newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

כך התקשורת מעלה בתפקידה בסיפור אונסק"ו

מאת:
השאירו תגובה
א א א

כותב אורח: דדי שי

בעקבות העיסוק בהחלטה-שלא-הייתה באונסק"ו, צריך להגיד גם כמה מלים על מה שעשתה התקשורת בפרשה.

האם אני חושב שאונסק"ו פעלו בסדר גמור, ושאין שום מקום לבקר אותם בכלל?
אילו הכותרות בתקשורת היו אומרות משהו בסגנון "חוצפה מצד אונסקו: הפרסום האחרון שלהם מצניע את הקשר של היהדות לירושלים ומדגיש יותר את הקשר של האסלאם לעיר" — לא הייתי בא בתלונות. זו טענה שיכול להיות לגיטימי לטעון.

> היסטריה מיותרת: החלטת אונסק"ו לא שוללת את קשר היהדות להר הבית

אבל כשמופיעות כותרות כמו "אונסק"ו קבעו שאין זיקה בין היהודים לירושלים" זה דבר אחר לגמרי. זה שקר גס ובוטה לטעון שאונסק"ו טענו שאין זיקה של היהדות לירושלים. זה אפילו שקר לטעון שבמסגרת ההצהרה המדוברת שפרסמו אונסק"ו (ואפשר לקרוא פה) אין אזכור לזיקה של היהדות לירושלים. ההצהרה במפורש מציינת שירושלים העתיקה קדושה לשלוש הדתות המונותאיסטיות. אין בה אזכור מפורש דווקא לכך שהר-הבית ספציפית נחשב קדוש ביהדות, אבל גם אין טענה הפוכה, ובפרסומים אחרים של אונסק"ו יש הכרה בזיקה של היהדות להר-הבית.

התפקיד של התקשורת הוא קודם כל למסור את העובדות, ורק בשלב הבא את הפרשנות לגבי העובדות. להגיד "אונסק"ו נהגו לא כשורה" זו פרשנות. להגיד "אונסק"ו קבעו שאין זיקה בין היהודים לירושלים" זה שקר. ושקר גס ובוטה באופן מביך. וזה גם שקר סנסציוני, שמבטיח לסחוט מהמון אנשים תגובה מידית ורגשית של "וי, איזה מטומטמים אונסק"ו, איך הם מעזים להגיד כזה דבר טיפשי, איזה או"ם-שמום כל העולם הזה". ואין לי ספק שהעובדה שהתגובה הרגשית העזה שכותרת כזו מעוררת תביא לעלייה חדה בכמות הקליקים שהידיעה מקבלת — היה כאן שיקול מרכזי בהנצחת השקר הזה.

אז ייתכן ויש מקום גם לביקורת על אונסק"ו, אבל רצח-האופי שעשו לאונסק"ו בתקשורת חמור בעיניי הרבה יותר מכל דבר שאונסק"ו עשו בעצמם. כי אונסק"ו, בסופו של דבר, לא ניסו לשקר לי – ואילו הכותרת בתקשורת כן. וכשהתקשורת, שהתפקיד הראשי שלה הוא לעזור לי להבחין בין אמת ושקר מועלת בשליחות הזו ומנסה לשכנע אותי להאמין בשקרים, זה הרבה הרבה יותר מדאיג אותי.

מוזמנים לעקוב אחרי דדי שי גם בפייסבוק ובטוויטר

> האויב הכפול של נשים ברצועת עזה

א א א
ועוד הערה לסיום:

הפוסט שקראת עכשיו לא במקרה נמצא פה, בשיחה מקומית. צוות האתר משקיע יום-יום המון מחשבה ועבודה קשה כדי להביא לקוראים שלנו מידע שלא נמצא במקומות אחרים, לפרסם תחקירים ייחודיים, להגיב מהר לאירועים חדשותיים מתגלגלים, ולתת במה לקולות מושתקים בחברה ולפועלות ולפעילים למען שלום, שוויון וצדק חברתי.

כבמה שעושה עיתונות עצמאית אנחנו לא נמצאים בכיס של אף בעל הון, ולא של השלטון. הרבה מהכתיבה באתר נעשה בהתנדבות מלאה. ועדיין, העבודה שלנו עולה כסף. זה זמן עריכה, וזה צילום, תרגום, שירותי מחשוב, ייעוץ משפטי ועוד.

אם כל אחת ואחד ממאות אלפי הקוראים שמגיעים לשיחה מקומית כל שנה יתרום ולו תרומה קטנה – נוכל לעמוד על הרגליים באופן עצמאי לגמרי. אם כל אחד יתמוך בנו בתרומה חודשית צנועה – נוכל לצמוח ולהרחיב את הפעילות שלנו פי כמה.

הצטרפו להצלחה שלנו בשיחה מקומית
תרמו לחיזוק העיתונות העצמאית של שיחה מקומית

לחצו כאן
קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

בבית החולים האירופי בעזה משתדלים ליצור אווירת רמדאן

משפחות ואנשי צוות קישטו את בית החולים, שבו מצאו מקלט אלפי עקורים מרחבי עזה, בניסיון נואש להרגיש קצת חגיגיות גם בתנאים האיומים שבהם הם חיים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf