newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

ועדת החוקה אישרה לקריאה ראשונה את ההצעה לפרסם באינטרנט שמות חייבי הוצאה לפועל

מאת:
השאירו תגובה
א א א

הבוקר אישרה ועדת החוקה של הכנסת את תיקון 43 לחוק הוצאה לפועל, בשעה שמחוץ למשכן התקיימה הפגנה במחאה על תוכן החוק.

באם יעבור התיקון לחוק, יוקם "מרשם חייבים משתמטים מתשלום חובותיהם", כלומר: מאגר אינטרנטי של חייבים. איך מצטרפים למועדון? מבחינת החוק וחלופותיו, מספיק שתהיה חייב חוב מעל סכום של 2,500 ₪ ולא הצלחת לספק הסבר סביר לרשם ההוצאה לפועל בגין אי תשלום החוב. כפי שאמר עו"ד חגי קלעי בטורו באתר "העוקץ", זו תהיה "רשימת בושה לחיים בעוני".

תביעות חוב עד לגובה של חמישים אלף שקל מוגשות ישירות להוצאה לפועל בהליך מקוצר, שנועד למנוע הוצאות משפטיות מיותרות ואגרות מהחייב. המשמעות בפועל היא שהעניין לא נדון בבית משפט. מנתוני רשות הגבייה והאכיפה עולה כי רוב תיקי ההוצאה לפועל הם חובות עד סכום זה.

נזכיר כי כיום רק שבעה אחוז מהחייבים מיוצגים על ידי עורכי דין, וכך נוצר מצב בו רשמי ההוצאה לפועל (פחות מ-50 בכל הארץ) מקבלים לעיתים החלטות קשות המגבילות את החייב לכאורה בטרם נעשתה הכרעה בתיק. הנתבע מנוע מפעולה בחשבון הבנק, חידוש רישיון הנהיגה, שימוש בכרטיס אשראי, יציאה לחו"ל ותשלום הוראות קבע בגין חשבונות שוטפים.

במקרה לדוגמא שהגיע לידיעתי, חוב של פחות מ-500 שקל לחברת פרטנר בשנת 2009 נהפך לחוב על סך 1,533 תוך שלושה חודשים כאשר הוגש להוצאה לפועל ללא בירור וללא משפט. בהמשך הוצאה לפועל הוסיפו לחוב שכר טרחה בגובה 1,140 שקל, וכך היום החוב עומד על 3,228 שקלים – פי שישה וחצי מגובהו המקורי.

בקלות כזו עלולים להיהרס חייו של אדם ושמו ייחשף לעיני כל במאגר אינטרנטי, שלא נדבר על כך שבהליך המקוצר אין וודאות שהחוב מבוסס ואמיתי ואדם עלול לשלם מתוך לחץ ועם "אקדח לרקה". רק לפני כמה שנים הוצאה לפועל גבו בטעות מיליארד שקל(!).

מעניין לקרוא מי הוזמן לדיון בוועדת החוקה היום: משרד המשפטים, רשות האכיפה והגביה, המשרד לבטחון פנים, הנהלת בתי המשפט, משרד הפנים, המוסד לביטוח לאומי, איגוד הבנקים בישראל, לשכת עורכי הדין, עמותת ידיד, ארגון נעמ"ת, עורכי דין, האגודה לזכויות האזרח בישראל, חברות סלולריות, מוזמנים שונים והפורום לקידום החינוך בדרום.

מי הם "מוזמנים שונים"? אפשר היה לחשוב שלכל הפחות יוזמנו אישית בני אדם, אזרחים, שלהם חובות בהוצאה לפועל ודורשים רפורמה מקיפה, אך רובם הגיעו ביוזמתם לאחר שעקבו אחרי הצעת החוק ונאבקו כדי לקבל את זכות הדיבור. כך רק נציגות אחדות שהחוק עלול לחול עליהן השתתפו בדיון, פעילות חברתיות מקבוצת "בנקים – לא מעל החוק".

הדיון הבא לקראת הגשת ההצעה למליאת הכנסת צפוי להתקיים בוועדה ביום שני הקרוב.

א א א
ועוד הערה לסיום:

הפוסט שקראת עכשיו לא במקרה נמצא פה, בשיחה מקומית. צוות האתר משקיע יום-יום המון מחשבה ועבודה קשה כדי להביא לקוראים שלנו מידע שלא נמצא במקומות אחרים, לפרסם תחקירים ייחודיים, להגיב מהר לאירועים חדשותיים מתגלגלים, ולתת במה לקולות מושתקים בחברה ולפועלות ולפעילים למען שלום, שוויון וצדק חברתי.

כבמה שעושה עיתונות עצמאית אנחנו לא נמצאים בכיס של אף בעל הון, ולא של השלטון. הרבה מהכתיבה באתר נעשה בהתנדבות מלאה. ועדיין, העבודה שלנו עולה כסף. זה זמן עריכה, וזה צילום, תרגום, שירותי מחשוב, ייעוץ משפטי ועוד.

אם כל אחת ואחד ממאות אלפי הקוראים שמגיעים לשיחה מקומית כל שנה יתרום ולו תרומה קטנה – נוכל לעמוד על הרגליים באופן עצמאי לגמרי. אם כל אחד יתמוך בנו בתרומה חודשית צנועה – נוכל לצמוח ולהרחיב את הפעילות שלנו פי כמה.

הצטרפו להצלחה שלנו בשיחה מקומית
תרמו לחיזוק העיתונות העצמאית של שיחה מקומית

לחצו כאן
קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

בבית החולים האירופי בעזה משתדלים ליצור אווירת רמדאן

משפחות ואנשי צוות קישטו את בית החולים, שבו מצאו מקלט אלפי עקורים מרחבי עזה, בניסיון נואש להרגיש קצת חגיגיות גם בתנאים האיומים שבהם הם חיים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf