונתן זינדל / פלאש 90)

לא דו קיום בין סוס לרוכבו

לדברי דאוד, אין נתונים מלאים לגבי כלל אנשי הצוותים הרפואיים שנפגעו ונרדפו, בין היתר מפני שחלקם לא מדווחים כלל: "מדובר ביותר מ-50 מקרים, זה בטוח. עד לפני כשבועיים עמד מספר מקרי הפיטורים או הרדיפה במקומות עבודה על כ-430 מקרים, מתוכם כ-18% בתחום הבריאות. כעת המספר גדל, כמובן."

דאוד מתארת כמה מהמקרים שהגיעו אליהם: "יש כאלה שספגו אמירות גזעניות מצד עמיתים בעבודה ובקבוצות וואטסאפ, הקוראות להרוג את כל הערבים, בלי הבחנה, וכל המעשים שהתרחשו ב-7 באוקטובר יוחסו לכל הערבים. חלקם פנו לוועדות החירום של ועדת המעקב לבקש עזרה, אבל אני בטוחה שהיו רבים שפחדו אפילו לפנות והעדיפו לשתוק ולנסות להתמודד עם העניין בשקט.

"הבעיה היא שהעניין כבר לא מוגבל רק לנקיטת עמדות הומניטריות, אלא גם לאי נקיטת עמדה. כלומר גם מי שלא נוקט עמדה, גם מי שמחליט לשתוק, מואשם באי גינוי מה שקרה ב-7 באוקטובר. יש אחות שפוטרה מהעבודה בגלל שנעדרה בעקבות מחלה וטענו נגדה שנעדרה בגלל עצב על המלחמה.

"במשך שנים דיברו פה על כך שמערכת הבריאות מהווה מודל של דו קיום. אז תראו מה קרה", אומרת דאוד. "איזה מודל של דו קיום זה? אנחנו רוצים דו קיום המבוסס על שוויון ותמיכה הדדית בין הצדדים, לא דו קיום בין הסוס ורוכבו".

לגבי הצעדים שנקטה ועדת המעקב אומרת דאוד: "פנינו לשר הבריאות ולמנכ"ל המשרד במכתב משותף מטעם 18 עמותות וביקשנו להעביר הנחיות לכל הצוותים במערכת הבריאות במטרה לבלום את הרדיפה והגזענות, כדי שהצוותים יוכלו להמשיך לעבוד, אך עד היום לא קיבלנו מענה. אחר כך שלחנו מכתב למנהלי בתי החולים, וקיבלנו תשובה רק מבית החולים תל השומר, שבו הסבירו מה שהם עשו בנושא ואמרו שיש להם צוותים שמטפלים בתופעה".

על ההודעה מטעם 100 הרופאים הישראלים שדרשו להפציץ את בית החולים שיפאא בעזה, לרבות מטופליו וצוותו, אומרת דאוד: "הופתענו מכמה סיבות: ראשית, צוותים רפואיים בכל העולם מעולם לא קראו להפצצת בתי חולים, ויש חוקים אזרחיים האוסרים זאת, כך שבהתחלה חשבנו שמדובר בפייק ניוז, אבל לצערי זה התברר כנכון. זה היה מפתיע וראוי לגינוי. הדבר מנוגד לכל אתיקה מקצועית ולחוקים בינלאומיים, ממתי רופאים אומרים לצבא מה לעשות ועוד דורשים להפציץ בתי חולים?"

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
הפגנה למען החטופים מחוץ לכנסת, נובמבר 2023 (צילום: אורן זיו)

הפגנה למען החטופים מחוץ לכנסת, נובמבר 2023 (צילום: אורן זיו)

מעקב מצולם: המאבק על שחרור החטופים, שהיה אמור להיגמר מזמן

את מאבק משפחות החטופים צילמתי מיומו הראשון – מול הקריה, בסיורים בזירות הטבח של 7 באוקטובר, בהפגנות המוניות ובחסימות הכבישים. החלק הקשה ביותר עבורי היה דווקא בתל אביב, שם הובילה ההסתה של הממשלה להתקפות על בני משפחה ופעילים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf