newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

פרוייקט חדש בהדסטארט: מתנחלים מגייסים כסף לבנייה בלתי חוקית

לאחר שכוחות הביטחון פינו מאחז בלתי חוקי בסמוך לחברון, מגייסים כעת המתנחלים את הכסף לבנייתו מחדש באמצעות מיזם הדסטארט. להדסטארט אין בעיה עם זה כל עוד משלמים את העמלה. האם היו מאפשרים גם פרוייקט גיוס כספים לטובת פלישה לאדמות פרטיות בהרצליה?

מאת:

הפוסט נכתב בשיתוף עם ג'ון בראון.

לפני כשבוע הרסו דחפורי המנהל האזרחי מספר מבנים שבנו מתנחלים על קרקע פלסטינית פרטית סמוך לקריית ארבע, באזור שמכונה "שכונת גל". במהלך ההריסה תקפו מספר מתנחלים שוטרים וחיילים בעזרת אבנים, וכתבי אישום אף הוגשו אתמול נגד שניים מהם. זמן קצר אחר כך הושק קמפיין גיוס כספים לפלישה מחודשת לאדמה ולבניה בלתי חוקית. הקמפיין רץ באתר "הדסטארט" הישראלי, וגייס עד כה מעל 15,000 ש"ח.

המאחז "גבעת גל" הוקם לפני כ-12 שנה כהרחבה של ההתנחלות קרית ארבע סמוך לחברון, על קרקע שגם המנהל האזרחי הישראלי מודה כי היא שייכת לפלסטינים. בשבוע שעבר פשטו כוחות של המנהל האזרחי על השכונה והרסו את ביתו של עוזי שרבף, וכן פרגולה מעץ שהוקמה לזכר שני מתנחלים שנהרגו במהלך טיול, ולזכר בניה שראל, מפקד סיירת גבעתי שנהרג במהלך מבצע "צוק איתן". זו היתה פעולת ההריסה הראשונה שנעשתה תחת שרביטו של שר הביטחון החדש, אביגדור ליברמן.

בכתב אישום שהגישה אתמול פרקליטות מחוז ירושלים נכתב כי במהלך הפינוי תקפו מספר מתנחלים באבנים את כוחות הצבא והמשטרה שפעלו במקום, פצעו כמה מהם, וגרמו נזק לרכוש. מתנחל אחד מואשם כי זרק אבן לעבר טרקטור של המנהל האזרחי, ושוטר שהיה במקום ניגש אליו וביקש ממנו להפסיק. למרות בקשתו המפורשת של השוטר, השליך המתנחל סלע (כך במקור) לעבר הטרקטור, שבר את שמשתו, ופגע בראש הנהג. למרות זאת הצליח השוטר להתאפק ולא לירות בו למוות, או לירות במתנחל שלא למוות, כפי שנעשה בדרך כלל כאשר מדובר בלא יהודים.

מתנחל אחר, מפרט כתב האישום, דירבן והסית את קהל המתפרעים לתקוף את השוטרים, ספר לאחר, ואז רץ לשרשרת האנושית שיצרו השוטרים, תקף אותם, וגרם לפציעה של שוטר. גם הפעם הצליחו הכוחות הישראלים לשמור על איפוק מרשים ולא השתמשו בנשקם.

> מה עושים המתנחלים בצעדת השוויון?

חיילים ומתנחל רעול פנים שתקף פלסטינים, דרום הר חברון (יותם רונן / אקטיבסטילס)

כשמדובר באלימות מתנחלים, הצבא שומר על איפוק מרשים ולא יורה למוות. חיילים ומתנחל רעול פנים שתקף פלסטינים, דרום הר חברון (יותם רונן / אקטיבסטילס)

גם בהרצליה?

עכשיו המתנחלים, שכנראה מעודדים מהצלחת הפרוייקט למען הנגשת ביתו של יהודה הישראלי, שנפצע במהלך "צוק איתן" ונדרש להתאמת ביתו שבהתנחלות עפרה בעלות של מעל מליון שקלים, כסף שלא יכל לקבל מפני שביתו נבנה באופן בלתי חוקי, מנצלים מקרה הומניטרי בכדי לבסס שיטה מסודרת לשוד וגזל.

אתר הדסטארט, שדרכו גייסה תנועת "ישראל שלי" את הכסף לבנייה הבלתי חוקית של יהודה הישראלי, מציג עכשיו קמפיין גיוס כספים לבנייה בלתי חוקית נוספת, הפעם של המאחז שפונה סמוך לקריית ארבע.

בתגובה לפניית שיחה מקומית, מסרו בהדסטארט כי "אין אנו נוקטים עמדה פוליטית/ דתית/ אידיאולוגית מבחינת אישורי הפרויקטים באתר. הנושא נשלח ליזמי הפרויקט ואנו ממתינים לקבל ממנו את החומר שמבהיר את חוקיות הגיוס".

תגובת הדסטארט מיתממת. ראשית, מדובר בפרוייקט בלתי חוקי בעליל אשר היה צריך לפסול על הסף. שנית, כאשר החוק במגדה המערבית פועל על בסיס גזעי, כל שיתוף פעולה של הדסטראט בכל הקשור לקרקעות לכל הפחות הינו תמיכה ברורה במדיניות אפרטהייד, פוליטית במובהק.

שאלנו את חברת הדסטארט האם יסכימו לפרסם פרוייקט דומה למימון פלישה לקרקע פרטית בהרצליה, אך הם בחרו שלא להגיב. כנראה מה שקורה מאחורי הקו הירוק, על חשבון פלסטינים, לא באמת מעניין את הסטארטאפ הישראלי, כל עוד הם גובים את העמלה בשווי 9% המתקבלת מכל תרומה העוברת דרכם.

עדכון: שעות אחדות לאחר הפרסום בשיחה מקומית, ופניות של אקטיביסטים לחברה דרך דף הפייסבוק שלה, הסירה חברת הדסטארט את הפרוייקט למימון הבניה הבלתי חוקית על אדמות פלסטיניות פרטיות.

> הריסות בתים בדרום הר חברון: הצבא משתמש בשטח אש לגירוש פלסטינים

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

בבית החולים האירופי בעזה משתדלים ליצור אווירת רמדאן

משפחות ואנשי צוות קישטו את בית החולים, שבו מצאו מקלט אלפי עקורים מרחבי עזה, בניסיון נואש להרגיש קצת חגיגיות גם בתנאים האיומים שבהם הם חיים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf