newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

משבר פוליטי בתוניסיה: סכנת פיצול במפלגת השלטון

מאת:
השאירו תגובה
א א א

מפלגת "קולה הקורא של תוניסיה", שניצחה בבחירות האחרונות לפרלמנט ומנהיגה את הקואליציה, נמצאת על סף פיצול אפשרי. זאת לאחר שפרץ מרד בשורות המפלגה. אחד משרי המפלגה התפטר מהממשלה וכ-35 מתוך 85 חברי הפרלמנט שלה הכריזו כי הם שוקלים פרישה והקמת סיעה נפרדת.

קולה הקורא של תוניסיה מייצגת את המרכז החילוני בתוניסיה, וזכתה הן במספר הגדול ביותר של מושבים בבחירות האחרונות לפרלמנט והן בבחירות לנשיאות, אבל לא הצליחה בינתיים לייצב את המצב הכלכלי במדינה. שיעור העוני הגיע לכ-25%, שיעור האבטלה לכ-15% והאינפלציה לכ-5%.

כעת כמעט מחצית מהמפלגה מאיימת לפרוש ולהקים מפלגה חדשה. מעבר לחוסר שביעות הרצון מביצועי הממשלה, המפלגה מסוכסכת בשל הטענות כי נשיא הרפובליקה ומנהיג המפלגה, א-סבסי, קידם מקורבים וקרובי משפחה בתוך מנגנוני המפלגה, פוגע בהתנהלות הדמוקרטית של המנגנונים הפנים מפלגתיים ומשרת אינטרסים של בעלי הון.

המתיחות הפכה למשבר גלוי לפני כמה ימים כשבכנס רשמי של המפלגה פרץ ויכוח סוער שהתפתח לקטטה בין שני המחנות. אתמול ניסו במפלגה לקיים פגישות בין המחנות אבל מרבית המאיימים בפרישה סירבו להיפגש עם נציגי מחנה א-סבסי, והמעטים שהסכימו אמרו שהפגישות לא השיגו מבחינתם כל התקדמות, מה שחיזק את התחושה בקרב פרשני תוניסיה שפיצול במפלגת השלטון הוא אכן בגדר אפשרות ממשית.

אם אכן יתרחש פיצול בסדר גודל כזה בסיעת קולה הקורא של תוניסיה, היא תחדל להיות הסיעה הגדולה בפרלמנט, והסיעה הגדולה ביותר תהיה שוב זו של מפלגת "התקומה", שמייצגת את הגוש הדתי והנהגתה מזוהה עם האגף הרפורמי של תנועת האחים המוסלמים.

כיוון שהסיעה הגדולה בפרלמנט ממנה את ראש הממשלה ומרכיבה את הממשלה (מלבד שרי החוץ והבטחון שממונים על ידי נשיא הרפובליקה, שנבחר בבחירות כלליות נפרדות), זה עשוי להיות סופה של הממשלה הנוכחית ולהוביל לקיום בחירות דמוקראטיות חדשות, בפעם השלישית בתוך 5 שנים – מאז מהפכת היסמין ב-2011.

ההערכות הן שתרחיש כזה עשוי אולי לסייע למפלגת התקומה לשוב להיות המפלגה הגדולה ביותר, כפי שהיה לאחר הבחירות הראשונות שנערכו לאחר המהפכה, ובמקביל עשוי לחזק את כוחה של "החזית העממית", מפלגת השמאל שכיום מהווה את הסיעה הרביעית בגודלה בפרלמנט. החזית העממית לא הייתה שותפה לאף קואליציה מאז המהפכה ולכן לא צפויה להיפגע מהתמשכות המשבר הכלכלי, והיא עשויה למשוך אליה חלק ממאוכזבי המרכז החילוני הגדול והמסוכסך.

כתב: נדב פרנקוביץ'

> מפלגת קולה הקורא של תוניסיה ניצחה בבחירות

א א א
ועוד הערה לסיום:

הפוסט שקראת עכשיו לא במקרה נמצא פה, בשיחה מקומית. צוות האתר משקיע יום-יום המון מחשבה ועבודה קשה כדי להביא לקוראים שלנו מידע שלא נמצא במקומות אחרים, לפרסם תחקירים ייחודיים, להגיב מהר לאירועים חדשותיים מתגלגלים, ולתת במה לקולות מושתקים בחברה ולפועלות ולפעילים למען שלום, שוויון וצדק חברתי.

כבמה שעושה עיתונות עצמאית אנחנו לא נמצאים בכיס של אף בעל הון, ולא של השלטון. הרבה מהכתיבה באתר נעשה בהתנדבות מלאה. ועדיין, העבודה שלנו עולה כסף. זה זמן עריכה, וזה צילום, תרגום, שירותי מחשוב, ייעוץ משפטי ועוד.

אם כל אחת ואחד ממאות אלפי הקוראים שמגיעים לשיחה מקומית כל שנה יתרום ולו תרומה קטנה – נוכל לעמוד על הרגליים באופן עצמאי לגמרי. אם כל אחד יתמוך בנו בתרומה חודשית צנועה – נוכל לצמוח ולהרחיב את הפעילות שלנו פי כמה.

הצטרפו להצלחה שלנו בשיחה מקומית
תרמו לחיזוק העיתונות העצמאית של שיחה מקומית

לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf