newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

אל תיתנו להם אלות

לפני שנה החליט המפכ"ל שבתאי להרחיב את השימוש באלות בידי השוטרים. את התוצאות אפשר היה לראות באלימות הקשה כלפי מתפללים ועיתונאים באל-אקצא בסוף השבוע. צריך להגביל מחדש את השימוש באלות, ומהר

מאת:
בעולם מגבילים את השימוש באלות. שוטר מכה את צלם סוכנות הידיעות הצרפתית אחמד ע'ראבלי, במתחם מסגד אל אקצה בשנה שעברה (צילום: סלימאן חאדר/ פלאש 90)

בעולם מגבילים את השימוש באלות. שוטר מכה את צלם סוכנות הידיעות הצרפתית אחמד ע'ראבלי, במתחם מסגד אל אקצה בשנה שעברה (צילום: סלימאן חאדר/ פלאש 90)

לפני כמעט שנה, במאי 2021, כאחת המסקנות מהאירועים האלימים של אותו חודש, החליט מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי להרחיב את השימוש באלות שבשימוש השוטרים.

מאז, היינו עדים לשימוש בלתי מרוסן באלות מצד שוטרים כלפי מפגינים ומתפללים, יהודים וערבים, דתים וחילונים. בסוף השבוע האחרון היה ניתן לראות שימוש בלתי מרוסן שכזה באחד האזורים הרגישים ביותר בעולם ובישראל – רחבת מסגד אל-אקצא. בטרם האלות יסלימו את היציבות הביטחונית הרעועה גם כך, יש מקום לדרוש מהשר עומר בר-לב ומהמפכ"ל שבתאי לבטל את השימוש המרחיב שנעשה באלות.

האלה מוגדרת כאחד האמצעים של המשטרה לטיפול בהפרות סדר. לפי נהלי המשטרה, ישנם ארבעה מדרגים של הפרות סדר: מדרג א' הוא הפגנה בלתי אלימה "רגילה"; מדרג ב' הוא הפגנה בלתי אלימה, שבה המפגינים מפרים את הוראות המשטרה, כמו למשל הפגנה שבה נחסם כביש או כזו הנמשכת אחרי השעה 23:00; מדרג ג' הוא הפגנה שבה המפגינים אלימים באופן לא חמור: מתנגדים לשוטרים או זורקים חפצים. כדי שהפגנה תיחשב כמדרג ג', הפעולה של המפגינים לא חייבת להיות קולקטיבית. כלומר, מספיק שבהפגנה או בהתקהלות כמה נערים חמומי מוח זורקים אבן, וניתן להכריז עליה כהפרת סדר במדרג ג'. מדרג ד' הוא אירוע התקהלות שבו יש התנגדות אלימה קשה ונרחבת.

האמצעים השונים שיש בידי המשטרה לטיפול בהפרות סדר מחולקים לשימוש לפי המדרגים השונים. באופן תאורטי, ככל שהמדרג הוא גבוה יותר, כך מאושרים לשימוש אמצעים אגרסיביים יותר. למשל, כדור ספוג – שהוא מהאמצעים המסוכנים ביותר – מותר לשימוש רק במדרג ד', והמכת"זית מותרת לשימוש רק במדרג ג'.

ארגוני זכויות האדם הבינלאומיים מקדישים מקום נרחב לשימוש באלות. בדו"ח של אמנסטי אינטרנשיונל שיצא לאחרונה פורטו הסכנות הבריאותיות בשימוש בלתי-מידתי באלות, וכן תאור השימוש באלות במדינות רבות בעולם. בין השאר הושמעה שם אזהרה שהמכות מהאלה עלולות להביא לדימומים פנימיים, חבלות קשות ובמקרים קשים גם לנכות קבועה.

לא בכדי במספר ערים ברחבי ארה"ב ובעולם הדמוקרטי נקבעו בשנים האחרונות הגבלות משמעותיות על השימוש באלות. משטרת שיקגו, למשל, קבעה כי שוטר נדרש להצדיק כל שימוש באלה באופן נפרד, ולפרט אם היו ניסיונות להשתמש באמצעים חלופיים כלפי המעורבים. המטרה היא למנוע ככל האפשר שימוש באלות כלפי מפגינים או מתקהלים בלתי מעורבים.

במשך שנים רבות, האלות הותרו לשימוש בישראל במדרגים ג' וד' בלבד. אבל לאחר אירועי מאי 2021, התיר המפכ"ל להשתמש בהם במדרג ב' לצורך "הדיפה", ובמדרג ג' לצורך "פיזור". החלקים הרלוונטיים בנוהל המשטרתי חסויים, ולכן אנחנו נאלצים להסתמך על נהלים ישנים כדי להבין את המושגים האלה. באופן כללי, "הדיפה" היא, ככל הנראה, רק דחיפה באמצעות האלה, בלי אפשרות להכות. "פיזור" משמעותו גם אפשרות להכות, באזור הרגליים, במטרה לפזר את ההתקהלות.

חשוב להדגיש כי בשני המקרים הללו, נהלי המשטרה אינם מחייבים שהאדם שמנסים לפזר אותו באמצעות הכאה על רגליו באלה יפעל באלימות או יהווה סיכון כלשהו כלפי השוטרים. כלומר, הסרטונים הקשים המציגים כיצד שוטרים מכים באלות עיתונאיות ומתפללים תמימים, שלא לקחו שום חלק באלימות במסגד אל-אקצא, אינם טעות או חריגה מנהלים. הם המדיניות המוצהרת.

לא זו בלבד שהנהלים מאפשרים שימוש נרחב באלות, גם החריגות מהנהלים נרחבות מאוד. בשטח, המפקדים מכריזים על התקהלות כהפרת סדר במדרג ג' בקלות רבה מאוד, ושוטרים אינם מבחינים בין הדיפה לפיזור, או מכים גם באזורים שאינם הרגליים. זוהי תוצאה ידועה מראש של מדיניות, שנותנת כלי כל כך עוצמתי בידיהם של מספר רב כל כך של שוטרים. זהו מתכון בטוח לאלימות משטרתית.

התוצאה הזו היתה ידועה מהרגע הראשון שאושרה המדיניות המרחיבה לגבי שימוש באלות. כל שבוע אנחנו מקבלים עוד ועוד הוכחות לכך. אפשר וצריך לתקן את זה. אפשר וצריך לבטל את שינוי המדיניות שהוכרז לאחר 'שומר חומות'. אחרי שנה של עדויות קשות, צריך לדרוש ביטול מוחלט של השימוש באלות במדרג ב' ולצמצם באופן דרמטי את מספר השוטרים החמושים באלות באופן שוטף. בהתאם למגמה במקומות מתוקנים בעולם, ניתן לשמור אפשרות של שימוש באלות במקרים נדירים שבהם יש סכנה ממשית ממשתתפים אלימים בהתקהלויות, ורק כלפי אנשים שבאופן ספציפי נקטו אלימות.

הכותב הוא משפטן ופעיל זכויות אדם

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

השאירה מאחוריה בור גדול. בות'יינה דביט (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של בות'יינה דביט)

"הסלע שראה את האופק". לזכרה של בות'יינה דביט

שנים רבות של פעילות פוליטית, חברתית ופמיניסטית הפכו את דביט, אדריכלית ובת למשפחה קומוניסטית מרמלה, לאחת הדמויות המזוהות ביותר עם העיר. מסע הלוויה שלה סימל את המרקם המיוחד של האנשים שראו בה שותפה לדרך

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf