הוועד באל על: ההסתדרות מעדיפה את הטייסים עלינו

לפני עשור, ההסתדרות נלחמה נגד ניסיון של הטייסים באל על להקים ועד נפרד. עכשיו, כך נראה, היא עומדת לצדם ואף הדיחה את ראשי הוועד הכללי שמחו נגד ניהול מו"מ נפרד עם הטייסים. ההסתדרות: הוועד השתולל ועבר את הקווים האדומים

מאת:

ועד עובדי חברת אל על נאבק בימים האחרונים בניסיונות לפצלו לנציגויות מגזריות. לטענת הוועד, ההסתדרות הכללית, שדרכה אלפי עובדי החברה מאוגדים, היא זו שעומדת מאחורי הניסיונות לפצל את העובדים לארבע נציגויות – טייסים, דיילים, תחזוקה ומנהלי.

הנהלת אל על רוצה לפטר כ-1,000 מתוך 6,000 העובדים. הפגנה של עובדי אל על נגד הקיצוצים (צילום: אוליביה פיטוסי / פלאש 90)

הנהלת אל על רוצה לפטר כ-1,000 מתוך 6,000 העובדים. הפגנה של עובדי אל על נגד הקיצוצים (צילום: אוליביה פיטוסי / פלאש 90)

ישיבה שנערכה השבוע בין נציגי הטייסים, ההנהלה, וההסתדרות פוצצה על ידי עובדי הוועד המסרבים לפיצול. במהדורות החדשות מיהרו לדווח על בריונות מצדם של העובדים, ובתמונות ששודרו נראו כוסות משקה וכיסאות הפוכים. בצעד חריג, בהסתדרות הוחלט להדיח את הנהגת הוועד ולאתר הנהגה חלופית בשל המקרה. "נחצו קווים אדומים", אמר יו"ר איגוד עובדי התעבורה אבי אדרי בסרטון שהעלה השבוע ליוטיוב, ויצא להגנת הטייסים בטענה כי הם הסכימו לקיצוץ מסיבי בשכרם במסגרת צעדי ההתייעלות שעוברת החברה.

donate

אלא שלפני עשור ההסתדרות היתה זו שנלחמה בכל כוחה למנוע פיצול בין מגזרי העובדים בחברת התעופה. הטייסים ניסו אז, כמו גם היום, להתפצל מהוועד ומההסתדרות הכללית ולהתאגד באמצעות ההסתדרות הלאומית. עתירה שהגישו אז הטייסים וההסתדרות הלאומית לבית הדין לעבודה נדחתה על הסף.

אז הקולות שהשמיעה ההסתדרות היו שונים לגמרי. במסגרת הטיעונים נכתב מטעם ההסתדרות במאי 2010 כי "לטייסים אין אינטרס מיוחד מובדל מיתר המגזרים בחברה המצדיק הכרה בהם כיחידת מיקוח נפרדת", וכי קיומו של גוף כזה "מהווה פגיעה והפרה של ההסכמים הקיבוציים בכל הנוגע לקיומה של יחידת מיקוח אחת לעובדי אל על". בוועד העובדים אומרים שחשוב לשמור גם היום על כל עובדי החברה כיחידת מיקוח אחת, ולכן הם מתנגדים להפרדת ועד הטייסים מהוועד הכללי.

הוועד: מחצית מהטייסים חזרו לעבוד

אל על, חברת התעופה הגדולה בישראל, ניצבת בימים אלה בפני משבר כלכלי עמוק בשל הפסקת טיסותיה לאור התפרצות נגיף הקורונה. הנהלתה נדרשת כעת להשיג הסכם קיבוצי עם עובדיה כדי שתוכל לקבל מהמדינה הלוואה של כ-400 מיליון דולר בערבות של כ-80%. חוסר האמון השורר בין נציגי העובדים לבין ההנהלה מעכב מהלך זה ומוסיף למתיחות בין הצדדים. עם תחילת המשבר, במרץ האחרון, דווח כי החברה מתכוונת לפטר כאלף עובדים מתוך 6,000 עובדיה.

בינתיים כמעט כל עובדי החברה נמצאים בחל"ת, ללא פרנסה או מושג מה יעלה בגורלם. אלא שלפי הוועד, כ-50% מהטייסים חזרו באחרונה לעבוד בשכר מלא, למרות שעדיין לא ידוע מתי ישובו טיסות הנוסעים הסדירות. כרגע החברה מפעילה אך ורק טיסות מטען. הטייסים מנגד טוענים כי מגזרים אחרים בחברה מנסים לסכל את תכנית ההבראה, וכי בכוונתם להמשיך לפעול באחריות בשיתוף ההסתדרות וההנהלה.

יצוין כי קיימים פערי שכר משמעותיים בין טייסים לבין תפקידים אחרים בחברה דוגמת דיילים ואנשי תפעול. כך למשל, שכרם של קברניטים מסוימים בחברה מגיע ליותר ממאה אלף שקל בחודש. מנגד, באתר החברה מצוין כי שכר הבסיס של דיילי קרקע מתחילים הוא 29 שקל לשעה.

אל על נקלעה למשבר בעקבות הפסקות הטיסות במשבר הקורונה. נתב"ג בזמן הסגר הקורונה (צילום: משה שי / פלאש 90)

אל על נקלעה למשבר בעקבות הפסקות הטיסות במשבר הקורונה. נתב"ג בזמן הסגר הקורונה (צילום: משה שי / פלאש 90)

במכתב ששיגר השבוע יו"ר ועד אל על שרון בן יצחק לעובדי החברה הוצגה גרסתו לאירועים. לדבריו, הוא זומן לפגישת מו"מ עם ההנהלה ונציגי סקטור הטייסים, אך "מייד עם כניסתי לחדר הודיעו נציגי הטייסים שהם לא מעוניינים להמשיך את ישיבת המו"מ בנוכחותי ויצאו מהחדר. בעקבות זאת הודעתי לנוכחים שאני דורש שלא לקיים ישיבת מו"מ בלעדי, שהרי תפקידה של נציגות העובדים המשותפת הוא לפעול למען טובת כלל עובדי החברה בהתאם לסמכותה לפי תקנון ועדי עובדים. הנוכחים יצאו עימי מהחדר והבטיחו שלא ימשיכו את המו"מ בלעדי".

אלא שלפי בן יצחק, זמן קצר לאחר מכן נודע לו כי הפגישה חודשה בלעדיו. "על כן נכנסנו, חברי מועצת העובדים, לחדר הישיבות של ההנהלה, על מנת להיות נוכחים בישיבת המו"מ. מיד עם כניסתנו השתתקו כל הנוכחים והפסיקו את הדיון. על כן הבענו מחאה על ההתנהלות המבזה הנ"ל". בן יצחק וחבריו בהנהגת העובדים פנו בעניין ליו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד וזה הודיע להם זמן קצר לאחר מכן על השעייתם המיידית.

באל על, כמו גם בוועדי עובדים אחרים הפועלים במסגרת ההסתדרות, הוועד נבחר בהליך דמוקרטי. כך, לדוגמה, ההנהגה הנוכחית של עובדי אל על שהודחה קיבלה את קולותיהם של 38 מתוך 47 חברי הנציגויות של כלל עובדי החברה. אולם לפי תקנון ההסתדרות, הנהלת ההסתדרות רשאית להדיח את הנהגת הוועד, ללא קשר לבחירת העובדים.

ההסתדרות: "אירוע מורכב"

עמי וטורי, אחד המזכ"לים בארגון "כוח לעובדים", טען השבוע בפוסט בפייסבוק כי המבנה הזה אינו דמוקרטי, שכן ההנהגת ההסתדרות נבחרת בבחירות על בסיס מפלגתי, ולא ישירות על ידי הוועדים עצמם. "ההנהגה/הנהלה יכולים להדיח את הוועדים בכל רגע, אבל הוועדים לא יכולים להדיח אותם גם אם רוב או כל הוועדים חשים אי אמון עמוק כלפי אותן 'הנהגות'", כתב וטורי. ב"כוח לעובדים", ציין וטורי, הוועדים הנבחרים הם שבוחרים את המזכ"לים של הארגון ולא ההפך.

מההסתדרות נמסר ל'שיחה מקומית' כי "האירוע בחברת אל על הינו אירוע מורכב וההסתדרות אינה מנהלת אותו דרך התקשורת. במידה שלהסתדרות יהיו עדכונים חדשים היא תעדכן באופן מסודר בדרכים המקובלות". טענה זו אגב אינה מתיישבת עם כך שלצד התמונות שנשלחו לתקשורת של חדר הישיבות ההפוך בהנהלת אל על  הוצמד קרדיט להסתדרות.

גילוי נאות: כותב הפוסט פוטר על ידי ההסתדרות ב-2019 לאחר סגירת אתר 'דבר ראשון' בו הועסק ערב הבחירות באפריל. 

לזמן מוגבל - התרומה שלך יכולה להיות שווה פי 12!

הודות לתורם נדיב, בשלושת השבועות הקרובים, עד סוף יולי: בתרומה חד פעמית לשיחה מקומית – התרומה שלך תוכפל. בהצטרפות לתרומה חודשית – התרומה שלך תוכפל פי 12. כלומר סכום התרומה השנתי שלך יוכפל. אם העבודה שלנו בשיחה מקומית חשובה לך - זה הרגע להצטרף לתמיכה.

לתמיכה בשיחה מקומית
לא למכור רחפנים לאזורי סכסוך. חיילים מפעילים רחפן בח'אן יונס. לא ברור מי היצרן של הרחפן בתמונה (צילום: דו"צ, ויקימדיה)

לא למכור רחפנים לאזורי סכסוך. חיילים מפעילים רחפן בח'אן יונס. לא ברור מי היצרן של הרחפן בתמונה (צילום: דו"צ, ויקימדיה)

"הרחפנים שלנו לא נועדו לדיכוי". היצרנית הסינית נגד השימוש בהם בעזה

בעקבות התחקיר על השימוש ברחפנים מתוצרתה נגד אזרחים בעזה, חברת אוטל מכחישה שמכרה אותם לישראל או שידעה על השימוש הצבאי בהם. ספק ישראלי: "באופן לא פורמלי" יש לאוטל דרכים איך למכור לישראל

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf